"עסק חי" לקרדן NV; נדרשת להחזיר חוב של 130 מ' אירו

המנכ"ל, שוקי אורן: "עובדים על 3 עסקאות, שכל אחת מהן צפויה לייצר 60-80 מיליון אירו במזומן. אם נבצע אפילו רק 2 מהן, נוכל לעמוד בתשלומים"

שוקי אורן / צלם: איל יצהר
שוקי אורן / צלם: איל יצהר

הטבעת סביב צווארה של חברת ההשקעות קרדן אן.וי. , שבשליטת יוסף גרינפלד ואבנר שנור, ממשכיה להתהדק. על רקע פירעונות חוב כבדים שהיא נדרשת לבצע בתקופה הקרובה, ללא מזומנים כמעט בקופתה, מצרפים רואי החשבון לראשונה הערת "עסק חי" לדוחות הרבעון השני של קרדן. בעבר הלא רחוק נחשבה קרדן לאחת מחברות ההחזקה המובילות במשק, אך כיום, בעקבות המשבר החמור בעסקיה, היא נסחרת בשווי זניח של פחות מ-170 מיליון שקל.

רואי החשבון של החברה מפנים את תשומת לב המשקיעים לגירעון של 98 מיליון אירו בהונה החוזר (סולו), וכן להחזרי חוב בהיקף של כ-130 מיליון אירו (יותר מ-600 מיליון שקל) שהיא נדרשת לבצע בחצי השנה הקרובה, עד פברואר 2015 - עיקר הסכום למחזיקי האג"ח.

כדי לעמוד בתשלומים אלה - החזר הלוואה לבנק דיסקונט בסך 28 מיליון אירו בחודש דצמבר, והחזר של כ-101 מיליון אירו למחזיקי האג"ח בפברואר - רואי החשבון מציינים כי על החברה להשלים כמה עסקאות משמעותיות בפרק זמן קצר. בפברואר 2016 תידרש קרדן להחזר אג"ח נוסף בהיקף של קרוב ל-100 מיליון אירו.

את אותן התחייבויות מתכננת קרדן לפרוע בעיקר באמצעות "מזומנים שינבעו ממכירת נכסים מסוימים, לרבות מכירת השקעות במניות של חברות מוחזקות, על ידי גיוס הלוואות (כנגד שעבוד נכסים פנויים) ו/או ממזומנים שינבעו מהחזר הלוואות בעלים, או חלוקת דיבידנד על ידי חלק מהחברות הבנות". סך החוב הפיננסי של החברה (סולו) מסתכם ב-358 מיליון אירו (כ-1.7 מיליארד שקל) - כמעט כולו התחייבויות אג"ח, וקופתה ריקה כמעט לחלוטין.

יגייס (מזומנים) - יקבל (מענק)

שוקי אורן, מנכ"ל קרדן אנ.וי, אמר היום כי "מבחינתנו אין שינוי משמעותי עם צירוף הערת ה'עסק חי', כי החברה ממשיכה להתמודד עם חובותיה, ואנחנו מאמינים שנוכל לעמוד בתשלומים. ישנן שלוש עסקאות שונות עליהן אנחנו עובדים, שצריכות להבשיל, וכל אחת מהן צפויה לייצר מזומנים בהיקף של 60-80 מיליון אירו, כך שאם נבצע אפילו רק שתיים מתוכן, נוכל לעמוד בתשלומים".

אורן מזכיר כי "גם בשנה שעברה היה לנו תשלום מאוד גדול לעמוד בו, והצלחנו בכך. הכסף כרגע לא בקופה, אבל אנחנו נמצאים בתהליכים מתקדמים לגיוסו, ויש סיכוי טוב שנוכל להשלים את העסקאות המוזכרות. אני חושב שמבחינת מוכנות, העסקאות בהן אנחנו מטפלים היום הן לא פחות טובות מאלה שביצענו בשנה שעברה, ואנחנו ממשיכים לפעול כדי לעמוד בהתחייבויות, ומאמינים שנעמוד בהן".

יש לציין כי לאורן קיים גם אינטרס אישי בעמידה בהחזר החוב במועד, לאחר שבעלי מניות החברה התנו מענק שנתי של 725 אלף אירו עבורו, בהצלחת החברה לגייס מזומנים לפירעון האג"ח וההלוואה הבנקאית.

קרדן NV מתמקדת כיום בשלושה תחומי פעילות עיקריים: נדל"ן בסין, תשתיות מים (באמצעות חברת תהל) ושירותים פיננסיים במדינות מזרח אירופה. בסיכום רבעוני הציגה החברה הפסד של כ-7 מיליון אירו, שנבע מהוצאות מימון בעיקר בעקבות היחלשות האירו לעומת השקל והשינויים במדד. סכום זה מהווה צמצום של כ-60% ביחס להפסדי הרבעון המקביל אשתקד, שעמדו על 18.5 מיליון אירו.

מגזר הנדל"ן תרם לחברה רווח רבעוני של 1.8 מיליון אירו, לעומת רווח של 3.9 מיליון אירו ברבעון המקביל; תהל פרויקטים תרמה רווח של 3 מיליון אירו, לעומת 0.3 מיליון אירו ברבעון המקביל; והמגזר הפיננסי תרם רווח של 3.7 מיליון אירו, לעומת הפסד של 4.7 מיליון אירו בתקופה המקבילה.

המספרים של קרדן
 המספרים של קרדן