צפון קוריאה: המבורגר ב-76 דולר וסלולריים בלי אינטרנט

"פייננשל טיימס" ביקר בצפון קוריאה וגילה תמורות רבות בכלכלה ובאורחות החיים, ודבר אחד שלא השתנה

פארק המים מונסו / צילום: רויטרס
פארק המים מונסו / צילום: רויטרס

במסעדת מזון מהיר בפארק המים מונסו בבירת צפון קוריאה, פיונגיאנג, נמכר המבורגר תמורת 10 אלף וון, ששוויים הנומינלי 76 דולר. מדובר בסכום גדול פי שלושה עד חמישה ממשכורתו החודשית של שכיר טיפוסי.

במרפסת סמוכה יושב לו ריאנג גוואנג ג'ין בבגד ים ולוגם בירה עם ידיד, כשהם צופים על בריכת השחייה שנפתחה אשתקד במסגרת אחד ההישגים שבהם מתפאר מאוד המשטר הצפון קוריאני.

ריאנג בן ה-29, נהג משאיות בנתיבים בין-עירוניים, שילם 20 אלף וון תמורת כרטיס הכניסה, אך אינו מוטרד כלל וכלל מהמחיר הרצחני, וזאת בניגוד למשפחות הקולניות המשתעשעות בבריכה שמתחתיו.

במהלך הביקור בן חמשת הימים שערך "פייננשל טיימס" במדינה הנשלטת בידי אחד המשטרים המדכאים ביותר בעולם, לא הצלחנו לוודא כמה ממאות המבקרים בפארק מונסו שילמו את מחיר הכניסה המלא. אך רשימת המחירים הגבוהים בפארק מוכיחה את מידת חדירתם של שליטי הכלכלה הפרטית בצפון קוריאה לתחומי חיים רבים במדינה.

השווקים הלא-רשמיים התחילו לנסוק לאחר הרעב החמור ששרר במדינה בשנות התשעים, ולמעשה הם החליפו את המדינה כמקור המחיה העיקרי של שני-שלישים מהעם. כך להערכת אנדריי לנקוב, מומחה לצפון קוריאה באוניברסיטת קוקמין בבירת דרום קוריאה, סיאול.

המחירים בשווקים אלה גבוהים בהרבה ממה שניתן היה לצפות על בסיס השכר החודשי הרשמי של כמה אלפי וון בחודש. כעת נראה כי המתקנים שמפעילה המדינה לשימוש ולהנאת הציבור הולכים בעקבות השווקים. כרטיס הכניסה לפארק מונסו עולה הון תועפות על בסיס שער החליפין הרשמי בסך 132 וון לדולר, אך לסכום זה אין שום משמעות בשוק השחור, שבו עומד שער החליפין על כ-8,000 וון לדולר.

ל"פייננשל טיימס" היה מלווה ממשלתי בפיונגיאנג, שבה מתגוררת האליטה של 26 מיליון תושבי המדינה. לא הייתה הזדמנות לבדוק עיירות וערים אחרות, שלא לדבר על מחנות המאסר הפוליטיים, שבהם כלואים על פי ההערכה עשרות אלפי תושבים.

במועד מוקדם יותר השנה גינה דו"ח של האו"ם את "הפרות זכויות האדם השיטתיות, הנפוצות והחמורות" בצפון קוריאה, שבה "כמעט שלא קיימות" הזכויות לחופש מחשבה ולחופש ההתבטאות, ושבמחנות המאסר שלה מתבצעים בקנה מידה גדול עינויים ומעשי אונס ורצח. פיונגיאנג דחתה את הדו"ח כבלתי מבוסס.

זינוק בפעילות הבנייה בבירה

מסלול הביקור שלנו, שאושר רשמית בידי השלטונות, כלל בעיקר פרויקטים חדשים שזה עתה הושלמו, המעידים על הזינוק שנרשם לאחרונה בפעילות הבנייה בפיונגיאנג, הממומנת חלקית באמצעות הסחר המשגשג עם סין. אשתקד עמד הסחר בין סין לצפון קוריאה על 6.5 מיליארד דולר - עלייה של יותר מ-10% לעומת 2012.

פרויקטי הבנייה החדשים כוללים את בית החולים לילדים אוקריו, שמצויד במכשור סריקה מודרני, למרות שחנות הצעצועים של בית החולים עדיין משקפת את המסורת המיליטריסטית של המדינה ומתמקדת בטנקים ורובים מפלסטיק.

בכניסה למרכז הרכיבה על סוסים, "מועדון מירים", שנפתח באוקטובר שעבר, תלוי לוח שעליו מונצחים תאריכי שני הביקורים שערך קים ג'ונג און, המנהיג העליון של המדינה, כדי "להעניק הדרכה במקום".

לא ברור אם האיכרים - החורשים את השדות הסמוכים בעזרת שוורים - יוכלו להשתמש במועדון. הממשלה, שכבר אינה מסוגלת לבלום את דליפת המידע על העולם החיצוני, הפסיקה לטעון כי דרום קוריאה היא מדינה מרוששת שתושביה סובלים מהתעמרותו של הצבא האמריקאי הכובש. במקום זאת, מדגישה הממשלה את נטייתן של השיטות הקפיטליסטיות ליצור אי-שוויון בין עשירים לעניים, למרות שדינמיקה זו נראית כעת לעין גם בצפון קוריאה עצמה.

חייהם של מרבית הצפון קוריאנים קשים, ואשתקד נהנו רק 16% ממשקי הבית מ"צריכת מזון מתקבלת על הדעת", לדברי תוכנית המזון העולמית (WFP), שמעריכה כי מספר הקלוריות היומי שצורך הצפון קוריאני הממוצע נמוכה ב-30% מ-2,100 הקלוריות המומלצות. אפילו תושבי פיונגיאנג קטנים בהרבה מעמיתיהם בסיאול.

אך מכשירי הטלפון הניידים הם תופעה נפוצה בפיונגיאנג, על אף שהמחיר הקמעוני מתחיל ב-200 דולר למכשיר. מותגים מקומיים החליפו את המכשירים הסיניים שהיו בשימוש לפני כמה שנים.

בתחרות היאבקות שנערכה בסוף השבוע, צילמו כמה מהצופים את הזירה באמצעות מכשיר טלפון עם צג נגיעה במותג ארירנג, שפועל על מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל והושק אשתקד בצפון קוריאה. אתרי טכנולוגיה טוענים כי מדובר בעותק של מכשיר סיני. בניגוד למכשירי טלפון חכמים במקומות אחרים בעולם, אין בארירנג גישה לאינטרנט.

מותג מקומי אהוב נוסף הוא של כלי הרכב של היצרנית המקומית פיאונגהווא מוטורס - היחידה ששמה מופיע בלוחות המודעות המסחריים בפיונגיאנג. החברה הקימה מיזם משותף עם החברה הדרום קוריאנית יוניפיקיישן צ'רץ', והיא מייצרת מכוניות ברישיון מחברות סיניות.

למרות שנראה כי פיאונגהווא הוא המותג הפופולרי ביותר, יש גם מכוניות יפניות רבות, וכן הדגמים הקטנים של פולקסווגן ואף מכוניות משפחתיות עתיקות של מרצדס. ליד מסעדת נודלס מפוארת במרכז פיונגיאנג נצפתה ב.מ.וו מסדרה 7 היוקרתית עם לוחיות פיונגיאנג.

תמונות המנהיג נראות בכל מקום

הדבר היחידי שהמדינה שוקדת לשמר בתוך מערבולת התמורות האלה הוא פולחן האישיות של שושלת קים. תמונות של אביו וסבו המנוחים של המנהיג הנוכחי, קים ג'ונג און, נמצאות בכל מקום, ומעטרות חדרים, קרונות ברכבת התחתית וחזיתות בניינים - ואף מוצמדות בסיכה לחזהו של כל תושב.

צילומים של קים עצמו, העומד לחגוג את יום השנה השלישי לשלטונו, אינן מוצגים בדרך זו, אך תמונתו מופיעה מדי יום יחד עם הדיווחים על פעילויותיו בעמוד הראשון של העיתון "רודונג סינמון".

קים בן ה-31 שואף ליצור לעצמו תדמית צעירה ואנרגטית שתעמוד בניגוד להתנהלותו הקודרת והיובשנית של אביו, קים ג'ונג איל. הפעילות הספורטיבית הפכה לנושא חשוב בתקופת שלטונו. הוא חנך את אתר הסקי היוקרתי בצפון המדינה, ואירח פעמיים את שחקן הכדורסל האמריקאי דניס רודמן. בסוף השבוע ביקרה קבוצת מתאבקים זרים בפיונגיאנג כדי להשתתף בתחרות שערך המתאבק היפני שהפך לחבר פרלמנט, אנטוניו אינוקי.

התעמולה של המשטר מתמקדת גם בטכנולוגיה, שאותה תיאר קים כ"כוח הדחף לבניית מדינה משגשגת". בקונצרט שנערך ביום ו' הוקרנו על מסך אדיר צילומי ההשקה ב-2012 של הטיל ארוך הטווח יונהא-3, ששיגר את הלוויין הצפון קוריאני הראשון לחלל.

השקה זו עוררה גינויים נרחבים בחו"ל מכיוון שביצועה הפר את ההסכמים הנוגעים לתוכניתה הגרעינית של צפון קוריאה, אך האירוע מוצג בפיונגיאנג כסמל לעוצמתה המדעית ושאפתנותה הלאומית של המדינה. בספרייה המרכזית הענקית, המכונה "בית הלימוד הגדול של העם", שקדו מרבית הקוראים על לימודי פיזיקה, מחשבים ותחומים מדעיים אחרים, ולא על לימודי מדע המדינה.

ההשוואה בין שאיפותיה של הממשלה לבין בעיותיה הכלכליות של המדינה חושפת פער חמור. פער זה מגולם בידי סון מיונג ג'ון, שביקר במקום הולדתו של המנהיג העליון של צפון קוריאה במסגרת טיול בית ספר מהמחוז המרוחק המגיונג הצפוני.

על אף שהמחוז סמוך לגבול עם סין - לנוחיותם של סוחרי השוק השחור - חיים במחוז המגיונג חלק מהאנשים העניים ביותר במדינה. WFP מעריכה כי גדילתם של שליש מהילדים במחוז נפגעה מחוסר תזונתי. מיונג ג'ון בן ה-15 נמנה עם השליש הזה. גובהו ומבנהו הם כשל ילד צעיר בהרבה, ובדומה לכמה מעמיתיו ללימודים גם על עור פניו מתנוססים הכתמים הלבנים המעידים על מחסור בוויטמינים.

אך בהתאם למדיניות המפלגה, מצהיר ג'ון כי יש לו שאיפות נועזות. "כשאגדל אני רוצה להיות מדען כדי שאוכל להאדיר את ארצנו באמצעות הטכנולוגיה", אומר ג'ון, ומספר כי הוא שואב השראה ממקום הולדתו של קים איל סונג, שפניו מתנוססות על התג האדום הצמוד לחזהו.