מועצת הלול: לאשר יבוא 22 מיליון ביצים בשל מחסור

המועצה ממליצה למשרד החקלאות לאשר יבוא של 22 מיליון ביצים לישראל, בניסיון להתגבר על המחסור הניכר בימים אלה וצפוי להתגבר לקראת ראש השנה

תבנית ביצים / צלם: איל יצהר
תבנית ביצים / צלם: איל יצהר

המועצה לענף הלול ממליצה למשרד החקלאות לאשר יבוא של 22 מיליון ביצים לישראל בניסיון להתגבר על המחסור הניכר כבר בימים אלה וצפוי להתגבר לקראת ראש השנה. ההמלצה היא לאשר יבוא 18 מיליון ביצים למשווקים (ביצים המיועדות לצרכן) ו-4 מיליון ביצים נוספות לתעשייה.

אישור היבוא עדיין לא ניתן. לדברי המשווקים, הוסבר להם כי בישראל יש מכסה של יבוא ללא מכס של עד 100 מיליון ביצים בשנה שמוצתה כבר, ולכן יש צורך באישור של שר האוצר על מנת לייבא ללא מכס.

במועצה לענף הלול אומרים כי המחסור הקיים נוצר בשל השמדת להקות רבייה, להקות אפרוחים וביצי רבייה בשל מחלת ניוקאסל וכן בשל סגירת מספר להקות הטלה גדולות באוגוסט.

משך החיים של להקת תרנגולות מטילות עומד על שנתיים בממוצע, ולפי נתוני ענף הלול בחודש שעבר הסתיימה ההטלה במספר רב של להקות. לכל אלה יש להוסיף את הצריכה המוגברת של ביצים וההיערכות לקראת ראש השנה.

משווקי הביצים מתריעים זה כמה שבועות מפני מחסור צפוי בביצים, וגם כעת מותחים ביקורת על משרד החקלאות על שהתמהמה במתן אישורי היבוא.

ממסמכים שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי ההמלצה של המועצה לענף הלול בסוף יולי לייבא 7 מיליון ביצים למשווקים התקבלה רק בחלקה, כשאושר יבוא של 3.5 מיליון ביצים. ב-10 באוגוסט הודיעה המועצה לענף הלול למשווקי הביצים כי לא יהיה אישור יבוא, מכיוון ש"השוק נמצא במצב מאוזן", ובאופן מפתיע, 4 ימים לאחר מכן ביקשה מהמשווקים לדווח על המחסור הצפוי.

לדברי שמואל לסר, בעל חברת מ. לסר לשיווק ביצים, "אני מקבל טלפונים משופרסל, מחסני השוק ורשת ויקטורי שחסרה סחורה. ההמלצה לייבא 18 מיליון רק מוכיחה שהיה צפוי מחסור. ללא אישור היבוא, היינו כולנו קורסים".

- האם עדיין צפוי מחסור בביצים לראש השנה?

לסר: "אני מעריך כי יהיה מחסור, כי לא כולם יספיקו לייבא הכול בזמן הרצוי. אם ההמלצה הנוכחית ליבוא תאושר, אזי לנו יישאר יבוא של 2 מיליון ביצים - כמות שלא תענה על הצורך שלנו.

"המחסנים שלנו ריקים, והיום אין רשת שיווק שמקבלת מאתנו את מה שהיא מזמינה. אנחנו מספקים בכל רשת 15%-20% פחות מהכמות המוזמנת. אנחנו הרי מודעים למחסור בכל החודש האחרון. קיבלנו את ההודעה על ההמלצה לאשר יבוא אתמול אחר-הצהריים, ואין עדיין אישור. כל החברות עושות עכשיו טלפונים לאותם ספקים בחו"ל. ההתנהלות לא נכונה, זה היה מיותר".

חברת מ. לסר ייבאה בחודש האחרון ביצים ונאלצה לשלם עליהן מכס מלא שעומד על 30 אגורות לביצה. לדברי לס,: "על היבוא אני מפסיד ים של כסף. הם אנסו אותי לייבא עם מכס מלא, כדי לעמוד בהתחייבויות שלי מול הרשתות ובתי-החולים. האישור ליבוא במועד היה מונע ממני הפסדים".

בישראל צורכים יותר מ-1.7 מיליארד ביצים מדי שנה. מנתוני המועצה לענף הלול לחודש יולי עולה כי לתנובה יש נתח שוק כמותי של 17.4%. השחקנית השנייה בגודלה היא חברת גליקסמן שיווק ביצים עם נתח שוק כמותי של 18.9%, ואילו השחקנית השלישית בגודלה היא מ. לסר עם נתח כמותי של 10.8%. כל היתר מתחלק בין משווקים קטנים רבים.

תגובות משרדי האוצר והחקלאות לידיעה לא התקבלו עד לפרסום הידיעה.