נגמר הכסף: הפטרוכימיים מתחילה למכור מניות בזן

חברת ההחזקות חדלת הפירעון של דיויד פדרמן מעמידה למכירה, בשלב ראשון, מניות בזן בשווי של 6 מיליון שקל כדי לממן הוצאותיה השוטפות

דיויד פדרמן / צלם: תמר מצפי
דיויד פדרמן / צלם: תמר מצפי

על רקע מצוקת המזומנים הקשה בה נתונה הפטרוכימיים, נאלצת חברת ההשקעות חדלת הפירעון לממש נתח קטן מהחזקתה היחידה - מניות בזן. אמש עדכנה החברה, שבשליטת דיוויד פדרמן, יעקב גוטנשטיין ואלכס פסל, כי בכוונתה לפעול למכירת חלק ממניות בית הזיקוק בחיפה, "לצורך מימון הוצאותיה השוטפות".

בפטרוכימיים מסבירים כי "מאחר שהחברה עומדת למצות את יתרות המזומנים שלה, וכחברת החזקות אין לה מקורות הכנסה, היא נאלצת למכור נכסים על מנת שתוכל להמשיך ולממן את הוצאותיה השוטפות בטווח הקרוב".

היקף המניות המקסימלי הנמצא כרגע על המדף מסתכם ב-4.5 מיליון מניות בזן , המהוות 0.14% מהונה, בשווי שעמד הבוקר על קרוב ל-6 מיליון שקל.

המכירות יתבצעו במסגרת המסחר בבורסה ומחוצה לה, באמצעות אקסלנס שירותי בורסה. המכירה תיעשה באופן מדורג, כך שלא יימכרו מניות מעבר לדרוש לפטרוכימיים לצורך מימון הוצאותיה השוטפות, המוערכות בכ-1.5 מיליון שקל בחודש. במידה שהפטרוכימיים תגבש הסדר חוב עם נושיה טרם מכירת כלל המניות שעל הפרק, המכירה תופסק.

בסך הכול מחזיקה כיום הפטרוכימיים מניות המהוות קרוב ל-30% מההון של בזן, בשווי שוק של 1.2 מיליארד שקל, מתוכן מניות בשווי של כ-280 מיליון שקל שאינן משועבדות. החברה שותפה בגרעין השליטה בבזן עם החברה לישראל, המחזיקה ב-37% ממניות חברת הזיקוק.

מניית פטרוכימיים הגיבה להודעה בעליות חדות של עשרות אחוזים, וסדרות האג"ח שלה נסחרו במגמה מעורבת. טרם העליות, היה שווי החברה נמוך מ-30 מיליון שקל - שווי אפסי ביחס לשווי שיא של קרוב ל-1.8 מיליארד שקל בו נסחרה ביולי 2007.

הפטרוכימיים פועלת כבר יותר משנה לגבש הסדר חוב בהיקף ענק של 2 מיליארד שקל, עיקר הסכום למחזיקי האג"ח (כ-1.5 מיליארד שקל) והיתר

לבנק הפועלים וקרן המנוף בראשית. את דוחות הרבעון השני של השנה, שפורסמו בתחילת השבוע, ממשיכה ללוות הערת "עסק חי", לנוכח גירעון של 679 מיליון שקל בהון העצמי של הפטרוכימיים, וגירעון ושל כ-2 מיליארד שקל בהון החוזר. זאת, לצד קופת מזומנים דלילה שהכילה קצת יותר מ-2 מיליון שקל.

הפסדי הפטרוכימיים במחצית הגיעו ל-50 מיליון שקל, אחרי הפסד עתק של 864 מיליון שקל בשנת 2013. החברה מעדכנת בדוחות כי "נכון לעכשיו, טרם גובש מתווה הסדר החוב בין החברה וכלל מממניה".

תקופה טובה לבזן

הפטרוכימיים נקלעה לחדלות פירעון בעקבות השקעה ממונפת, שנעשתה בעיקר באמצעות כספי האג"ח, במניות בזן - השקעה שהסבה לפטרוכימיים הפסד של יותר מ-1 מיליארד שקל בשנים האחרונות. בזן נמצאת כעת בתקופה טובה יחסית, ומנייתה קפצה בחודש האחרון ב-22% ומשקפת לחברה שווי של כ-4 מיליארד שקל. בד בבד, ירדו תשואות האג"ח של החברה, הנסחרות בפחות מ-4%.

על רקע זה, מקדמת בזן גיוס אג"ח גדול של עד 750 מיליון שקל, לצורך מיחזור חוב קיים, וזה זכה לדירוג BBB מחברת S&P מעלות.

את הרבעון השני של השנה סיכמה בזן עם רווח נקי של 4 מיליון דולר, לעומת הפסד של 38 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, הודות לשיפור ניכר במרווחי הזיקוק של החברה. את השיפור ייחסו בבזן לתהליכי ההתייעלות, המעבר לשימוש בגז טבעי ולניצול יכולות הזיקוק של החברה. הרווח הגולמי הוכפל ברבעון ל-89 מיליון דולר, והרווח התפעולי הסתכם ב-45 מיליון דולר, לעומת איזון ברבעון המקביל אשתקד. בתקופת מחצית השנה הרווח הגולמי קפץ ב-40%, ל-173 מילון דולר, והרווח התפעולי זינק ב-128% ועמד על 86 מיליון דולר.

רואי החשבון של בזן הפנו את תשומת לב המשקיעים לגירעון של 449 מיליון דולר בהונה החוזר, ולהערכות ההנהלה בדבר יכולת פירעון ההתחייבויות של החברה. בקופת בזן היו בסוף הרבעון השני כ-285 מיליון דולר מזומנים ופיקדונות, והתחייבויותיה השוטפות עומדות על 2.08 מיליארד דולר, מתוך סך התחייבויות של 3.45 מיליארד דולר.