לפיד: "מע"מ 0% הפך לקרקס, ח"כים עוסקים בגימיקים"

כינוס פגרה מיוחד בכנסת על הקיצוץ בתקציב ■ ח"כ סתיו שפיר: "במקום לעזור לדרום אתה שורף 3.5 מיליארד שקל בשביל מה? בשביל לקבל כותרות?"

יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי
יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי

שר האוצר יאיר לפיד התייחס היום (ה') בכנסת לדיונים בוועדת הכספים על חוק מע"מ 0% ואמר: "בשבועות האחרונים הפך השיח סביב החוק לקרקס. במקום להתעסק בדיור, בשירות צבאי, בדור שלם שקורס ומרגיש שאין לו סיכוי לקנות דירה, עוסקים בפוליטיקה ובגימיקים".

לפיד הוסיף כי "אנחנו שוכחים שמטרתו של החוק הזה הוא להציב את הזוגות הצעירים במרכז, אנחנו שוכחים שלראשונה המדינה מוכנה לוותר על הכנסות עצומות מהקרקע ולהשקיע באזרחים, במילואימניקים שהו עכשיו בעזה, בחיילי הסדיר שישתחררו עוד מעט. בכל אלה שבלי החוק הזה לעולם, לעולם, לא תהיה להם דירה. יושבים פה בבית הזה אנשים, ומנסים לגזול מהדור הקורס, מהדור שמחזיק את המדינה על כתפיו, את הסיכוי היחיד שיהיה להם אי פעם לקנות לעצמם דירה. חוק מע"מ אפס אינו המטרה, הוא רק האמצעי. הוא האמצעי דרכו אנחנו רוצים לתת לזוגות צעירים ממעמד הביניים, אלו הנושאים בנטל, ולחמו בעזה במבצע האחרון, את האפשרות וההזדמנות לרכוש דירה בישראל".

לפיד התייחס בנאומו גם לסוגיית התקציב, הגירעון ונושא העלאת המיסים ואמר: "אנחנו שוכחים לרגע שהחוק הזה בא לשנות סדרי עדיפויות, אנחנו שוכחים שמטרתו של החוק הזה הוא להציב את הזוגות הצעירים במרכז שינוי סדר העדיפויות זה מה שאנחנו מתכוונים לעשות גם בתקציב הקרוב. תקציב 2015. זו הסיבה שהתעקשתי ואני נחוש לא לעלות מיסים. עברו הימים שבהם בכל פעם שיש בעיה, באופן אוטומטי מטילים אותה על האזרחים. תקציב 2015 יעסוק בהורדת יוקר המחיה".

"חבל מאוד שחברי הקואליציה לא טרחו להגיע לכנסת לדיון חשוב על הסיוע לתושבי הדרום", אמרה ח"כ סתיו שפיר. "מתחילת המלחמה ראינו את כל השרים יושבים באולפני הטלוויזיה ומחבקים את תושבי הדרום... 'אנחנו אתכם, נותנים לכם גב איתן', אמרתם... איזה גב ואיזה נעליים?!".

שפיר התייחסה לתוכנית המע"מ של לפיד ואמרה: "3.5 מיליארד שקל עומדים עכשיו ללכת לחוק המע"מ הפופוליסטי של יש עתיד במקום ללכת לתושבי הדרום. התייעצנו עם מומחים לדיור בעלי שם עולמי ושאלנו האם החוק הזה יעזור במשהו למצוקת הדיור - כלום. כולם מתנגדים מקצה לקצה. והכל בשביל מה? בשביל כמה כותרות בעיתון. צריך לקחת את הכסף הזה ולהפוך את הדרום לאזור האטרקטיבי ביותר בישראל".

מהומה בוועדת הכספים

במהלך דיוני ועדת הכספים מוקדם יותר היום המשיכו חברי האופוזיציה ליצור מהומה סביב הצעת החוק. "חרדי ערבי מתנחל או עולה חדש כולם זכאים להטבות זהות", כך צעק חבר הכנסת עיסוואי פריג' (מרצ) לעבר יו"ר הוועדה במהלך הדיון, "לא יכול להיות שבגלל שאני ערבי אני לא אקבל את ההטבה הזו", המשיך וצעק ח"כ פריג', "אני עומד על זה שאקבל מה שמגיע לי מהמדינה. זכותי לדיור. אני נלחם על זכותי לדיור".

התפרצותו של ח"כ פריג' עוררה מהומה שלמה בוועדה כאשר גם חברי הכנסת החרדים, המתנגדים הבולטים להצעת החוק, הצטרפו גם הם להתקפה על יו"ר הוועדה: "אתה סותם פיות", הטיח ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה) בח"כ סלומינסקי, "זה חוק גזעני", הצטרף גם ח"כ משה גפני (יהדות התורה) לצעקות, "תעשו חוק נגד מתנחלים", המשיך ח"כ גפני.

למרות המהומה, נדחו ההסתייגויות שהגישו חברי האופוזיציה שעסקו בטענות לאפליה בין מי שמשרת בצבא ובשירות לאומי=אזרחי למי שלא משרת ובמקביל, הוסרה ההסתייגות כנגד אי שילובם של העולים החדשים שקיבלו פטור משירות מקבלת ההטבה לאחר שחברי הכנסת שהגישו אותה מישראל ביתנו חזרו בהם, ככל הנראה בשל פשרה שהושגה מול משרד האוצר.

ח"כ סלומינסקי: "זה ייקח זמן אבל בסוף זה ייגמר"

"אנחנו נמשיך לדון בכל ההסתיגויות לאט לאט, זה ייקח זמן אבל בסוף זה ייגמר", כך אמר היום יו"ר הוועדה סלומינסקי ל"גלובס" במהלך ההפסקה בדיונים. "אני מקווה שעד תחילת מושב החורף זה יעבור. זה טירוף, וזה חוק לא פשוט אבל שר האוצר מתעקש עליו. חברי האופוזיציה מנסים כל יום לעשות מהומה אחרת. אתמול הביאו את תושבי הדרום והיום חבר הכנסת פריג' התפרץ. הם מנסים להרוויח זמן אבל אנחנו נמשיך בדיונים".

עוד הוסיף סלומינסקי כי בעוד הדיונים ממשיכים, בקרוב יצטרכו שר האוצר וראש הממשלה להכריע בנוגע להגדלת הגירעון ומימון הוצאות מבצע צוק איתן וגם חוק מע"מ בשיעור אפס ייכנס למשוואה: "אנחנו לא נאפשר להגדיל הגרעון מעל 3%, באוצר יצטרכו למצוא מקורות לחוסרים".

בשבוע הבא, ובמהלך השבועות הקרובים צפויים חברי הוועדה לדון בלמעלה מאלף הסתייגויות שהגישו חברי הכנסת להצעת החוק. באוצר ממשיכים וטוענים כי גם אם הדבר ייקח זמן, החוק יעבוד עם חזרתה של הכנסת מפגרה ב-23 באוקטובר. עם זאת, החרדים מתעקשים להמשיך ולעשות הכל כדי שהצעת החוק לא תאושר.

"אנחנו עושים את מה שאנחנו צריכים לעשות, לא כאופוזיציה אלא כחברי כנסת שמתנגדים נחרצות לחוק", אמר ח"כ גפני ל"גלובס" לאחר הדיון: "זה לא דבר קל לבוא כל פעם לועדת הכספים ולעשות פיליבסטר ולנסות למנוע את התקדמות החוק הרע הזה לכלכלת ישראל. אבל החוק שכולם, כל הכלכלנים מתנגדים לו, תושבי הדרום לא מעוניינים בו, יעוכב, ואולי גם נצליח בסוף לטרפד אותו לגמרי. כל יום שעובר כלכלנים נוספים מצטרפים להתנגדות לחוק, ואני כחבר כנסת ותיק בבנין, לא זוכר דבר כזה ששר האוצר מתנהג עם הכסף של כל אזרחי ישראל ככספו הפרטי. נגד בנק ישראל, נגד הכלכלנים, נגד הכנסת ונגד ההיגיון הוא הולך וזורק מליארדי שקלים לפח. אנחנו נמשיך בכל הכוח את ההתנגדות הפרלמנטרית ונקווה שלפיד יבין שטעה עם החוק הזה ויוריד אותו בעצמו מסדר היום".

גם ח"כ פריג׳ התייחס להצעת החוק ולדיון בועדת הכספים לאחר הדיון ואמר ל"גלובס" כי "ועדת הכספים מתנהלת כרפובליקת בננות בהובלת מנהיג החונטה סלומיאנסקי. אין שום ניסיון לנהל דיון, או לשמוע עמדות, רק להעביר את גחמותיו של סלומיאנסקי ואת גחמותיהם של מי שהצליחו לקנות את תמיכתו. רוב חברי הקואליציה הפסיקו מזמן להתעניין בעד מה הם מצביעים ופשוט נוהגים כבובות על חוט ומרימים את ידם כל אימת שנאמר להם. חוק מע"מ אפס שיוצא אפליה בחוק בין אוכלוסיות הוא רק תסמונת לדרך התנהלותה הכוחנית של הוועדה, אבל הבעיה היא הרבה הרבה יותר רחבה ומי שמשלם את המחיר על התנהלות הוועדה הם אזרחי המדינה כולם שנושאים בנטל מימון ההעברות הכספיות למקורבים ולקרובים לצלחת".