תקלה במתקן המידן של בזן; הערכה: נזק של 8-10 מיליון ד'

בזן דיווחה לבורסה כי הבוקר אירעה תקלה בצנרת הכניסה למתקן המידן, והחברה הדמימה את המתקן עד לתיקונו והפעלתו מחדש, הצפויים במהלך חודש זה

תקלה שהתרחשה במתקן המידן צפויה לפגוע ברווח הנקי של בזן בסכום של 8-10 מיליון דולר - כך עולה מאומדן ראשוני שפרסמה היום החברה המחזיקה בבית הזיקוק בחיפה, כמה שעות לאחר שאירעה תקלה בצנרת הכניסה למתקן. מניית בזן הגיבה בירידה של 2.6%.

סכום זה מקזז לחלוטין את הרווחים שהציגה בזן בסיכום המחצית הראשונה של השנה, שהסתכמו ב-8 מיליון דולר. התקלה מגיעה בתזמון אומלל מבחינת בזן, שהיום החלה במהלך גיוס אג"ח גדול של עד כ-750 מיליון שקל.

המכרז המוסדי הוארך עד מחר, ונראה כי בזן תידרש לשלם ריבית גבוהה במעט למזמינים. גיוס זה, שמובילה לאומי פרטנרס, נועד לשפור את מבנה החוב של בזן תוך הארכת המח"מ, ולאפשר לה גמישות פיננסית רבה יותר.

בהקמת המידן (מתקן לייצור דלקים נקיים) הושקעו יותר מחצי מיליארד דולר, והוא החל בפעילות מלאה בתחילת 2013. המתקן מייצר בעיקר סולר וקרוסין, ולפי החברה, הוא "מאפשר הפקת יותר תזקיקים בעלי ערך מוסף גבוה מכל חבית נפט, והגברת גמישות בית הזיקוק בבחירת חומרי הגלם ותמהיל המוצרים, כדי להתאימם לתנאי השוק המשתנים".

בבזן, שבשליטת החברה לישראל והפטרוכימיים, ציינו היום כי הופסקה פעילות המתקן עד לתיקונו, וכי הפעלתו מחדש צפויה בחודש הנוכחי. בבזן הדגישו כי "ככל ומשך התיקון ייארך באופן מהותי מעבר להערכות החברה, הדבר עשוי להשפיע באופן מהותי לרעה על רווחיות החברה".

דווקא בתקופה טובה יחסית

לפי בזן, תיקון התקלה "מותנה בין השאר בזמינות החלפים ובקצב עבודות התיקון, ומבוסס על הערכות מקצועיות של מומחי החברה בדבר פעולות התיקון הדרושות וקצב ביצוען". עוד הוסיפו, כי האירוע לא גרם נזק לסביבה או לבטיחות.

התקלה התרחשה דווקא כשבזן מצאת בתקופה טובה יחסית, אחרי קפיצה חודשית של 22% בערך המניה, המשקף לחברה שווי של כ-4 מיליארד שקל, ורווח נקי של 4 מיליון דולר שהציגה לרבעון השני, לעומת הפסד של 38 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

בזן הצליחה לשפר את מרווחי הזיקוק שלה ברבעון , שהיו גבוהים משמעותית מהממוצע בתעשייה, וייחסה זאת בין היתר לתהליכי התייעלות, למעבר לשימוש בגז טבעי ולניצול יכולות הזיקוק של החברה.

ליאת גלזר, אנליסטית באקסלנס ברוקראז', אמרה היום כי "מעבר להשפעה העשויה להיות על הנפקת האג"ח, התקלה במידן תפגע במרווחי הזיקוק של החברה. כעת החברה תצטרך להשתמש בחומרי גלם אחרים, ומדובר בעלויות נוספות הכרוכות בהבאתם ובזיקוקם. בשל כך גם אפשר להניח שבדוחות הרבעון השלישי נראה עלייה במלאי, והתקלה צפויה לפגוע בכ-15 מיליון דולר ואולי יותר ברווח התפעולי של הרבעון השלישי".

"למרות זאת", הוסיפה גלזר, "תוצאות הרבעון השלישי אמורות להיות טובות יותר משני הרבעונים הראשונים, משום שרמת המרווחים עדיין גבוהה".