סקר: 51% מהישראלים מכירים אישית בעלי חשבון בנק בחו"ל

סקר של מכון המחקר "מידע שיווקי": 50% מהציבור אינו יודע שחלה חובה לדווח ולשלם מסים על נכסים בחו"ל או סבורים שאין חובה כזו

שוחד, משפט / צילום: שאטרסטוק
שוחד, משפט / צילום: שאטרסטוק

מסתבר, כי החזקה של חשבונות בנק בחו"ל, בבנקים זרים, הפכה דבר שכיח בציבור הישראלי. מסקר של מכון המחקר "מידע שיווקי" המתפרסם באופן בלעדי ב"גלובס", עולה כי כמחצית מתושבי ישראל מכירים באופן אישי בעל חשבון בנק בחו"ל. עם זאת, אחוז דומה מהציבור אינו יודע שחלה חובה לדווח ולשלם מסים על נכסים בחו"ל או סבורים שאין חובה כזו.

המאבק בהון השחור ובהעלמות המס עומד זמן רב בראש סדר העדיפויות של רשות המסים. הישגי גבייה בתחום זה עשויים לתרום משמעותית להגדלת הכנסות המדינה ולהפחתת מסים - תוכנית ששר האוצר, יאיר לפיד, מבקש ליישם.

במסגרת זו, פועלת רשות המסים בשיטת "המקל והגזר". מן הצד האחד, הרשות מפעילה משאבים גדולים לאיתור מעלימי המס, ובהתאם שלחה לאחרונה יותר מ-110 אלף מכתבים לאזרחים, בהם דרישה לפירוט הכנסות וחשבונות בנק בארץ ובחו"ל.

במקביל, מונחות היום על שולחן הכנסת שתי הצעות חקיקה, שתכליתן צמצום השימוש בעסקאות במזומן, ובנוסף הן יאפשרו חתימה על אמנות בינלאומיות להעברת מידע מבנקים זרים לידי רשות המסים. מן הצד השני, הנוהל לגילוי מרצון החדש שפורסם היום (א') מאפשר למעלימי המס להצהיר על ההון השחור ולשלם את מלוא המס שהחסירו - תוך קבלת חסינות מתביעה פלילית.

הנתיב השווייצרי נסגר

במקביל, מסביר עו"ד טל עצמון, ראש מחלקת מסים ותגמול בכירים בגולדפרב-זליגמן, הנתיב השווייצרי, הרלוונטי לישראלים המחזיקים בכסף לא-מדווח בבנקים בשווייץ, עתיד להיסגר או כבר נסגר בפועל. "מספר בנקים שווייצרים הודיעו לאחרונה לחלק מלקוחותיהם, כי עליהם להסדיר את מיסוי החשבון - ולא יהיה עליהם לסגור לאלתר את חשבון הבנק אצלם.

בכוונת רוב הבנקים בעולם, ובעיקר אלה בשווייץ - אשר נאלצו לאחרונה לשלם סכומי עתק כפשרה לאור הליכים שפתחה נגדם ממשלת ארה"ב בגין עזרה להעלמת מס בארה"ב - להרחיב את הדרישה כלפי לקוחותיהם להסדיר את המס בחשבונם".

בפועל, אומר עו"ד עצמון, הסודיות הבנקאית השווייצרית המפורסמת נפלה סופית, וכבר היום חתומה שווייץ על אמנה להחלפת מידע עם כ-20 מדינות, כאשר בכוונתה לחתום בעתיד הקרוב על אמנה דומה גם עם ישראל.

כל אלו ועוד מציבים בפני אזרח ישראלי המחזיק סכומים לא מדווחים לרשות המסים בבנקים בשווייץ, שתי אפשרויות בלבד: לתור אחר בנק אחר שמוכן עדיין לקבל את הכספים הלא-מוצהרים שלו, כמו למשל במדינות כמו פנמה, סינגפור ואולי אפילו אבו-דאבי - כפי שפורסם בעבר ב"גלובס"; או להצהיר על החשבון והכספים שלו, ולשלם את המס בישראל.

השאלה המרכזית היא כמה יודע האזרח הישראלי על האופציות שלו, ומה הוא יעשה אם יכיר את התמונה המלאה. הסקר שערך מכון המחקר "מידע שיווקי" מנסה לענות על חלק מהשאלות הללו.

שליש מהחשבונות מדווחים

מהסקר עולה, כי כמחצית מהציבור (51%) מעידים שהם מכירים באופן אישי בעלי חשבונות בנק בחו"ל. "הנתון הזה מספק לנו הצצה על היקף התופעה בקרב הציבור הישראלי, ונראה כי רשות המסים העריכה נכון את פוטנציאל הגבייה מתחום זה. רבים מהלקוחות שפונים אלינו שומרים על דבר קיום החשבון בסודיות מרבית, כך שייתכן שהתופעה גדולה מעבר למשוער", אומר עצמון.

עוד לפי ממצאי הסקר, בקרב הנשאלים בעלי הכנסה שהינה מעל הממוצע - 61% מכירים בעלי חשבון בבנק בחו"ל. הנתון הזה נראה כמעט מובן מאליו: למעמד הגבוה ולעשירים יש גם חברים עשירים, והם בדרך-כלל גם אלה שמחזיקים כספים בחו"ל. מנגד, רק 36% מקרב בעלי השכר מתחת לממוצע מכירים אדם שיש לו חשבון בחו"ל.

אלה המכירים אזרחים ישראלים בעלי חשבונות בנק בחו"ל, נשאלו עוד במסגרת הסקר, האם למיטב ידיעתם החשבון מדווח גם לרשויות המס בישראל? הסקר חושף כי רק כשליש (30%) מהחשבונות מדווחים בוודאות לרשויות המס בישראל. כחמישית מהחשבונות (18%) לא מדווחים בוודאות ולגבי היתרה (כמחצית) אין מידע ברור.

אתגר חינוכי משמעותי

אחת השאלות המעניינות שנשאלו במסגרת הסקר חושפת מה בדיוק יודע האזרח הישראלי על חובות הדיווח שלו. הנסקרים נשאלו "לו היית מקבל במתנה או בירושה סכום של מיליון דולר אשר נמצאים בחשבון בנק בחו"ל, אך אינך יודע מה מקורם, למיטב ידיעתך, האם עליך לדווח על כך למס הכנסה בישראל ולשלם מס למדינה?" - והתשובה מעמידה בפני רשות המסים אתגר משמעותי בחינוך ויידוע הציבור. רק כמחצית מהציבור (46.6%) סבורים כי אם יזכו לקבל סכומי כסף מחשבונות בנק מחו"ל, יהיה עליהם לדווח על כך למס הכנסה ולשלם מס; 18.4% מהציבור אינם חושבים שעליהם לדווח; ועוד 34.9% אינם יודעים כלל מה החובות החלים עליהם.

"תוצאות הסקר בנקודה זו מצביעות על מחסור משמעותי בידע. אני מקווה כי אחד מתוצרי המשנה של ההליך החדש יהיה הגברת המודעות בקרב הציבור בכל הקשור לחובות הדיווח ותשלום המס בישראל ומחוצה לה", אומר עו"ד עצמון.

במסגרת הסקר נשאל הציבור באיזו מידה להערכתו נלחם מס הכנסה בתופעת העלמות המס. בנקודה זו, מציג הסקר נתונים מחמיאים לעבודת האכיפה של רשות המסים: כ-80% מהציבור סבורים כי רשות המסים נלחמת בתופעה - חלקם סבורים כי במידה בינונית (31.5%) ואחרים סבורים כי במידה רבה (40.3%). רק 19.5% מהציבור סבור כי הרשות נלחמת "במידה מועטה" בתופעת העלמות המס.

לבסוף, נבחנו גם סיכוייו של הליך הגילוי מרצון. "לו היה לך או לבני משפחתך נכס או חשבון לא מדווח, האם היית מדווח עליו לרשות המסים במסגרת המבצע החדש?", נשאלו הנסקרים, ותשובתם העלתה כי להליך הגילוי מרצון סיכויי הצלחה טובים: 82% מהציבור מעידים, כי לו היו להם או לבני משפחתם נכס או חשבון לא מדווח, הם היו מדווחים עליו במסגרת הליך הגילוי הרצון החדש.

הסקר בוצע על ידי מכון המחקר מידע שיווקי סי איי, במדגם ארצי מייצג של 502 משיבים, בגילאי 18. טעות הדגימה האפשרית היא 4.4%.

חשבונות זרים
 חשבונות זרים