צניחה של 94% במכירות דירות יוקרה בת"א ביולי-אוגוסט

בחודשיים האחרונים בוצעו רק ארבע עסקאות למכירת דירות בתל אביב יפו בתג מחיר של למעלה מ-5 מיליון שקל ■ משווק דירות יוקרה: "אי הוודאות, המצב הכלכלי וגם מבצע צוק איתן גרמו להחרפת המצב שהיה קשה גם ככה"

מגדלי אקירוב / צילום: איל יצהר
מגדלי אקירוב / צילום: איל יצהר

ירידה דרסטית בעסקאות בשוק מגורי היוקרה בתל אביב-יפו. על פי נתוני רשות המסים, בחודשיים האחרונים - יולי ואוגוסט 2014, בוצעו רק ארבע עסקאות למכירת דירות בתל אביב יפו בתג מחיר של למעלה מ-5 מיליון שקל. אומנם מדובר בשוק נישתי, שהעסקאות בו נחתמות במשורה, אך השוואה לתקופה המקבילה אשתקד, יולי אוגוסט 2013 מעלה פער משמעותי בהיקף העסקאות.

כך, באותה התקופה בשנה שעברה בוצעו לא פחות מ-82 עסקאות. בניפוי עסקאות שחסרות נתונים באתר רשות המסים או עסקאות שאינן מלאות מתקבל מספר נמוך יותר, 68 עסקאות. המשמעות היא צניחה של 94% במספר העסקאות שבוצעו בתל אביב-יפו בדירות יוקרה בתג מחיר של למעלה מ-5 מיליון שקל.

חשוב לציין כי עדכון העסקאות במערכת רשות המסים לוקה בחסר וזאת משום השיהוי בעדכון העסקאות על ידי המוכרים שיכול להגיע גם ל-50 יום. מסיבה זו ייתכן שבחודשים יולי-אוגוסט 2014 בוצעו יותר עסקאות מעל 5 מיליון שקל אך גם אם הדבר נכון לא סביר שמדובר במספיק עסקאות שידביקו את הפער.

גורמים בענף, המשווקים דירות יוקרה ובקיאים בפלח שוק זה, מאשרים את הנתונים ומציינים כי מדובר בתקופה קשה בתחום היוקרה. "מעטות הדירות שנמכרו מעל 5 מיליון שקל בחודשיים האחרונים", מסביר משווק דירות הפועל גם בתל אביב-יפו. "אי הוודאות, המצב הכלכלי וגם מבצע צוק איתן גרמו להחרפת המצב שהיה קשה גם ככה. חודשי הקיץ הם בדרך כלל חודשים חזקים אבל השנה זה לא קרה והרבה מתושבי החוץ שקונים דירות במחירים כאלו לא הגיעו הקיץ לישראל. אני מקווה שבחגים הקרובים המצב ישתפר".

גם בקרב המתווכים בשוק זה קיימת תמימות דעים כי המצב בשוק היוקרה החריף, ולא רק בחודשיים האחרונים. "יש ירידה בעסקאות, וזה ממשיך את המגמה של השנה האחרונה", כך מתווך הפועל בתל אביב-יפו ומתמחה בנכסי יוקרה. "אני לא יודע אם דיווחי רשות המסים מעודכנים לחודשי הקיץ אבל כבר חודשים שמרגישים בריגרסייה בשוק. בין היתר זה בגלל המיסוי החדש על דירות יוקרה וגם בגלל ביטול הפטור ממס שבח. אנחנו גם רואים שדירות יוקרה עומדות יותר זמן על המדף. יכול להיות גם שהרוכשים הפוטנציאלים מסתכלים על מה שקורה בשוק בישראל ואולי ממתינים לירידות מחירים".