המינהלת תדון במחירי הכרטיסים למשחקי ליגת העל בכדורגל

מחאת האוהדים בדף הפייסבוק "כרטיס לכל כיס" תופסת תאוצה ■ במועדונים לא מרוצים מהמחירים הגבוהים וטוענים כי הם מפסידים על עלויות אבטחה

אוהדי מכבי ת"א / צלם: רויטרס
אוהדי מכבי ת"א / צלם: רויטרס

"מחירי הכרטיסים למשחקי הכדורגל בישראל כבר מזמן יצאו מפרופורציות, והגיע הזמן לעצור את זה. לא ייתכן שנמשיך לשלם יותר מ-100 שקל לכרטיס. לא ייתכן שכל בעל בית יעשה ככל העולה על רוחו ויגזור קופון שמן על גבינו" - כך נכתב בעמוד הפייסבוק "כרטיס לכל כיס", שהוקם כמחאה של אוהדי הכדורגל ותופס תאוצה במהירות.

מקימי העמוד קוראים לאוהדי הקבוצות להחרים משחקי כדורגל ולהשאיר את הכסף בארנק ובכך לשנות את תעריפי הכרטיסים. במקביל הם קוראים לקבוע מחירים אחידים לכל משחקי הכדורגל.

התגובה לא איחרה לבוא: מחר (ד') תתכנס מינהלת הליגה בכדורגל עם בעלי קבוצות הכדורגל כדי לדון בסוגיית מחירי הכרטיסים למשחקים. המינהלת אף שלחה תגובה רשמית: "עניין מחירי הכרטיסים מהווה מטרה חשובה ועליונה בסדר החשיבות שלנו".

זעקת האוהדים התעוררה בין היתר על רקע המשחק הצפוי בין בית"ר ירושלים למכבי חיפה באצטדיון טדי, עם תג מחיר של 115 שקל לכרטיס למבוגר ו-60 שקל לילד/אישה, דרך משרד בימות המשווק את כרטיסי בית"ר ירושלים (עדכון: בשעות אחר הצהריים ביום שלישי הודיעה בית"ר על הוזלת הכרטיסים ב-25 שקל).

יצוין כי לכל קבוצה יש התקשרות עם משרד כרטיסים, המוכר את המנויים ואת הכרטיסים למשחק וגוזר עמלה מכל מכירה. יש אפשרות לרכוש גם בקופות המגרשים ולחסוך את העמלה, המגיעה ל-10-15 שקל.

מחירי הכרטיסים, מדגישים בקבוצות, הם נגזרת של הוצאות בכל משחק: דמי שימוש שגובה הרשות המקומית באצטדיון, עלויות אבטחה, שיטור ואחזקה. השאיפה היא לכסות את העלויות, שגדלות ככל שמדובר במשחק "חם" עם פוטנציאל לאלימות.

רווחי הקבוצה, בל נשכח, מגיעים ממקורות של מכירת שחקנים, פרסומות וחסויות ומכירת זכויות שיטור. אלא שבלי קהל אין קבוצה ואין ליגה, ואם תתרומם מחאה, והמגרשים יישארו יתומים מקהל - כל המבנה הזה יתערער.

האם מחיר אחיד הוא פתרון ישים?

לפני שנתיים, בעקבות החלטה שיישמה קבוצת בני יהודה, קבעו כמה קבוצות בליגת העל בכדורגל, בהן מכבי נתניה, מכבי פתח-תקווה והפועל רמת-גן, מחיר אחיד של 50 שקל למשחק, ללא אבחנה בין כרטיסים למבוגר או לילד.

רעיון דומה יידון מחר בין מינהלת הליגה והקבוצות. מצד אחד, מחיר אחיד הוא נוח וברור לכל האוהדים - בין אם מקבוצת הבית או של הקבוצה האורחת, אולם במקרה של נוער או ילד הוא עשוי להוות עליית מחיר. כך לדוגמה, אם משלמים היום מבוגר ושני ילדים מחיר של 160 שקל (80 שקל למבוגר ו-40 שקל לכל ילד), במקרה של מחיר אחיד בגובה 60 שקל לכרטיס, ישלמו אוהדים אלה 180 שקל.

סוגייה אחרת היא שלפי טענת הקבוצות, במשחקים עתירי ביקוש, דוגמת דרבי תל-אביבי, עלויות המשחק גבוהות, ומחיר אחיד יגרום להפסדים.

לדברי רותם גרוסמן, דובר הפועל תל-אביב, מחיר הכרטיס במקרה כזה אמור לפחות לכסות הפסדים או לשמור על איזון - ומחיר של 60 שקל למשל לכרטיס לא יוכל לעמוד במשוואה.

כדוגמה מספר גרוסמן על הדרבי התל-האביבי האחרון שהתקיים במסגרת גביע הטוטו. אל המשחק הזה הגיעו 12 אלף אוהדים, חלקם מנויים של הקבוצה המארחת (כ-6,000) ואחרים ששילמו כ-90 שקל למבוגר וכ-50 שקל לנוער/חייל/אישה. הכנסות הפועל תל-אביב עמדו על 375 אלף שקל, אבל הוצאות האבטחה, כך מסביר גרוסמן, עמדו על 385 אלף שקל.

"ברור היה שאם היינו מתמחרים את הכרטיסים במחיר גבוה יותר, היינו מכסים את ההוצאות ומרוויחים - אבל המטרה היא להביא את הקהל למגרשים ולא להרחיק אותו", מסביר גרוסמן.

דודו בזק, דובר מכבי חיפה, מספר על שיטת תמחור חדשה שהנהיגה קבוצתו באצטדיון החדש שתחנוך בימים אלה. מחירי הכרטיסים הם אחידים (בין מבוגר וילד), אולם מחולקים לפי קטגוריות משחקים: נגד קבוצות מרובות אוהדים ועד קבוצות קטנות. המחירים הם 40/60/90 שקל לכרטיס (ליציעים הדרומי והצפוני) לאוהדי הקבוצה האורחת והמארחת.

למשחק הראשון שייערך מול בני סכנין נמכרו 27,000 כרטיסים - 16,000 מתוכם למנויים והיתר לאוהדים - המחיר שנקבע למשחק הזה הוא 40 שקל. מנוי למכבי חיפה שילם השנה מחיר שהתחיל ב-660 שקל, מה שמתורגם ל-37 שקל למשחק לערך.

גם גרוסמן קורא לאוהדים לרכוש מנוי כדרך הבטוחה לשלם מחיר זול יחסית בכל משחק. היתרון לקבוצה הוא כמובן הרכישה המוקדמת וההכנסות כבר בתחילת הליגה.

דובר מכבי חיפה: המחירים גבוהים

"אם המינהלת רוצה לטפל בנושא המחירים, היא צריכה לטפל בעלויות האבטחה והשיטור, שהן בלתי סבירות, ובעלויות דמי השימוש של האצטדיונים - שני מרכיבים אלה קובעים את מחיר הכרטיס לכל משחק", טוען בזק.

- האם המחאה מוצדקת?

בזק: "כן. המחירים היום גבוהים. אם אוהד מכבי חיפה משלם 90 שקל למשחק שנערך בסכנין, זה לא סביר. במשחקים עם רמת אבטחה גבוהה שבהם צפויים להיות 10,000 אוהדים - המחיר הזה כן סביר, והוא יאפשר לנו להתאזן עם עלויות המשחק".

לדברי בזק, אם אוהדי מכבי חיפה ירימו את כפפת המחאה, יגיעו לאצטדיון טדי רק 1,000 אוהדים במקום 4,000: "זה משמעותי, ויש בכך אמירה".