טורקיה: לא נקנה גז טבעי מישראל - בגלל "צוק איתן"

שר האנרגיה הטורקי, טאנר יילדיז: "על מנת שפרוייקטים בתחום האנרגיה ימשיכו, הטרגדיה האנושית בעזה צריכה להסתיים, וישראל צריכה ליישם פתרון קבוע של שלום"

קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר
קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר

טורקיה לא צפויה לחתום על כל הסכם עם ישראל בנוגע לבניית צינור גז, בשל מבצע "צוק איתן", כך אומר היום (ג') שר האנרגיה הטורקי, טאנר יילדיז, על פי דיווח בסוכנות "רויטרס".

בשנים האחרונות, מאז תקרית ה"מרמרה", חלה הדרדרות ביחסים בין שתי המדינות, אולם יחסי המסחר בין חברות טורקיות וישראליות נמשכו. לאחר המבצע האחרון בעזה, נראה שהטון הטורקי ביחס לישראל החריף.

יילדיז אמר כי "על מנת שפרוייקטים בתחום האנרגיה ימשיכו, הטרגדיה האנושית בעזה צריכה להסתיים, וישראל צריכה ליישם פתרון קבוע של שלום, על כל המשתמע מכך.

"לא בא בחשבון להמשיך כל פרוייקט אנרגיה שהוא, ללא הגעה לשלום קבוע, מכל הצדדים, בתנאים נאותים. קרתה טרגדיה אנושית וקל מדי לשכוח מזה".

יזמי מאגר הגז "לוויתן" נובל אנרג'י האמריקאית (39.66%), שותפויות אבנר ודלק קידוחים שבשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה (45.33%) ורציו (15%) מנהלים מזה שנה מו"מ למכירת גז לטורקיה בהסכם ל-15 שנה ששוייו הכספי הכולל עשוי להגיע לעשרות מיליארדי דולרים.

את התהליך המעין-מכרזי שמנהלים שותפי "לוויתן" החלו עשר קבוצות שמתוכן הייתה אמורה להיבחר בימים אלה קבוצה אחת מובילה. השם שהופיע בדיווחים בכלי תקשורת בינ"ל הוא של קונסורציום של קבוצת העסקים סבנצ'י הטורקי ואת ענקית האנרגיה הגרמנית E.ON בחלקים שווים.