אלה הבירות הבלגיות שכל חובב בירה צריך להכיר

יש להם וופל מרשים, והם טוענים שהמציאו את הצ'יפס, אבל מלבד התרומות הקולינריות האלה, בלגיה היא אחת מאומות הבירה החשובות ■ יובל פלטנר, המנהל המקצועי של אתר winemarket, ממליץ על הבירות שהוא אוהב

גבינות ובירה שימאי גולד/ צילום:חיליק גורפינקל
גבינות ובירה שימאי גולד/ צילום:חיליק גורפינקל

*** הכתבה בשיתוף Winemarket

הבלגי הממוצע לוגם מדי שנה 74 ליטרים מהמשקה המשכר והעשיר, ובלגיה היא מקום מושבן של כמה מהמבשלות העתיקות והמכובדות ביותר, כאלה שמנפיקות בירות איכותיות ועקביות במשך 100 שנים ויותר.

דובל - טריפל הופ

בירה חזקה (9.5% אלכוהול) מסוג אייל מבית מבשלת דובל, אשר מייצרת בירות עוד משנת 1871. השם דובל משמעו "שטני" בפלמית, והוא ניתן לבירות אחרי שחבר של בעל המבשלה שטעם אותה ב-1921 (עד אז היא נקראה Victory ale) אמר שהיא ממש שטנית (אבל בקטע טוב). כמו ששמה מרמז, להכנת בירה זו משתמשים בשלושה סוגי כשות, כאשר מדי שנה זן כשות אחד מתחלף. השנה הכשות היא - סוראצ'י אייס היפנית. היא מעניקה ריח מפתיעה של הדרים שחובר לטעמי הקרמל העדינים ולמרירות הטובה והנעימה של הבירה, ועוזרת ליצור חוויה אמיתית בבקבוק. מחיר לשישייה: 119 שקלים באתר Winemarket.

קסטיל רוז'

בירה יוצאת דופן. במהלך תהליך ההתססה שלה מוסיפים למיכלים גם דובדבנים אדומים חמוצים. אלה משחררים את טעמם ואת צבעם אל המשקה והופכים את הבירה לאדומה ומושכת (רוז' משמעו אדום בפלמית). היא מיוצרת על ידי מבשלת ואן-הונסברוק, שהוקמה במאה ה-19, ועדיין נמצאת בבעלות משפחתית, חמישה דורות של היסטוריה. הקסטיל רוז' היא אחלה דרך לשתות בלי להרגיש ששותים: טעמי הפרי והחמיצות העדינה שתורמים הדובדבנים מצליחים להסוות את 8% האלכוהול הטמונים בה, ועם טעם מרענן ותחושה קלילה זהו משקה אידאלי ללגימה פתיחת הארוחה או בסופה. 15 שקלים לבקבוק באתר Winemarket.

שימאי - רד

בירת נזירים טראפיסטית (זרם נזירות) יוצאת דופן מסוג אייל, אשר נרקחה בשנת 1862 במנזר Notre-Dame DE Scourmont Abbey. זוהי הבירה הראשונה שיצרו נזירים אלה, במטרה לכלכל ולתחזק את עלויות תפעול המנזר. עם השנים היא צברה פופולריות של ממש והיום מייצרים במבשלה ארבעה סוגים שונים של בירה, כשזה האדום (שבעבר שווק רק בבקבוקים של 750 מ"ל) הוא בעל תכולת אלכוהול בינונית גבוהה (7%). חדי החך והריח שביניכם אולי יבחינו בריחות של אגוזים קלויים ואפילו אפרסק מהמשקה בעל הצבע הנחושתי. לטעמנו היא הולכת מצוין עם תבשילי בשר, נקנקיות או אפילו דגים מצופים בבלילה פריכה. מחיר לשישייה 109 שקל.

מרדסו - טריפל

כמו שימאי, גם מרדסו הוא קודם כל מנזר ואחר כך מבשלה. זהו מנזר המוקדש לבנדיקטוס הקדוש והוא ממוקם בהרי הארדנים הבלגים. הטריפל היא אחת מבין שלוש בירות המיוצרות על ידי הנזירים, וכמו ששמה מציע היא גם הנדיבה ביותר באלכוהול מביניהן (10%). זוהי הבירה שהם מגישים באירועים חגיגיים. הבירה עוברת התססה שנייה בבקבוק, מה שהופך את הקצף שלה ליציב וסמיך, ותורמת ליצירת חווית לגימה חלקה וכיפית, שיגרום לכם לשכוח לרגע מהאלכוהול הדי גבוה שלה. יש לה מרירות טובה והרבה טעמים של קרמל ודבש, שהופכים אותה למשקה אידיאלי ליציאה עם החברה. מחיר לשישייה: 102 שקלים.

סן ברננדוס - חיטה

נסיים עם בירת נזירים נוספת, הפעם כזו שבה הנזיר נמצא רק בלוגו. סן ברנדוס מיוצרת בבלגיה כבר יותר מ-60 שנה, על פי מתכונים עתיקים של נזירים טראפיסטים, שבישלו בירה וייצרו גבינות על מנת לממן את פעילותם. היום במבשלה בעיר ואטו (Watou, שעתיים נסיעה מערבית לבריסל) כבר אין נזירים, אבל המסורת שלהם נשמרת. הבירה היא בירת חיטה בלגית מסורתית, מיוצרת בשיטת האייל. צבעה בהיר ומעורפל ויש לה מרקם סמיך מאוד וטעמים וריחות של לחם אפוי טרי, עם מרירות נעימה ומדויקת. מחיר לשישייה: 78 שקלים.