הגופים שאיבדו עשרות מיליוני שקלים מפרשת אנדרומדה

בכיר בביומד: "אם היו בעיות בנתוני אנדרומדה, והייפריון לא ראתה את זה - זו תקלה שלה" ■ נגד כלל ביוטכנולוגיה, החברה שמכרה את אנדרומדה להייפריון, הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית בסך 127 מיליון שקל ■ מניית כת"ב ירדה 52% ביומיים

"פרשת אנדרומדה", שבה מואשמת החברה הישראלית בזיוף תוצאות ניסויים קליניים שביצעה בתרופה שלה לסוכרת נעורים ממשיכה להכות גלים. חברת כלל תעשיות ביוטכנולוגיה, שהחזיקה קרוב ל-100% מהחברה ערב מכירתה ביוני השנה לחברה האמריקאית הייפריון, הודיעה אתמול כי הגיעה אליה בקשה לאישור תביעה ייצוגית בסך 127 מיליון שקל בגין הפרת חובת גילוי מתוקף חוק ניירות ערך. מגיש הבקשה עצמו הוא משקיע פרטי שהפסיד בחברה 24 אלף שקל.

לטענת אותו משקיע, כל דיווח של כת"ב שכלל התייחסות ל"הצלחה בניסוי" של אנדרומדה וכל התייחסות לשווי החברה הינו דיווח כוזב, וזאת אף שבכל הדיווחים הללו ציינה כת"ב כי "אנדרומדה דיווחה לחברה כי" ולכן היא יכולה לטעון כי בלשון הדיווח אין כזב. הבקשה מציגה שאלה משפטית כבדה יותר והיא האם כת"ב, כבעלת שליטה באנדרומדה אשר מנהליה יושבים בה כדירקטורים, הייתה אמורה לבדוק יותר לעומק את נתוני הניסוי. לפחות עד כה, כת"ב לא הואשמה ישירות על ידי הייפריון ברמאות, אלא מסרה רק כי מדובר ב"עובדים מסוימים באנדרומדה".

מניית כת"ב ירדה היום ב-7.9% נוספים והשלימה בכך ירידה של 52% מאז ההודעה החד-צדדית של הייפריון על הפסקת פיתוח התרופה, שהתקבלה ביום שני השבוע אחר הצהריים. עד כה היא איבדה 544 מיליון שקל מערכה.

גורם בשוק אמר היום ל"גלובס": "אני לא מאמין שאנשים בכת"ב, בניהולו של ראובן קרופיק, היו מסוגלים לחיות במודע עם זיוף של התוצאות. עם זאת, סגנון הניהול שלהם כמשקיעים נחשב 'מרוחק' יחסית, כלומר הם סומכים על ההנהלה, לא תמיד בודקים אותה עד הפרט האחרון, גם אם הם המשקיע המוביל".

אמירה כזאת תוכל לעזור לכת"ב בתביעה כמו זו שהוגשה היום ובתביעה פוטנציאלית של הייפריון, אולם נשאלת השאלה אם סגנון ניהולי כזה מאפשר לחברת ההשקעות להגן על עצמה מפני אירועים דומים בחברות אחרות.

ל"גלובס" הגיעה רשימת המחזיקים בכת"ב, חברה שהייתה מהגדולות במגזר הביומד, ערב ההודעה. עולה ממנה, באופן לא מפתיע, כי ביניהם גופים מוסדיים רבים. מוסדיים ישראליים החזיקו יחד כ-13.8% מכת"ב, כלומר נמחקו להם כ-70 מיליון שקל. חברות ביטוח החזיקו 4.2% מהחברה - 2.9% החזיקה מגדל ביטוח ומחזיקות משמעותיות נוספות במגזר זה הן מנורה, הראל, הכשרת הישוב ואיילון.

קופות גמל החזיקו 3.4% מכת"ב, והמובילה היא ילין לפידות ניהול קופות גמל. קופות גמל נוספות גדולות הן ד"ש, אקסלנס ומגדל. קרנות נאמנות החזיקו יחד 3% (הגדולה בקבוצה זו היא הראל פיא) וקרנות פנסיה החזיקו 2.9%, מתוכן מגדל ומנורה בשיעורים של כ-1% כל אחת.

כת"ב היא חברה בשליטת (56%) כלל תעשיות, שנרכשה והוצאה מהבורסה על ידי המיליארדר לן בלווטניק. טבע מחזיקה 14% בחברה. בשיחת ועידה שערכה אתמול כת"ב אמרו אנשיה כי אין לחברה מידע נוסף לגבי ההאשמות של הייפריון וכי לא הצליחו ליצור קשר עם החברה. החברה כפרה באפשרות כי ידעה על הזיופים. שלמה דגן, מנכ"ל אנדרומדה, לא נכח בשיחה.

גורם בכיר בתעשיית הביומד אמר היום: "אין צורך להלקות את עצמנו יותר מדי, לא את החברה הישראלית ולא את תעשיית הביומד כולה. הרוכשת הייפריון היא בסך הכול חברה לא גדולה. לנתונים היו מלכתחילה את החולשות הללו וחברות גדולות כנראה ראו את זה. ואם היו נקודות תורפה בדאטה והייפריון לא ראתה את זה, זו תקלה שלה ולא של הצד השני ולא נאה להאשים האשמות חד-צדדיות כאלה. זה תפקידו של בית משפט לעשות אחרי תביעה, ולא נהוג כך להשתלח ולפגוע במוניטין של הגורמים השונים".