הרב שנרתם לסייע בקשיי הנזילות של גרנובסקי

הרב של אודסה העמיד צ'ק ביטחון של 5 מ' ד' למוכרי אמבלייז ■ הצ'ק הועמד ע"י אברהם וולף לנפתלי שני גרנובסקי עדיין נדרש לשלם 11 מיליון דולר למוכרים בעסקה ■ אמבלייז מופסדת 50% על ההשקעה בויליפוד

דוחות בי.ג'י.איי (BGI) לרבעון השני של 2014 מספקים לראשונה אישור לקשייו של בעל השליטה בחברה, המיליונר האוקראיני אלכסנדר גרנובסקי, בהעברת תשלום של כ-11 מיליון דולר לידי קרן פורטיסימו, נפתלי שני ומוכרים נוספים, במסגרת השלמת העסקה לרכישת השליטה בחברת אמבלייז (ובשמה החדש "בי.אס.די קראון").

למרות שגרנובסקי הוצג בעבר כמיליונר בעל אמצעים רבים, בפועל קשה מאוד להתחקות אחר מצבו הכלכלי כיום, שכן עיקר עסקיו פרטיים, ומרוכזים באוקראינה, מדינה שחוותה עד לאחרונה משבר מדיני-צבאי מול רוסיה, דבר שהשליך על מצבה הכלכלי, וככל הנראה מקשה על גרנובסקי להנזיל את כספו.

בדוחות מעדכנת בי.ג'י.איי כי גרנובסקי, באמצעות חברת ישראל 18 הפרטית (לשעבר חב"ד 770), העביר באופן חלקי בלבד את התשלום עבור המנה השלישית והאחרונה, במסגרת השקעה בהיקף כולל של כ-60 מיליון דולר במניות השליטה באמבלייז, שבאמצעותה כבר הספיק לרכוש (ביוקר רב) את חברת המזון ויליפוד.

במסגרת השלב השלישי בהשקעה שילמה ישראל 18 רק כ-20 מיליון דולר, מתוך כ-31 מיליון דולר שנדרש גרנובסקי להעביר למוכרי אמבלייז (לא כולל קנסות על העיכובים בתשלום).

בי.ג'י.איי מציינת, כי כפי שנמסר לה על-ידי ישראל 18, הצדדים לעסקה הגיעו להבנות בדבר המועד האחרון למימוש התחייבות התשלום, וזאת "בעקבות המצב באוקראינה, מקום מגוריו של בעל השליטה (קרי גרנובסקי, א' ל'). על פי אותן הבנות "יינתן לבעל השליטה הזמן הדרוש לו לארגון התשלום, וזאת מבלי שנקבע לכך זמן קצוב".

ישראל 18 העמידה מספר בטוחות כנגד התחייבויותיה למוכרים, ובהן צ'ק של 5 מיליון דולר לפקודת שני מטעם חברה בבעלותו של אברהם וולף, הרב הראשי של אודסה, שכיהן בעבר כיו"ר בי.ג'י.איי. גרנובסקי עצמו ערב בערבות אישית להבטחת ההתחייבויות כלפי המוכרים, למעט חלקה של פורטיסימו.

רכישת אמבלייז עתירת המזומנים נחלקה לכמה שלבים: השלב הראשון כלל רכישת כ-20% מהמניות באמצעות בי.ג'י.איי הציבורית תמורת 26 מיליון דולר, השלב השני היה הצעת רכש למניות שמחזיק הציבור (5%) בהיקף של כ-7 מיליון דולר, ובשלב השלישי ניתנו לצדדים אופציות הדדיות להגדלת חלקו של גרנובסקי, באמצעות ישראל 18 (החברה שבאמצעותה הוא מחזיק בבי.ג'י.איי). בי.ג'י.איי מציינת כי היא מחזיקה בכ-44% מזכויות ההצבעה באמבלייז.

לפני כשנה חתם גרנובסקי באמצעות בי.ג'י.איי על העסקה לרכישת אמבלייז, הנסחרת בלונדון, וזאת במטרה לרתום את קופת המזומנים שלה לרכישת השליטה באי.די.בי (לצד נוחי דנקנר), עסקה שבסופו של דבר לא יצאה לפעול.

בהמשך השתמש גרנובסקי בקופת המזומנים של אמבלייז לרכישת השליטה ביבואנית המזון ויליפוד מידי האחים ויליגר תמורת 285 מיליון שקל - עסקה שעליה הוא מופסד כיום כ-50% "על הנייר", ביחס למחיר השוק. לאחר ביצוע הרכישה נותרו בקופת אמבלייז כ-56 מיליון דולר (190 מיליון שקל).

דוחות ויליפוד למחצית הראשונה של 2014 הצביעו על הרעה במצבה, עם צניחה של 53% ברווח הנקי למחצית, שהסתכם ב-10 מיליון שקל. הכנסותיה למחצית ירדו בשיעור מתון של פחות מ-1% ל-175 מיליון שקל.

המשך המגמה השלילית בעסקי ויליפוד באה לידי ביטוי בירידה דו-ספרתית במכירות בחודש יולי, הצפויה לבוא לידי ביטוי בדוחות הרבעון השלישי.

יוסי ויליגר, יו"ר החברה ולשעבר מבעלי השליטה בה, ייחס חלק גדול מהמגמה ביולי למבצע "צוק איתן".

אתמול זימנה בי.ג'י.איי אסיפת בעלי מניות לחודש הבא, שתתבקש לאשר למנכ"ל החברה, יוסף ישראל שניאורסון (המחזיק בכ-5% ממניות ישראל 18) תגמול חודשי של 60 אלף שקל, בכפוף לאישור בעלי המניות בחברה הבת אמבלייז (בי.אס.די כאמור) שתישא בעיקר העלות.

מבי.ג'י.איי נמסר כי "צ'ק הביטחון ניתן על-ידי הרב וולף עבור חברת ההחזקות ההולנדית כבטוחה להשלמת עסקת אמבלייז. בהסכמת המוכרים נדחה התשלום האחרון, שישולם בימים אלו".