התיקים המנוהלים באוגוסט: הרעה בכלכלה, שיפור בתוצאות

לאחר שכבר נראה כי המגמות בתיקים הגיעו למיצוי, החודש החולף הביא עמו סערה בעולם ההשקעות, והתיקים רשמו עליות חדות ■ מה הוביל לכך

בורסת תל אביב/ צילום אילוסטרציה: איל יצהר
בורסת תל אביב/ צילום אילוסטרציה: איל יצהר

אוגוסט יצר מהלכים עוצמתיים בתיקי ההשקעות, כך מלמדים מדדי אג'יו לניהול תיקים. בחודש החולף המציאות הביטחונית והכלכלית יצרו סביבה שלילית, אשר דווקא תמכה במידה רבה בתיקי ההשקעות של הציבור. הרכיבים אשר עלו בשיעור בולט, הם אלו הצמודים לדולר וכן איגרות החוב בעלות המח"מ הארוך.

למעשה, התיקים נהנו מהחדשות הרעות שהיו מסביב וכן ממבצע "צוק איתן", אשר נמשך תקופה ארוכה ועומד להכביד על הכלכלה בישראל. עוד טרם המבצע, המשק והכלכלה עברו לנטייה שלילית, כפי שהדבר התבטא בנתונים ובביצועים חלשים ברבעון השני, בצמיחה מתונה, בירידה בצריכה הפרטית, נפילה ביצוא וכתוצאה מכל אלו - אינפלציה אפסית.

הדבר הוביל למהלכים חדים בפרמטרים המשפיעים על התיקים, בעיקר באפיקי האג"ח ובאפיקי המט"ח או ההשקעות בחו"ל הנסחרות בדולר. התיק המסורתי, תיק ה-20/80 הנפוץ בשוק בהרכבו הממוצע בתיקים, עלה באוגוסט בשיעור מרשים ביותר של 1.77%.

ההסברים העיקריים לעלייה כה חדה בחודש אחד, הם ראשית הריבית שירדה, ואחריה - הדולר שעלה בחדות. כאמור, בנק ישראל הוריד את הריבית ל-0.25% באוגוסט. זהו חודש שני של הפתעה, לאחר הורדתה בחודש יולי. במהלך זה הנגידה, קרנית פלוג, מאותתת על כך שהריבית בישראל צפויה להתיישר לחלוטין עם הריביות האפסיות במדינות המערב.

הפחתת הריבית גררה בין היתר פיחות חד של השקל, והדבר הועיל לרכיבים הדולריים, המהווים כ-15% בהרכבם בתיקי ההשקעות. בחודש זה מנהלים אשר היטו לחו"ל רכיבים גדולים מהמניות ומאג"ח החברות, הראו ללקוחותיהם תשואה נאה.

הפחתת הריבית גררה גם עליות שערים חדות ברכיבי האג"ח. מדד האג"ח הכללי עלה החודש בשיעור של 1.52%. מנהלים שהחזיקו תיקים במח"מ ארוך, נהנו מעליות שערים חדות אף יותר, לעומת מנהלים שהחזיקו במח"מ קצר. כדי לסבר את האוזן, מדד האג"ח השקליות הארוכות עלה בחודש זה בשיעור של 3.19%, ומתחילת השנה פרופיל ה-20/80 רשם עלייה מצטברת של 4.97%.

ההטיה לחו"ל הועילה לתיקים

מדד אג'יו, נזכיר, מרכז נתונים והרכבים שונים מהגופים הגדולים בתעשיית ניהול התיקים, בהם פסגות, מגדל, אקסלנס, אי.בי.אי, מיטב-דש, אלטשולר-שחם, תפנית-דיסקונט, הדס-ארזים, פעילים, אנליסט והראל. גופים אלו מנהלים היקף נכסים מצרפי העולה על 90%, כלומר המדד משקף את "תיק ההשקעות המצרפי" של הציבור.

ככל ששיעור המניות בתיקים היה גבוה יותר, כך תשואת התיק בחודש אוגוסט הייתה גבוהה יותר, והגיעה עד ל-3.12% בתיק 100% מניות (ראו גרף). מתחילת השנה המגמה זהה - תיק של 100% מניות עלה ב-6% בקירוב, ואילו תיק ללא מניות עלה "רק" ב-4.63%.

גם החודש ההטיה לחו"ל הועילה לתיקים עד מאוד, כאשר מדדי המניות בחו"ל (בעיקר ארה"ב) עלו ללא קשר לדולר - ב-3.77% במדד S&P 500, ואף בכ-5% בנאסד"ק. לעומת זאת, מדדי המניות המקומיים, ת"א 100 והמעו"ף, עלו ב-1.5% וב-0.57% בהתאמה. גם הפיחות תרם את חלקו, ומאחר שקרוב למחצית ממרכיבי המניות של הציבור בתיקים מושקעת בחו"ל, שיערוך החזקות אלו לפי שער הדולר בפיחות משמעותי של כ-4.05% במהלך החודש, הגדיל תרומה לתיקים.

גורם המומנטום הבא: אפיק המניות

מהלכים חדים אלו נוצרו, לאחר שנראה כי תיקי ההשקעות עומדים להיכנס לתקופה של חוסר ודאות ומחסור במנועי תשואה, ולמעשה הם עוררו את התיקים לחיים. תחילה היה זה הדולר, שהתחזק כאמור בשיעור מרשים, ולאחר מכן הפחתת הריבית של בנק ישראל ורווחי ההון באג"ח. השקל החזק והדפלציה היוו בשנה האחרונה סטייה חמורה מיעד האינפלציה של הממשלה; ונראה ש"צוק איתן" סיפק לנגידה חבל, והיא נאחזה בו והפחיתה את הריבית. הדבר הוביל כאמור לעליות שערים באפיקי האג"ח ולפיחות השקל ביחס לדולר.

נראה, כי התעוררות והתפתחות זו בשוק ההון תיתן לתיקים כוח למהלכים נוספים. אם נקיש מתהליכי ההתמתנות והפחתת הריבית שהיו בארה"ב, נראה כי המועמד הבא ליצירת מומנטום בתיקים הוא אפיק המניות. במצב של ריבית אפס, אפיק זה נראה כאלטרנטיבה היחידה ליצירת ערך בתיקי ההשקעות. כך, למרות החשש והפחד מהמניות, קיים סיכוי כי ההשקעה באפיק זה תהיה רווחת יותר בתקופה הנראית לעין.

הכותב הוא מנכ"ל אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק

תשואת התיקים המצטברת באפיקים השונים מתחילת השנה
 תשואת התיקים המצטברת באפיקים השונים מתחילת השנה