פאבר: זה הסימן החדש המבשר את הגעת הדובים לוול סטריט

הכלכלן הנודע ידוע בתחזיות הפסימיות שהוא מפרסם חדשות לבקרים ■ הפעם פאבר טוען כי הירידה החדה במכירות של מקדונלדס בעולם היא עדות לכך שכוח הקנייה של הצרכנים נפגע ■ פאבר: זהו סימן מבשר רעות לכלכלה

מארק פאבר / צלם: רויטרס
מארק פאבר / צלם: רויטרס

הכלכלן הנודע מארק פאבר מככב בעיתונים ובאתרים הכלכליים בעיקר בזכות התחזיות הפסימיות שהוא מספק חדשות לבקרים. הפעם פאבר פרסם תחזית דובית חדשה בה הוא טוען כי קיימת עדות טרייה לכך שהדובים מתקרבים לוול סטריט.

ביום שלישי השבוע מקדונלדס דיווחה כי המכירות בחנויות הזהות הגלובליות שלה נפלו ב-3.7% באוגוסט, הרבה מתחת לצפי האנליסטים בשוק. הירידה החדה ביותר במכירות הייתה באזור אסיה על רקע פרשת הבשר המקולקל בסין. הירידה במכירות הייתה גורפת, כך שאפילו בארה"ב המכירות ירדו בכמעט 3%.

ואיך הנתון הזה קשור לתחזית האימים של פאבר? עבור הכלכלן הפסימי שמכונה לעיתים "ד"ר דום", התוצאות הללו הם דוגמא מצוינת לנזק שלדעתו גורמים הבנקים המרכזיים וסימן מבשר רעות לעתיד הכלכלה.

"אף אחד לא לא יודע בטוח מה יגרום לשוק המניות לקרוס, אך התוצאות הכספיות עלולות להיות מאכזבות", אמר פאבר בראיון ל-CNBC. "אחרי הכל, היו לנו מכירות חלשות מאוד במקדונלדס, שנחשבת למדד טוב של הכלכלה הגלובלית". לדברי פאבר, אם המכירות של מקדונלדס לא יעלו, זה רק מעיד על כישלון המדיניות המוניטארית המרחיבה שגורמת למחירים להמשיך ולעלות יותר מאשר ההכנסה הפנויה. "התוצאה היא שלאנשים יש פחות כוח קנייה", הוא מוסיף.

פאבר נחשב לאחד המתנגדים הבולטים של המדיניות המוניטארית המרחיבה, בה נוקטים מרבית הבנקים המרכזיים במדינות המערב וטוען כי הפד ובנקים מרכזיים אחרים פשוט מעלים את מחירי הנכסים והמוצרים וגורמים לאינפלציה במקום להמריץ את הכלכלה. למרות שתחזיות האינפלציה הגבוהה לא התממשו, פאבר חוזר וטוען כי המחירים עולים בקצב גבוה יותר מההכנסה של הצרכנים.