בית הדין יחליט רק מחר האם לאפשר לעובדי חח"י לשבות

(עדכון) - היום התכנס ביה"ד לדון בזכות של ועד עובדי חברת החשמל לשוב ולשבות ■ גליקמן: מאות עובדים יפוטרו בחודשים הקרובים, ולאחרים יירד השכר בצורה דרמטית ■ יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן: "החשמל ימשיך לזרום"

אלי גליקמן / צלם: תמר מצפי
אלי גליקמן / צלם: תמר מצפי

בית הדין המחוזי לעבודה בחיפה התכנס היום (ב') על מנת לדון בזכות של ועד עובדי חברת החשמל לשוב ולשבות. בסיומו של דיון שנמשך עד שעות הערב, בית הדין קבע כי ההחלטה תינתן מחר (ג') או לכל היותר מחרתיים. בדיון השתתפו בין היתר מנכ"ל חברת החשמל, אלי גליקמן, ויו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן.

עד להחלטת בית הדין יישאר המתווה הקודם שנקבע בסוף אוגוסט, ולפיו אסור לעובדים לשבות, ולא יקודמו מהלכים שיכולים לפגוע בוועד העובדים של חברת החשמל. עם זאת, לפי ההערכות, בית הדין יעניק ככל הנראה לוועד העובדים את האפשרות לשבות, אך יקיים דיון בכל הנוגע לאופי השביתה.

מאות עובדים בחברת החשמל יפוטרו כבר בחודשים הקרובים, ולאחרים יירד השכר בצורה דרמטית - כך טען מנכ"ל חברת החשמל, אלי גליקמן, במהלך הדיון שהתקיים היום. זאת בתגובה לניסיון השופט להבין מה יהיו השלכות כישלון הרפורמה בחברת החשמל על ועד העובדים.

גליקמן האשים את האוצר וטען כי מדיניות ה"יהיה בסדר" בתחום החשמל מסוכנת. בהמשך הוא טען כי חברת החשמל תיאלץ לסגור תחנות כוח ולהקפיא פרויקטים.

"החשמל ימשיך לזרום", אמר יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אך במקביל טען כי יינקטו צעדים.

השופט התעקש להבין מדוע ברגע האחרון הקשיחה המדינה את עמדותיה בתנאים שהיא מוכנה להעניק לעובדי חברת החשמל, למרות שהתחושה באוויר הייתה שוועדת יוגב מגיעה אוטוטו להבנות עם הוועד. "מישהו התבלבל", אמר יו"ר ניסנקורן, ומנכ"ל החברה גליקמן הוסיף כי אם הרפורמה לא תצא לפועל, תהיה לכך השפעה רבה על העובדים.

"בסופו של דבר האחריות לקבלת ההחלטות היא של השרים בממשלה", טען מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב, והוסיף כי לא טריוויאלי להשיג עמדה אחת של המדינה.

"הכושי עשה את שלו הכושי יכול ללכת?", שאלה עורכת הדין של חברת החשמל בנוגע לאי-אלו רמיזות בבית המשפט לפיהם אי-אפשר לתת לוועד עובדי חברת החשמל להתערב בצורה כה משמעותית בניסיון לקדם רפורמה במשק החשמל. טענתה של עורכת הדין היא כי עובדי החברה לא צריכים להסכים לשינויים אשר מערערים משק שמתנהל כבר 90 שנה באותה הדרך.

"גם אם זה מעוות?", שאל אותה השופט. "צריכה להיות הפרדה בין הנהלה ועובדים, ולא העובדים צריכים לנהל את החברה". עוד ניסה השופט לבחון מה תהיינה ההשלכות של הוצאת חלק מייצור החשמל לידיים פרטיות.

"כבר היום בין 18% ל-20% יש ייצור פרטי במדינה. בעוד שנה נכנסת תחנת הכוח 'דליה', ויחד עם החשמל הירוק מגיעים ל-30% עד קיץ 2015", טען מנכ"ל חברת החשמל.

עוד הוסיף גליקמן כי "הייצור הוא ההכנסה העיקרית של החברה, ובעצם הוצאת חלק מהייצור לידיים פרטיות יש פגיעה של כ-20% בהכנסות החברה, כמו גם בעובדים עצמם שיפוטרו".

בתשובה לדברי גליקמן ענה הסגן הממונה על התקציבים באוצר, אודי אדירי, כי הוצאת חלק מן הייצור לידיים פרטיות רק תקל על חברת החשמל, שכן הקמה ותחזוקה של תחנות כוח הן הוצאות משמעותיות, שכעת תרדנה מהגב של חברת החשמל ותעבורנה לידיים פרטיות.

כמו כן, טען אדירי, תחנת כוח מפעילה כ-50 עובדים, ולכן דבריו של גליקמן שטען כי הוצאת חלק מן הייצור לידיים פרטיות תוביל לפיטורי עובדים רבים, אינה נכונה.

הצעת המדינה לחברת החשמל בתמורה להסכמתם לרפורמה בחברה היא בגדר "Take it or leave it", והיא כוללת מכירת תחנות כוח, הנפקת 15% מהמניות בבורסה, צמצום של 1,700 תקנים קבועים, מענק בסך 50 אלף שקל לעובדים הנשארים, תוספת של 1,000 שקל לפנסיה ופיצוי כספי בגין ויתור על הטבת החשמל חינם בגובה 50% משווי ההטבה המרבי.