"הצרכנים מרגישים חוסר ביטחון ומעדיפים לדחות את הקניות"

מדד המחירים לצרכן הפתיע וירד ב-0.1% באוגוסט ■ אלכס זבז'ינסקי ממיטב דש: "האינפלציה אצלנו נמוכה אפילו מהאינפלציה באירופה" ■ פרופ' אבי שמחון: הנגידה צודקת - קיים חשש למיתון ודפלציה

בנימין נתניהו יאיר לפיד / צילום: איל יצהר
בנימין נתניהו יאיר לפיד / צילום: איל יצהר

"הנתונים הכלכליים האחרונים מצביעים על המשך האטה בפעילות הכלכלית במשק, וביניהם נתוני היצוא, מדד אמון הצרכנים וכניסות תיירים למדינה", כך ציין הערב (ב') אילן ארצי, מנהל השקעות ראשי בבית ההשקעות הלמן אלדובי בתגובה לפרסום מדד המחירים לצרכן, שירד בחודש אוגוסט ב-0.1%.

"בהסתכלות קדימה, אנחנו מעריכים כי סביבת אינפלציה צפויה להמשיך ולהיות מתונה ואף שלילית בחודשים הקרובים", הוסיף ארצי. "בהקשר זה נציין כי לאחר הורדת הריבית האחרונה, לבנק ישראל הולכים ואוזלים הכלים להתמודדות עם המשך ההתמתנות בסביבת האינפלציה. כמו כן, מחירי הסחורות נחלשו גם הם. מנגד, התחזקות הדולר בשבועות האחרונים עשויה לתמוך מעט במדד ספטמבר", לדבריו.

"האינפלציה בישראל נעלמה. בפעם האחרונה שהמדד לא עלה ב-12 חודשים היה בשנת 2007, אבל אז זה קרה בגלל התחזקות השקל כאשר מחירי השכירות היו נקובים בדולרים", טוען אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש. "האינפלציה אצלנו נמוכה אפילו מהאינפלציה באירופה ומבטאת , תחרות גוברת וביקושים חלשים של הצרכנים שמרגישים חוסר ביטחון ומעדיפים לדחות את הקניות".

לדברי זבז'ינסקי, "במבט קדימה, בדרך כלל מדדי המחירים עד חודש מרץ הם אפסיים או אפילו שליליים, כך שלא נראה אינפלציה מתרוממת עוד זמן רב. פיחות השקל שהיה לאחרונה יעלה במקצת את המחירים הקשורים לשער החליפין, אבל ירידה חדה במחירי הנפט בעולם וחומרי גלם אחרים יקזזו חלקית את השפעת הפיחות.

זבז'ינסקי, מעריך כי תיתכן בקרוב הורדת ריבית נוספת ומעבר לכך בנק ישראל עשוי להכריז על איזושהי תוכנית רכישות של אגרות חוב או מט"ח. "צעדים אלה עלולים לדחוף כלפי מעלה עוד יותר את שוק ההון ואת שוק הנדל"ן ולהעלות סיכון למשבר פיננסי בעתיד", הוא מציין.

גם יוגב שוורץ, מנהל השקעות בתמיר פישמן קרנות נאמנות, סבור כי המדד משקף האטה במשק. "המדד אף מחזק את ההערכות כי ייתכן ובנק ישראל ינקוט בצעדים נוספים לעידוד הצמיחה וגידול בפעילות הכלכלית במשק וזאת על מנת למנוע האטה נוספת", ציין שוורץ.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות העריך כי "בנק ישראל, בדומה לעמיתיו בישראל ובאירופה צפוי להרחיב את השימוש בארסנל הכלים המוניטריים העומדים לרשותו על מנת לעודד את הפעילות הכלכלית. בארסנל של בנק ישראל מהלכים הנדרשים לצורך עידוד הצריכה וההשקעה כמו רכישות אג"ח להגדלת הנזילות בשוק ואמצעים אחרים".

"מחירי הדיור חזרו לעלות"

בניגוד לעמדתם של שוורץ ופריימן, יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מעריכים כי לא צפוי שינוי בריבית בנק ישראל בעקבות המדד הנמוך. "בנק ישראל ימתין לנתח את הסביבה הכלכלית בחודשים הקרובים, לאחר חודשי המלחמה. חשוב להדגיש שמחירי הדיור (מחירי הרכישה) חזרו ועלו ב- 0.3% בסקר האחרון, זאת לאחר ירידה של 0.2% בסקר הקודם, התפתחות לא רצויה מבחינתו של בנק ישראל", נמסר מבית ההשקעות.

אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות ציין בתגובה כי "אחד הגורמים העיקריים לאינפלציה הנמוכה בשנה האחרונה הוא התחזקות השקל מאז אמצע 2012 שמשכה כלפי מטה את מחירי המוצרים הסחירים. היפוך המגמה בשוק המט"ח שנרשמה לאחרונה צפויה למתן כוחות אלו ולתמוך בעליה קלה באינפלציה במהלך השנה הקרובה. עם זאת, אין לטעות, סביבת האינפלציה בישראל תשאר נמוכה באופן משמעותי מכפי שהורגלנו בעבר וזאת לאור התגברות התחרותיות בחלק מהענפים ובעיקר בענפי הקמעונאות מצד אחד והרפורמות הממשלתיות להוזלת יוקר המחיה מצד שני", לדבריו.

בתוך כך, פרופ' אבי שמחון אמר היום בכנס יועצי ההשקעות שאורגן ע"י מור בית השקעות כי הורדות הריבית האחרונות, שנמצאת כיום ברמת שפל היסטורית, מעידות על כך שנגידת בנק ישראל רואה לפניה נתונים מטרידים המעידים על המשך האטת המשק ואף חשש לדפלציה בישראל. פרופ' שמחון, שכיהן בעבר כיו"ר הפורום המייעץ לשר האוצר הוסיף כי על פי הנתונים האחרונים שהתפרסמו, ברבעון השני של 2014 המשיכה מגמת הקיפאון בצמיחה לנפש וייתכן ואנו לא כל כך רחוקים ממצב של מיתון.