גילה מפרסם טיוטת כללים שיחזירו את הכוח לספקים הגדולים

לפי הטיוטה, ספקים יוכלו להתערב במחיר המכירה לצרכן וכן בסידור המוצרים על המדפים ברשתות - בניגוד לחוק המזון שאמור להיכנס לתוקף בינואר 2015

פרופ' דיויד גילה / צילום: יונתן בלום
פרופ' דיויד גילה / צילום: יונתן בלום

האם הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, עושה "פליק-פלאק לאחור" עם חוק המזון? טיוטה שפרסם היום (ג') הממונה של כללי פטור לפעולות ולהסדרים הנוגעים למעורבות של ספקים גדולים במחיר לצרכן ובסידור מוצרים ברשתות השיווק - מחזירה חלק מהכוח שחוק המזון ביקש ליטול מהספקים.

חוק המזון, שאמור להיכנס לתוקף בינואר 2015, קובע כי הספקים לא יוכלו להתערב בשום דרך במחיר המכירה של מוצר לצרכן, אשר ייקבע באופן בלעדי על-ידי רשתות השיווק.

עד כה יכלו הספקים לסכם עם הרשתות על המחיר לצרכן במוצרים שבמבצע. המבצעים הן אחת מהדרכים של הספקים להגביר מכירות בזמן חולשת שוק וגם כדי לחסום מתחרים.

הטיוטה שפרסם הממונה נועדה לאפשר לספק הגדול להתערב במחיר לצרכן - כל עוד המדובר בהוזלה של המחיר לצרכן לעומת מחיר קודם. וזאת, במסגרת של מבצע מוגבל בזמן, כמו למשל הוזלת מוצר ב-20% למשך חודש. זאת שיטה, שבאמצעותה נוהגים ספקים לחסום מתחרים, למרות שלכאורה היא מבטיחה את גלגול ההנחה לצרכן.

כמו כן, מציעה הטיוטה לאפשר לספק להיות מעורב במכירה של אריזת חיסכון במחיר נמוך יותר ליחידת מידה לעומת אריזה קטנה יותר ובמכירות מסוג "תוספת חינם" או "קנה מוצר, קבל מוצר אחר במתנה" - שיטה נוספת המותירה את הכוח בידי הספק.

לדברי הממונה, "בכל מקרה, הכללים אינם פוטרים הסדרים ופעולות שעניינם במחיר מינימום לצרכן או במחיר נקוב, שיגבה קמעונאי מצרכן עבור מצרך של הספק, ומוגבלים למעורבות במחיר המרבי לצרכן".

מוקד כוח נוסף שהספקים היו אמורים לאבד בחוק הוא סדרנות המוצרים במדפים, מכיוון שהחוק אסר על מעורבות ספקים גדולים בסידור של מצרכים בחנות של קמעונאי גדול. טיוטת הכללים מציעה לקבוע כי "אצל קמעונאים גדולים, שבחנויותיהם נשמר המקום לספקים קטנים, כך שלפחות 50% ממחזור המכירות בחנות (או בכלל החנויות של הקמעונאי הגדול) נובע ממכירות של מצרכים של ספקים קטנים, ספק גדול יוכל להמשיך לעסוק בסידור מצרכיו ולבצע פעולות נלוות כמו סימון מחיר שקבע הקמעונאי הגדול, ניהול מלאי, סימון מבצעים והצבת שילוט".

חוק המזון מסמיך את הממונה לקבוע כללים המתירים מעורבות של ספק גדול במחיר מצרכיו ובסידור המצרכים בחנות, כאשר אין בכך ליצור חשש לפגיעה בתחרות.

הטיוטה המתפרסמת היום נעשית על רקע ביקורת קשה שיש הן לספקים והן לרשתות השיווק על חוק המזון, שנועד מלכתחילה לגרום להוזלת המחירים לצרכן.

לפני ימים אחדים קיים הממונה פגישה עם נציגי רשתות השיווק, שבה השתתפו נציגים ובעלים של חלק מרשתות השיווק, וגם בה הוא שמע ביקורת חריפה.

לדברי רמי לוי, בעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה, "שאלתי את הממונה 'מה הסיבה שחוקק החוק'. הוא אמר שהם רוצים שהיצרנים הקטנים לא ייפגעו, ותהיה יותר תחרות. אמרתי לו שהם ישיגו ההפך. החוק הזה ימוטט את העסקים הקטנים, לא יטיב עם הצרכנים וידאג שלא תהיה תחרות. אמרתי לממונה כל אלה שיושבים סביב השולחן רוצים לאכול אחד את הראש של השני, וכל אלה פה רוצים לאכול לי את הראש".