בעלי הפטרוכימיים שיעבדו רבע ממניותיהם בחברה

השיעבוד הוא כנגד הלוואה מ"נושה פיננסי" ■ הנושה החל במימוש הבטוחות שהעמידה לו חברת מודגל הפרטית ■ על רקע הסדר החוב הצפוי בפטרוכימיים היא נסחרת בשווי זעום של 21 מיליון שקל

דייויד פדרמן / צלם: אתר מכבי ת"א
דייויד פדרמן / צלם: אתר מכבי ת"א

בעוד שחברת הפטרוכימיים מקדמת אישורו של הסדר חוב בהיקף ענקי של כ-2 מיליארד שקל, מתברר בימים האחרונים כי גם בעלי השליטה בחברה אינם עומדים בהתחייבויותיהם לנושים.

מדיווחי הפטרוכימיים לבורסה עולה כי נושה פיננסי של חברת מודגל הפרטית, שבשליטת דיויד פדרמן ושותפיו - יעקב גוטשנטיין ואלכס פסל, החל במימוש בטוחות שניתנו לו דרך שיעבוד על מניות פטרוכימיים. עד כה הוא מכר, בהדרגה, כ-1% מהון החברה תמורת סכום כולל של כ-200 אלף שקל (סך כל שווי השוק של הפטרוכימיים הוא כיום 21 מיליון שקל בלבד).

מדיווחי הפטרוכימיים עולה כי בידי אותו נושה היה שיעבוד על 16% ממניות הפטרוכימיים, שניתנו לו כנגד הלוואת נון-ריקורס שהועמדה לטובת מודגל. מדובר ברבע ממניות מודגל בפטרוכימיים. לפי שעה לא ידוע מיהו אותו גורם.

הפטרוכימיים מחזיקה בכ-30% ממניות חברת הזיקוק בזן, ושותפה לגרעין השליטה בה לצד החברה לישראל (שמחזיקה בכ-37% מהמניות). במודגל טענו במסגרת מכתב שפורסם באמצעות הפטרוכימיים, כי גם אם הגורם הפיננסי יממש את כל אחזקותיו, "לא יהיה בכך כדי לפגוע בהיתר לשליטה ולהחזקת אמצעי שליטה בבתי זיקוק לנפט, לפי צו החברות הממשלתיות".

מסמכי הסדר החוב יפורסמו עד 24.9

בשבוע שעבר פרסמה הפטרוכימיים מתווה מעודכן להסדר חוב עם נושיה, ובראשם מחזיקי האג"ח להם היא חייבת 1.5 מיליארד שקל. מהעדכון עלה כי דירקטוריון הפטרוכימיים הנחה את ההנהלה להיערך לפרסום מסמכי ההסדר עד 24 בספטמבר, כדי שהנושים יוכלו להתכנס ולהצביע על הנושא כבר בזמן הקרוב.

החברה מציעה למחזיקי האג"ח שתי אלטרנטיבות: אחת מדמה את פירוק החברה, ללא פירוק בפועל, כך שכל מחזיק אג"ח יקבל נתח מהנכס היחיד של החברה - מניות בזן. לחלופין יוכלו המחזיקים להישאר עם החוב, שייפרס לטווח ארוך יותר, ללא קבלת ריבית עד למועד הפירעון. במקרה כזה הם יקבלו בהקצאה מניות של חברת הפטרוכימיים. תרומת הבעלים להסדר תהיה זניחה למדי, ותסתכם בהתחייבות לניהול החברה עד 2017 לפחות, בעלות המוערכת בכ-10 מיליון שקל, וכן בערבות בנקאית של כ-5 מיליון שקל, והם צפויים להישאר בעלי השליטה בחברה.

הפטרוכימיים נקלעה לחדלות פירעון בעקבות השקעה ממונפת במניות בזן, שנעשתה בעיקר באמצעות כספי האג"ח, השקעה שהסבה לפטרוכימיים הפסד של יותר מ-1 מיליארד שקל בשנים האחרונות. את דוחות הרבעון השני של השנה, שפורסמו לפני כמה ימים, ממשיכה ללוות הערת "עסק חי", לנוכח גירעון של 679 מיליון שקל בהון העצמי וגירעון של כ-2 מיליארד שקל בהון החוזר. קופת המזומנים הדלילה של הפטרוכימיים הכילה קצת יותר מ-2 מיליון שקל.