הטוטו זורק את הכסף שלכם: 1.5 מיליון שקל על "טקס מצוינות"

למה הטוטו לא אישר הסכמי שיווק עם גופי ספורט בטענת "חוסר כדאיות", אבל "כנס מצוינות", או תרומה אחרת לכנס של אומ"ץ - כן היו שווים את הכסף?

צחי פישביין, לימור לבנת, אורי שפר / צילומים: יוסי כהן, תמר מצפי
צחי פישביין, לימור לבנת, אורי שפר / צילומים: יוסי כהן, תמר מצפי

לפני כמה שבועות קיבלו כמה גופי ספורט בהלם את החלטה של הטוטו שלא לחדש איתם את הסכם השיווק. "חוסר בכדאיות" היה הטיעון שיצא מהדירקטוריון לביטול ההסכמים עם הליגה בכדורסל נשים, הליגה בכדורעף ואיגוד הכדורסל.

לא צריך לקחת ברצינות גדולה מדי את הטיעונים של הטוטו. כספי השיווק הללו הפכו מזמן לכסף שאין שום היגיון מסחרי מאחוריו. כשרוצים נותנים, כשרוצים להעביר החלטה פוליטית נותנים מעל ומעבר. כשרוצים לתת לאיגוד הטניס מיליון שקל כספי שיווק נותנים, ואז מותר לשכוח שאין בכלל הימורים על טניס ישראלי או שחשיפה של טניס ישראלי בטלוויזיה היא פעם ורבע בשנה. נזכרתי בזה השבוע כשהטוטו, שרק לפני חודש הודיע שאין שום הצדקה לקיום הסכם עם ליגת העל לנשים, הסכים ביום חמישי האחרון לזרוק על הנשים בכל זאת "דמי שתיקה" בסך חצי מיליון שקל מכספי השיווק (פתאום הן שוות?) וכדי לסתום להן סופית את הפה אישר כסף ממקור אחר (אתנה) כדי להשלים להן 2 מיליון שקל שיאפשרו לפתוח את העונה. הרעש התקשורתי שהנשים עשו, עם האג'נדה המגדרית, היה פשוט בלתי נסבל.

לאף אחד בדירקטוריון הטוטו לא רעדה היד לפני קצת יותר מחצי שנה כשהחליטו לממן את "טקס המצוינות בספורט". למי שלא יודע, "טקס המצוינות הינו אירוע שנתי המציין את הספורטאים והספורטאיות המצטיינים של השנה בכל ענפי הספורט המובילים", מסביר הטוטו. על האירוע הזה שאף אחד לא זוכר וכנראה שלא גרם לאנשים לרוץ מיד אחריו לתחנת טוטו לשים סינגל, אישר דירקטוריון הטוטו 1.5 מיליון שקל (!) מכספי השיווק שלו (טקס דומה לשנה הקרובה קיבל אישור על סך 1.7 מיליון שקל בדירקטוריון הטוטו). 600 אלף שקל הוקצו לפרסום וקידום הטקס הקודם בכלי התקשורת מקבוצת "ידיעות אחרונות" (עיתון, YNET ופייסבוק); 900 אלף שקל (קצת יותר ממה שקיבלה הליגה בכדורעף לעונה שלמה) הוקצו להפקה ולחברת פרומרקט, שהטוטו הסביר שהיא "נבחרה להפיק את האירוע לאחר שנתנה את ההצעה הטובה ביותר מבחינת עלות-תועלת".

הטקס הזה שודר בערוץ 10 והביא רייטינג של 4.4% (אם היה כל כך חשוב ומושקע, וכבר זרקתם 1.5 מיליון שקל, לא חבל לשים אותו דווקא מול גמר אקס-פקטור ששודר באותו ערב?). למי שמוטרד, שרת הספורט הוזמנה לנאום באירוע.

הטוטו מתקשה לאשר הסכמי שיווק לספורט, שהולכים ממש לספורט, אבל הוא חזק באישור כספי שיווק לאירועים, טקסים וקוקטיילים. מלבד המיליון וחצי שקל שנתן ל"טקס המצוינות" הבלתי נשכח, הוא גם נענה לפנייה של תנועת אומ"ץ שהרימה במאי האחרון את "טקס הוגנות בספורט" שבו חולקו אותות ומופתים (ל"אנשי מופת בספורט הישראלי, אשר תרמו בעקביות באורח משמעותי למען קידום ענפי ספורט אולימפיים..."), ואחרי ישיבה קצרה אישר תרומה, חסות - תקראו לזה איך שאתם רוצים - בסך 50 אלף שקל לאירוע. הטקס הזה אפילו לא שודר. שרת הספורט, כן כן, הוזמנה לנאום באירוע.

אחד מהיו"רים האחרונים של הטוטו, דאג במהלך הכהונה שלו דאג לבטל כמה מההסכמים שהיו אז בתוקף. אין מאחורי הכסף הזה שום היגיון מסחרי ובלתי אפשרי לכמת אותו, הוא טען כבר אז.

***

הבעיה היא שכספי השיווק הללו, שניתנים ללא שום קריטריונים ברורים והפכו את הטוטו לממשלה קטנה, הפכו כבר לסכום עתק. למעלה מ-100 מיליון שקל בשנה מחולקים שם ככספי שיווק. הסכום הזה, בשביל כזה שאפשר לשחק איתו מפה לשם בלי יותר מדי הסברים ונימוקים, הוא לא מבוטל בכלל. כל ההקבצות של הטוטו לספורט יעמדו השנה על בערך 250 מיליון שקל. אפשר להבין למה הטוטו עמד על הרגליים האחוריות להיות זה שמחזיק בידיים את הסכמי השיווק, ולא לתת אותם למועצה העליונה לספורט שהוקמה. יש בו המון כוח.

הבעיה השנייה היא שהסכמי השיווק האלו מדגישים יותר ויותר את הקשר הלא בריא בין משרד הספורט ושרת הספורט לבין הטוטו. הוא מאפשר למשרד הספורט ולשרה להעביר ולכפות כל מדיניות שהם רוצים על הספורט הישראלי. לשיאו הגיע הקשר הזה ברפורמה של הכדורגל עם הסכם ה-80 מיליון שקל, אותם סמי הרגעה שניתנו להתאחדות לכדורגל רק כדי להעביר את רפורמת זליכה. לאחרונה בכל ראיון ממהרת השרה להשחיל את המשפט ש"לי הרי אסור להתערב במה שהטוטו עושה". כשחוזרים על המשפט הזה יותר מדי פעמים ובכל ריאיון - אולי יש סיבה. למשל, שהקשר הזה כבר כל כך גלוי וחשוף שחייבים רטוריקה מוגזמת כדי לנסות ולכסות אותו בחול.

לפני מספר שבועות העביר הטוטו מסר חדש, פרי יוזמתו "הבלעדית", בעניין הסנקציה שיפעיל על ההתאחדות לכדורגל אם לא תסכים להעביר כסף למינהלת הליגה לטובת התפעול השוטף שלה. לא יעבירו, נחתוך לכם את ההסכם ל-50 או 60 מיליון. רגע, למה לחתוך את ההסכם, אם קבעתם רק לפני כמה חודשים שהוא שווה 80 מיליון? אם השרה הייתה רוצה לשכנע אותנו בחוסר הרצון שלה להתערב בנעשה בטוטו, לפחות מבחינת מראית עין היא הייתה למשל דואגת שהמפגש בין מינהלת הליגה לבין ראשי הטוטו שבה דנו בתוכנית לפתרון למצוקת המזומנים של המינהלת יתקיים במקום נייטרלי. איפה התקיים המפגש הזה? מכל המקומות בעולם, דווקא במשרד הספורט ודווקא בנוכחות של השרה. אבל הוא קיבל את הטייטל "מפגש היכרות בין הטוטו, מינהלת הליגה ומשרד הספורט". תכירו, נעים מאוד גברתי השרה, זה יורם באומן.

***

לאחרונה, כשהטוטו ביטל את הסכם השיווק של הליגה בכדורסל נשים, השרה הזכירה שוב שאין מה לעשות כי "אני לא מעורבת בהחלטות דירקטוריון הטוטו". אבל במקביל היא אמרה שהיא עובדת על מציאת פתרון. מכאן לשם שוגר ראש מינהל הספורט, אורי שפר, לסדר את העניין. כלומר למצוא כסף. איפה מצאו את הכסף? אם אי אפשר לקחת את מכספי השיווק, ייקחו אותו מכספי הטוטו שמועברים דרך פרויקט אתנה. נראה כמו ישראבלוף. מזיז מהכיס הזה לכיס הזה. ב-2005 התגאתה לבנת על הקמת פרויקט אתנה לקידום ספורט נשים בסכום עתק של 80 מיליון שקל שיחולקו על-פני עשר שנים. מה שזכור מהפרויקט הזה הוא העובדה שהפך להיות להיט בדוח מבקר המדינה שהתפרסם במאי 2013. כדי להצדיק את העברת הכסף מפרויקט אתנה החשוב כל כך לטובת החתמת שחקניות זרות בליגת העל (מיליון וחצי שקל), היו צריכים לשכנע את דירקטוריון הטוטו באיזה אופן ישתמשו בכסף ומאיזה סעיף בפרויקט יגזרו אותו. עם קצת יצירתיות הוציאו אותו מהתקציב שהולך ל"שינוי עמדות בספורט", וקבעו שיתקיים מעין פרויקט "מנטורינג" שבו תפעיל הליגה בכדורסל לנשים ביחד עם אתנה תוכנית במסגרתה שחקניות ליגת העל מלוות שחקניות צעירות. זה נשמע טוב "מנטורינג". דירקטוריו ן הטוטו אישר.

***

התחושה היא שעד שלא יגיע גוף אחד שילך עד הסוף וייקח את הסיפור של כספי השיווק לבג"ץ, השרלטנות הזאת תימשך. יום אחד מישהו יבין ש-100 מיליון שקל בשנה שנזרקים על כמה שלטים במגרשי כדורגל או כדורסל, זה כסף שלא חוזר לספורט בשום צורה, ולא משנה באיזה מלים יעטפו את זה.