בעקבות ביקורת: בוטל רישיון היצרן של חברת "מעדני הטלה"

משרד הבריאות: הרישיון בוטל עקב מציאת 30 טון בשר ודגים שפג תוקפם ■ בעלי "מעדני הטלה": "רודפים אחרינו. משרד הבריאות רוצה למוטט את העסק שלי"

עזרא לאטי מבעלי מעדני הטלה / צילום: איל יצהר
עזרא לאטי מבעלי מעדני הטלה / צילום: איל יצהר

משרד הבריאות ביטל את רישיון היצרן של חברת המזון "מעדני הטלה", זאת בעקבות ביקורת שנערכה במפעל החברה בבאר-טוביה בערב ראש השנה.

משרד הבריאות מסר כי בביקורת שערך במפעל עם יחידת הפיצוח של משרד החקלאות, נמצאו 30 טון של מוצרי בשר ודגים שפג תוקפם. עורכי הביקורת הוציאו צו תפיסה ועיכוב למוצרים והחלו בהשמדתם.

משמעות ביטול רישיון היצרן בפועל היא איסור על חברת המזון לייצר ולשווק כל מוצר מזון במפעל. החברה תוכל להגיש בקשה חדשה לרישיון יצרן רק לאחר תיקון הליקויים.

בחברת "מעדני הטלה" טוענים כי הנתונים אינם מדויקים, וכי מדובר ברדיפה. בעלי החברה, עזרא לאטי, אומר ל"גלובס": "רודפים אחרינו די הרבה זמן. יש שני טון של בשר שחזר מרשתות השיווק, והיה עליו פתק שמיועד להשמדה, והיו עוד 10 משטחים של דגים שהונחו לזרוק אותם, שזה אולי 6-7 טון דגים. הם הפכו את זה ל-30 טון. אלה דגים קפואים שהיו ללא תאריך, מכיוון שהלכתי לשוק המוסדי כדי למכור אותם, אבל לא הצלחתי למכור בשל המלחמה. ביקשתי שמשרד הבריאות יבדוק את הדגים אם הם ראויים לאכילה. הצעתי לתרום אותם לעניים. מ-7 טון דגים שהתאריך שלהם לא בסדר עושים קטסטרופה? הורסים את העסק שלי".

- מי עומד מאחורי הרדיפה הזאת?

"זה מה שאני מנסה להבין. זו רדיפה שמתנהלת יום-יום. אין יום שאנחנו בסדר. כמה שאנחנו מנסים להתייעל, זה לא משנה. הם נכנסים לרשתות השיווק ובודקים את 'מעדני הטלה' בצורה בלתי פוסקת. הבדיקות נעשות יותר ויותר מחמירות, ואין לי מושג למה. זו רדיפה שהולכת ונהיית גרועה מיום ליום. בודקים אותנו ואפילו מטילים קנס על הרשת עצמה, דבר שלא היה ולא נברא לפני כן. הם עושים זאת כדי שהרשתות לא יקנו ממני מוצרים. אמרתי לנציגת משרד הבריאות ש-180 משפחות יילכו הביתה, אבל זה לא מעניין אותה. משרד הבריאות רוצה למוטט את העסק שלי בצורה חד-משמעית, לאחר שבניתי עסק לתפארת".

- כשיש דגים ללא תאריך תוקף, מה זה אומר?

"יש סימון תאריך על הקרטון. באירופה נותנים לדג קפוא 24 חודשים. בישראל נותנים רק 12 חודשים. האם אירופה פחות נאורה מאיתנו?".

חברת "מעדני הטלה" פועלת במתכונתה הנוכחית משנת 2000 ונמצאת כיום בבעלות לאטי.

החברה עוסקת בייצור ובשיווק מוצרי בשר ארוזים תחת המותג "מעדני הטלה", יבוא ושיווק דגים קפואים תחת המותג "מעדני הדג", ושיווק מוצרי מאפה קפואים תחת המותג "חמסי".

לפני חודשים אחדים הרחיבה החברה את פעילותה גם לתחום הנקניק והנקניקיות והחלה בייצור נקניק סלמי, נקניקיות עגל, נקניקיות עוף, פסטרמה, מעדן אווז, רוסטביף, חטיפי קבנוס ועוד, תחת המותג "מעדני הטלה".

"מעדני הטלה" משווקת את מוצריה ברשתות שופרסל, מגה, טיב טעם, ויקטורי וסופר דוש, וכן יש לה חנות מפעל בבאר-טוביה. פרט לכך משווקת החברה את המוצרים גם לשוק המוסדי, המהווה מקור ל-20% ממכירותיה.

אשתקד הסתכם מחזור המכירות של החברה, המעסיקה 180 עובדים, ב-175 מיליון שקל (ללא מע"מ).

משרד הבריאות: "התנגדות לבדיקה"

לדברי משרד הבריאות, ניסיון נציגי המשרד לערוך ביקורת במפעל נתקל בהתנגדות של לאטי, שסירב לאפשר להם לעשות זאת. הביקורת נערכה בסופו של דבר בשיתוף משטרת קריית מלאכי.

ממשרד הבריאות נמסר עוד כי המשרד ממשיך בחקירה ונקיטת אמצעים נגד היצרן, וכי הוא הגיש נגד היצרן תלונה במשטרה על איומים. על כך אומר לאטי: "הם באו בערב החג, יום שלישי, בשיא הלחץ. אמרתי להם 'רבותיי, תבואו אחרי החג'. ביקשתי, זה לא היה איום".