מדריך לרשת ביתית: האם הראוטרים של הוט ובזק משתלמים?

החיבור האלחוטי לאינטרנט בבית הוא בבחינת חמצן לווריד, ובכל זאת מרבית הצרכנים יודעים עליו מעט מאוד, ומקבלים כמובן מאליו את הנתבים שמציעות הוט ובזק ■ "גלובס" בודק מה האלטרנטיבות ■ מדריכים בתחום

אינטרנט אלחוטי (WiFi) נחוץ בכל בית, משרד, בית-קפה, מלון, ובעיקר כאשר טסים לחו"ל. קשה למצוא היום מקום שלא מרושת ב-WiFi, החל מאוטובוסים ועד מטוסים. האינטרנט האלחוטי הוא החמצן שמאפשר למכשירים הניידים שלנו לדבר עם העולם.

רובנו מחזיקים בבית נתב (ראוטר) המאפשר את תשתית ה-WiFi ברחבי הדירה. בעוד שפעם השימוש בתשתית קווית (LAN) היה נפוץ, היום אנחנו רוצים לחבר המון מוצרים לאינטרנט; סמארטפון, לפטופ, טאבלט, טלוויזיה חכמה וקונסולת המשחקים.

בעתיד הלא הרחוק אפילו מוצרים כמו מכונת כביסה, מדיח כלים, מיקרוגל ומקרר ידרשו חיבור אלחוטי לרשת לפעולות שונות. השכיחות של מוצרים אלה דורשת התקנת נתב איכותי בבית, שיודע להציע קליטה טובה בכל מקום.

אלא שרוב הצרכנים סבורים כי הם חייבים להיות כבולים לנתב שמספקת חברת התשתית שלהם (הוט או בזק) - בעוד שבפועל יש גם אפשרויות אחרות.

בזק

בעוד שבהוט מחירי הנתב משולבים בתוך חבילות הטריפל או בדמי המנוי החודשיים (ראו בהמשך), בזק מאפשרת ללקוחות לשכור ממנה את הנתב לאורך כל תקופת השימוש, או לקנות אותו באופן חד-פעמי.

■ השכרה: הלקוח משלם מדי חודש על נתב, הכולל בתוכו גם מודם מסוג VDSL (למהירויות של 30 מגה ומעלה). לקוח חדש של בזק לא משלם במשך שנתיים על השכרת מודם-נתב, ולאחר מכן העלות היא 10 שקלים לחודש. היתרון הוא שאפשר להחליף את המוצר כשהטכנולוגיה משתפרת.

אלא שלמרות שהלקוחות שוכרים את המכשיר מבזק, החברה אינה מספקת עבורו תמיכה חינם, אלא גובה תשלום נפרד. העלות: 10 שקלים לחודש במשך חצי שנה או 7 שקלים לחודש במשך שנתיים. עלות התמיכה משלבת בתוכה גם את האחריות.

■ קנייה: אפשר לקנות את הנתב עצמאית ברשת החנויות בזק סטור, בעלות של 600 שקל. דגם VEGN 2610 של חברת נטגיר תומך במהירות גלישה עד 600 מגה ומציע תמיכה בשתי רשתות WiFi במקביל: אחת בתדר 2.4 ג'יגה הרץ, והשנייה בתדר 5 ג'יגה הרץ שמיועדת יותר עבור קונסולת משחקים או סרטים באיכות HD. ניתן גם לחבר למוצר כונן USB ולהפוך אותו לזמין לכל המשתמשים המחוברים לרשת.

הוט

לקוחות הטריפל מחזיקים לרוב הוט בוקס או פייבר בוקס.

■ בעלי הוט בוקס: המכשיר משלב בתוכו מודם אינטרנט, מודם טלפון ונתב, והגלישה מגיעה עד מהירות 100 מגה. מדובר במוצר שהוט מציעה כבר מספר שנים (אך סובל מבעיות שונות, למשל, קליטה נמוכה).

דגם אחר הוא ההוט בוקס 2, המציע מהירות גלישה עד 200 מגה וגם אפשרות להשתמש בו כשרת מדיה (DLNA), באמצעות חיבור כונן USB ושיתוף התוכן עם מכשירים אחרים בבית.

עלות שכירת המודמים בהוט עומדת על 20 שקל בחודש.

■ פייבר בוקס: הוט מציעה גם את קופסת הפייבר בוקס, הכוללת בנוסף ממיר לטלוויזיה ויכולות הקלטה. המכשיר תומך במהירות גלישה עד 200 מגה. עלות 80 שקל בחודש.

חשוב לציין כי ברוב המקרים המחירים בפועל נמוכים יותר בשילוב חבילות (כלומר, טלפון אינטרנט או טריפל).

אפשר לקנות לבד

שימוש בנתב שמספקות הוט ובזק הוא הפתרון הקל והפשוט, במיוחד שהוא כולל גם את מודם האינטרנט, אך כל לקוח צריך לשאול את עצמו אם מבחינת ההוצאה (ראו טבלה) ומבחינת איכות הגלישה, פתרון זה הוא גם הכדאי.

מבחינת האיכות, יש הבדל בין הנתבים של הוט ושל בזק. בזק מציעה נתב איכותי שמספק מהירות גלישה גבוהה ואת כל הטכנולוגיות, כולל חלוקה לשתי רשתות. הוט מציעה נתב יחסית בסיסי שהקליטה בו מוגבלת, כך שחלק מהמשתמשים ירצו לשדרג אותו.

הנתבים בחנויות מציעים יכולות שחלק מלקוחות הוט ירצו לא יכולים לקבל במוצרי החברה, אך המשמעות היא הוספת קופסה נוספת לצד הפייבר בוקס או ההוט בוקס.

חשוב לדעת שלקוח בזק שלא מעוניין לרכוש אצלה את הנתב, יתקשה למצוא לרכישה מודם בנפרד. במקרה של הוט, אפשר לבקש מהחברה לבטל את פעולת הנתב במודם או בממיר הטלוויזיה ולחבר אחד באופן פרטי.

מה חשוב לדעת?

■ מהירות גלישה: הנתבים עובדים במספר תקנים המגדירים את מהירות הגלישה המרבית שלהם. התקנים הפופולריים הם 802.11a/b/g/n/ac. האותיות לאחר ה-802.11 מציינות תקן היודע לאפשר לנתב ולמוצר הנייד המתחבר אליו להגיע למהירות גלישה מירבית מסוימת. למשל, תקן g מאפשר גלישה במהירות תאורטית של עד 54 מגה. תקן n כבר יודע להגיע למהירות של 300 מגה וגם 600 מגה. תקן ac הוא החדש יותר והוא יכול להגיע עד למהירות של 1.3 ג'יגה בייט לשנייה.

מכשירים התומכים בתקן החדש יותר למשל, n או ac, גם תומכים בתקנים הקודמים. מהירות הגלישה שתקן ac מציע תהיה רלוונטית בעיקר למשתמשים שיתחברו לאינטרנט של חברת אנלימיטד הפועל על גבי רשת סיבים אופטיים ומציע מהירות גלישה סימטרית (עולה ויורדת) של 1 ג'יגה.

■ מגבר לשיפור הקליטה: משתמשים ביתיים סובלים לעתים קרובות מכיסוי מוגבל של הרשת האלחוטית, שלא תמיד מגיעה עד הממ"ד, המרפסת או החצר. בשוק קיימים פתרונות שונים לפתרון הבעיה.

בזק מציעה ללקוחותיה רפיטר אלחוטי של חברת די לינק (240 שקל) המשפר את טווח הקליטה של הנתב. עוד מציעה בזק את HomePlug של די לינק (240 שקל), שהוא פתרון של רשת קווית המבוססת על תשתית החשמל בבית. מדובר בפתרון המיועד לחדרי ממ"ד או מקלטים, שבהם לא מצליחים לקבל קליטה מהנתב המרכזי. החיסרון הוא שהמחשב צריך להיות מחובר באופן קווי למתאם של בזק.

גם בחברת הוט מציעים מוצר דומה בשם "מגדיל טווח גלישה אלחוטית". בניגוד ל-HomePlug, המשתמש יכול להתחבר לרשת באופן אלחוטי באמצעות המתאם ולא רק בחיבור קווי במקומות עם בעיית קליטה.

גם בחנויות הפרטיות מציעים פתרונות. ברשת באג נמכר דגם EW-7438RP של חברת אדימקס (170 שקל). מדובר במגבר אלחוטי לרשת האינטרנט בבית, המאפשר בהתקנה פשוטה לקבל קליטה טובה יותר באזורים שונים בבית. חברת בלקין מציעה את ה-N300 DB המשמש גם להגברת כיסוי הרשת בבית (390 שקל ברשת איי דיגיטל). הרפיטר מתחבר לרשת החשמל ומספק את הגדלת הכיסוי.

■ חיבור מהיר: תוכנה שימושית שקיימת היום בנתבים רבים היא ה-WPS (ראשי תיבות של WiFi Protected Setup). התוכנה הזו פונה לצרכנים שלא רוצים להסתבך בהכנסת סיסמאות או הגדרות שונות למכשירים הניידים שלהם בעת חיבור לרשת. לחיצה על כפתור ה-WPS פותח את הרשת למספר דקות, כך שניתן להתחבר אליה ללא סיסמה, אבל גם מאפשרת לגורמים לא רצויים לחדור אליה.

השימוש הזה נוח בעיקר שרוצים לחבר אביזרים שונים, כמו מגברי קליטה שלא כוללים מסך תצוגה, וחיבור ב-WPS הופך את התהליך לפשוט מאוד. כדאי להכיר את התוכנה הזו, הקיימת בנתבים רבים, אבל להשתמש בה רק כשאין ברירה.

הנתבים שמציעות חברות התשתית
 הנתבים שמציעות חברות התשתית

נתבים
 נתבים