תביעה נגד חברה שהפיצה הודעות ספאם הוכרה כייצוגית

הנתבעת, חברת אור הקסם בע"מ המשווקת מוצרי דיאטה וטיפול בהפרעות קשב, שיגרה לקו הטלפון של התובעים הודעות שיווקיות מוקלטות

לקוח סלולר / צלם: .Luis Santos/Shutterstock.com. א.ס.א.פ קראייטיב
לקוח סלולר / צלם: .Luis Santos/Shutterstock.com. א.ס.א.פ קראייטיב

בבית המשפט המחוזי בחיפה הוכרה בימים אלה תביעה ייצוגית סביב אחד הנושאים המקוממים יותר בקרב צרכנים: שיגור הודעות ספאם, האסורות על-פי חוק, באמצעות הודעות מוקלטות בטלפון.

במרכז התביעה עומדת חברת אור הקסם בע"מ, המשווקת מוצרי דיאטה וטיפול בהפרעות קשב, אשר שיגרה לקו הטלפון של התובעים הודעות שיווקיות מוקלטות בניסיון למכור את מוצריה.

התובעים דרשו בתביעה את הפיצוי הסטטוטורי הקבוע בחוק, 1,000 שקל, עבור כל הודעה כזו - ובמקביל ביקשו להכיר בתובענה כייצוגית - בשל התפוצה הרחבה של לקוחות פוטנציאליים אליהם משגרת החברה את הודעות הספאם ללא כל אפשרות להסרה מרשימת התפוצה.

הנתבעת, שתחילה הכחישה קשר לשיווק אחד המוצרים ובהמשך הודתה בשיווקו, ניסתה להדוף את הטענות ובעיקר את הרלוונטיות לתביעה ייצוגית.

אולם השופט, ד"ר מנחם רניאל, קבע בפסיקתו כי מדובר ב"תביעה נגד מפרסמים, שמן הראוי לדון בה כתביעה ייצוגית של קבוצת הנמענים שלא נתנו את הסכמתם לקבלת פרסומות לגבי המוצרים... בגין הנזק הלא ממוני שנגרם להם עקב קבלת דברי הפרסומת. התובענה הזו מעוררת שאלות מהותיות הנוגעות לכל חברי הקבוצה", הוסיף, "ויש אפשרות סבירה שיוכרעו בתובענה לטובת הקבוצה".

בהמשך לדברים, אישר השופט רניאל את התובענה כייצוגית והורה לחברה לחדול לאלתר משיגור הודעות שאינן עומדות בהוראות החוק. עוד הוטל עלי החברה לחשוף בתוך חודש ימים את מספר ההודעות שנשלחו על-ידה ומטעמה, כולל ההסכמים שנחתמו לצורך כך עם חברות תקשורת/טלפוניה.

המשך הדיון בתביעה נקבע לנובמבר הקרוב.