"סקאל מוכרים שוברי מתנה לתקופות קצרות מהקבוע בחוק"

כך נטען בבקשה לאישור תביעה ייצוגית בהיקף 4.35 מיליון שקל נגד האחים סקאל

חנות טימברלנד / צילום: רויטרס
חנות טימברלנד / צילום: רויטרס

רשתות שיווק של האחים סקאל - כולל סניפי טימברלנד, ראלף לורן, נאוטיקה, אמפוריום וסקאל ספורט; ובסך-הכול כ-100 סניפים - מפרות את החוק, כשהן מוכרות שוברי מתנה לתקופות קצרות משנתיים - כך נטען בתביעה ובבקשה לאשרה כייצוגית בהיקף 4.35 מיליון שקל, שהוגשה ביום חמישי האחרון לבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

בימי החג, תלושים ושוברי מתנה הם אחד המוצרים הפופולריים ביותר. ואולם, הצרכן לא תמיד מנצל אותם מיד עם קבלתם ויכול גם "לשכוח" אותם בארנק לתקופה ארוכה ולהיזכר בהם לאחר שנה או יותר.

בתביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד עמית בן-ארויה, נטען כי בעת מכירת שוברי המתנה, חברות מקבוצת סקאל "עושות דין לעצמן ומקבלות לידיהן מראש סכום כסף רב מהצרכן, ותמורתו הן מעניקות לצרכן תקופה קצרה בלבד לניצול הכסף בחנויותיהן, תקופה אשר הינה קצרה באופן משמעותי מהתקופה שמחייבן החוק ליתן לצרכנים (החוק קובע לפחות שנתיים ימים)".

התביעה הוגשה נגד שתי חברות בבעלות האחים סקאל: חברת סקאל ספורט וחברת SBN הלבשה. שתי החברות הן חלק מקבוצת סקאל, הפועלת בתחום ההנעלה, ההלבשה, דיוטי פרי וצעצועים בהיקף פעילות של כ-650 מיליון שקל בשנה.

חברת סקאל ספורט מצויה בשליטה מלאה של האחים סקאל בע"מ ומשמשת כיבואנית רשמית ובלעדית של מגוון מותגי אופנה אירופיים ואמריקאיים בתחומי ההלבשה וההנעלה, בהן המותגים ראלף לורן, טימברלנד, פולו ג'ינס, קנת קול, דונה קארן ניו-יורק, bebe ,GUESS FOOTWEAR ,DKNY ועוד, בכ-30 חנויות דגל. כמו כן, היא מנהלת כ-50 חנויות מרובות מותגים (multi brand) תחת השמות סקאל ספורט ורשת אמפוריום (כולל חנויות FOOTWEAR ו-OUTLET).

חברת SBN הלבשה מצויה בבעלות חברת בריל תעשיות נעליים (50%) וסקאל ספורט (50%), ובעלת רישיון בלעדי לשווק בישראל של מוצרי ביגוד השייכים למותג נאוטיקה. החברה מפעילה רשת בת כ-20 חנויות של המותג, ובנוסף היא משווקת את מוצרי המותג נאוטיקה כסיטונאית.

איסור המרה

מהתביעה עולה כי גד עזר, תושב תל-אביב, רכש בערב ראש השנה כרטיסי מתנה ברשתות אמפוריום וטימברלנד. בהמשך, נטען, הבחין עזר כי הוא קיבל אפשרות לממש את כרטיסי המתנה תוך שנה ו-3 חודשים מרכישתם.

עוד נכתב על גבי הכרטיסים כי לא ניתן לקבל מזומן תמורתם. לדבריו, מבדיקותיו התברר כי התופעה אינה אקראית ומתרחשת בסניפים שונים של הרשתות ברחבי הארץ.

לטענת התובע, הגבלת מועד המימוש לתקופה הנמוכה משנתיים נוגדת את חוק הגנת הצרכן.

בתביעה צוין כי במאי 2012 נכנס לתוקף תיקון לחוק הגנת הצרכן, לפיו שוברי מתנה או שוברי זיכוי ניתן לנצל לפחות שנתיים מיום קבלת השובר. עוד נקבע כי בנסיבות של יתרה נמוכה לאחר רכישת באמצעות השובר, הצרכן זכאי לקבל המרה למזומן.

מסקאל ספורט נמסר בתגובה: "קיבלנו רק הבוקר את התביעה, ואנחנו בודקים אותה".