פניו החדשות של ערוץ 10

מודי בר-און עורך ב"כביש 90" מסע בחצר האחורית של מדינת ישראל

מודי בר און / צלם: תמר מצפי
מודי בר און / צלם: תמר מצפי

90 ב-10

"כביש 90", יום ב' 21:00, ערוץ 10

למרות שמדובר בשידור חוזר של תוכנית ששודרה רק לפני כמה חודשים בערוץ 8, יש כאן הצהרה: אלה, בין היתר, תהיינה פניו החדשות של ערוץ 10, אם בדרך נס ייכשל "החוזה" שהוציאו פוליטיקאים על ראשו.

כמה מילים על הסדרה, לטובת מי שלא קרא אותן כאן לפני כמה חודשים: מודי בר-און מתגלה כאן שוב כמתעד ענק, איש בעל יכולות להתחבר גם לסיפור העובדתי בהקשרים ההיסטוריים והחברתיים שלו, אבל גם לראות, בראש ובראשונה, את האדם שניצב מולו.

"כביש 90" לפיכך אינו שונה מיתר יצירתו התיעודית של האינטגרטור המוכשר הזה. המסע לאורך כביש 90 - ממטולה עד אילת - חולף במה שניתן לכנות "החצר האחורית" של מדינת ישראל, מקום שבו ריבונות המדינה ניכרת רק במלחמות.

טוב וחשוב שערוץ 10 משדר את הסדרה הזאת, כיוון שיש כאן גם הצהרת כוונות: לא רק אקטואליה "קשה" תהיה בערוץ החדש-ישן, אלא גם תוכניות כגון אלה, שישתרעו מכביש 90 במזרח המדינה ועד אהרוני וגידי במזרח הרחוק.

* ציון: 9

למה לי היסטוריה עכשיו?

"ניקסון - במילותיו שלו", יום ב' 22:00, ערוץ yes דוקו

החליפו את המונחים מ"רצח קנדי" ל "רצח רבין" ומ"מלחמת וייטנאם" ל"מלחמת יום כיפור" - ותגלו כי התיעוד של טראומות לאומיות כמעט שאינו שונה בינינו לבין האמריקאים.

הבעיה היא שלנוכח הגנזכים שנפתחים, המעורבים שמסכימים לדבר לנוכח דאגתם למקומם בהיסטוריה ולפעמים אפילו "רק" לנוכח הסרת הצנזורה מהאירועים, עולה גם השאלה - מה יוצא לנו מזה? כלומר, מעבר לסקרנות ההיסטורית לדעת "מה היה באמת", האם יש לנו יכולת להבין משהו שיש לו גם השלכות על חיינו כאן ועכשיו?

יהיה מי שיטען כי השאלה הזאת גדולה כמו ההיסטוריה עצמה, ועדיין, היא עולה במלוא עוזה כאשר נחשפים לסרטים כמו הסרט הזה.

במשך 3 שנים הקליט ניקסון את שיחותיו עם בכירי הממשל בנושאים שונים. ההקלטות שנחשפו במהלך חקירת פרשת ווטרגייט נותרו חסויות במשך זמן רב. זה היה חלק מה"דיל" עם ניקסון, שביקש שלא ישמעו אותן בציבור עד לאחר מותו.

התוצאה מחשיפתן ההדרגתית של ההקלטות היא פסיפס מרתק של דעותיו של הנשיא על נושאים שונים: מלחמת וייטנאם, תנועת המחאה, יחסי החוץ על ארצות-הברית ועוד.

יחד עם זאת, החומר מרתק רק את מי שמבקש מראש להיות מרותק. כלומר, את מי שהולך שבי אחר קסמה של ההיסטוריה, למרות (ואולי דווקא) הקשר הרופף שלה לכאן ולעכשיו.

* ציון: 8