קרן המטבע: ריביות כמעט אפס עלולות לחולל משבר פיננסי חדש

דוח של הקרן אינו שולל נחיצות ריביות נמוכות כדי להאיץ צמיחה "חלשה ובלתי אחידה", אך מזהיר מפני תוצאות הלוואי שלהן ■ "עלויות מיקרו לגיוס כספים עלולות לעודד ספקולציות, במקום גידול בהשקעות"

כריסטין לגארד שרת האוצר הצרפתייה / צלם:רויטרס
כריסטין לגארד שרת האוצר הצרפתייה / צלם:רויטרס

קרן המטבע הבינלאומית מזהירה, שריביות שגובלות באפס, התרופה שרקחו הבנקים המרכזיים, בהובלת פדרל ריזרב, להאצת הצמיחה, עלולות לחולל משבר פיננסי אם הן יישארו על כנן לאורך תקופה ממושכת. הקרן קוראת לממשלות ולבנקים מרכזיים לגלות "עירנות מוגברת" במאמץ לסכל את הסיכון הזה.

בדוח חצי-שנתי על היציבות הפיננסית הגלובלית, שפורסם בד בבד עם כינוס הוועידה של הקרן והבנק העולמי בוושינגטון, אומרים כלכלני הקרן, שעלויות מיקרו לגיוס כספים עלולות לעודד ספוקלציות במקום לעודד השקעות. דוח הקרן אינו שולל נחיצות ריביות נמוכות כדי להאיץ צמיחה "חלשה ובלתי אחידה", אך מזהיר מפני תוצאות הלוואי של התרופה החזקה הזו, שרשמו רוקחי הבנקים המרכזיים בארה"ב, בריטניה, יפן ומדינות גוש האירו.

המשמעות של ריביות מיקרו היא, שהן שוחקות במידה משמעותית, אם לא מסיבית, את תשואות המשקיעים מהלוואות ללווים בעלי דירוגי אשראי טובים, או מקניית אג"ח של חברות. במאמץ למצוא תשואות גבוהות יותר, מעדיפים אפוא משקיעים להזרים את כספיהם לנכסים אחרים, כגון מניות, או אג"ח שמנפיקים לווים בעלי דירוגי אשראי נמוכים יחסית. התוצאה היא, שמחירי הנכסים האלה עלולים לעלות בחדות ולהכשיר את הקרקע לבועות.

מזווית אחרת, הנגישות הקלה לכסף עלולה לפתות משקיעים ליטול סיכונים ולהשקיע בסוגים שונים של נכסים בעלי פוטנציאל ספקולטיבי, ובמקרה של ישראל - בנדל"ן.

דוח קרן המטבע מציין, כי כבר עתה המחירים של "כל סוגי הנכסים העיקריים נמתחים כלפי מעלה בעת ובעונה אחת".

בדוח נפרד של הקרן, "התחזית הכלכלית הגלובלית", בפרק על שוקי הנדל"ן בעולם, נאמר: "מחירי הנכסים בישראל נמצאים עתה ברמה שגבוהה ב-25% ממחירי שיווי המשקל (equilibrium value) שלהם, במידה רבה בגלל הרמה הנמוכה של ריבית המשכנתאות והיצעים נמוכים בהשוואה לביקושים. היחס בין מחיר דירה להכנסה, או היחס בין שכ"ד להכנסה, נמצאים אף הם ברמה גבוהה למדי מעל רמת שיווי המשקל של מדדים אלה".