תוכנית אובמה: עקיפת הקונגרס והשעיית הסנקציות על איראן

ישראל מתנגדת: הקונגרס נחשב כבלם של כל יזמה להקל בסנקציות ■ גורמים פרו-ישראליים בוושינגטון מאשרים ידיעה ב"ניו-יורק טיימס": אם יושג הסכם עם איראן, יעשה אובמה כל מה שביכולתו לסכל הצבעה בקונגרס בסוגיה זו ■ שטייניץ: עדיף לא להגיע להסכם

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

רק 5 שבועות נותרו עד מועד היעד להשגת הסכם עם איראן שיבלום את התקדמותה להשגת נשק גרעיני, אך אין שום ודאות שארה"ב והמדינות האחרות שמנהלות מו"מ עם משטר האייתאללות יצליחו לגבש הסכם כזה. בכל אופן, הבית הלבן כבר קיבל החלטה משמעותית אחת: אם אכן יושג הסכם, הנשיא ברק אובמה יעשה כל מה שביכולתו כדי לסכל הצבעה בקונגרס בסוגיה זו. כך מדווח היום (א') "ניו-יורק טיימס".

גורמים פרו-ישראליים בוושינגטון אישרו ידיעה זו וציינו שישראל מתנגדת בתוקף לכל יזמה לעקיפת הקונגרס. בשיחות ל"גלובס" אמרו גורמים אלה שאין כמעט ספק שכל הסכם אפשרי עם איראן יכלול סעיף ל"השעיית" הסנקציות, ופה טמון אחד מסלעי המחלוקת העיקריים בין וושינגטון לירושלים בסוגיית איראן.

יהיו אשר יהיו הסעיפים הטכניים בהסכם פוטנציאלי - למשל, מספר הצנטריפוגות שהאיראנים יורשו להפעיל, או תכיפות הביקורים של פקחים בינלאומיים במתקנים גרעיניים איראניים - כל הסכם יושתת על נכונות של ארה"ב ושותפותיה במו"מ "להשעות" את הסנקציות על איראן ולהמתין עד שהאיראנים אכן ימלאו את התחייבותיהם בהסכם.

הגישה האמריקאית היא, שאם טהראן תפעל כמצופה ממנה, במסגרת זמן מוסכמת, הסנקציות יבוטלו כליל. אם האיראנים לא יעמדו בהתחייבויותיהם, הסנקציות יחודשו במלא חומרתן. ישראל נאבקת במגמה כזו וטוענת שיש להשאיר את הסנקציות על כנן עד שתעוקר כליל היכולת הגרעינית של משטר האייתאללות.

ישראל ואייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, רואות בקונגרס בלם יעיל של כל יזמה ממשלית להקלה בסנקציות, אמרו הגורמים הפרו-ישראליים. תוכנית ממשל אובמה לעקוף את הקונגרס, כפי שמדווח ה"טיימס", לא הפתיעה מקבלי החלטות בישראל, שלמדו עליה קודם לכן, וידידי בישראל בוושינגטון פועלים בקונגרס במאמץ לדרדר את היזמה הזו לפני שתגובש הטיוטה הראשונה של הסכם פוטנציאלי עם איראן.

הכוונה היא לגייס בעיקר מחוקקים דמוקרטיים (הרפובליקאים כבר "מגוייסים") כדי להפעיל לחץ דו-מפלגתי חזק על הבית הלבן שלא יעקוף את הקונגרס. בשיחות פרטיות אומרים פקידי ממשל, כי בעוד שרק הקונגרס יכול לבטל את הסנקציות, מפני שהוא קיבל אותן, הממשל יכול להשעותן, מפני שהשעיה אינה ביטול אלא רק צעד טקטי, שהנשיא יכול לנקוט לפי ראות עיניו.

לדברי ה"טיימס", בדיקה שערך משרד האוצר האמריקאי העלתה, שלאובמה יש סמכות להשעות את הרוב המכריע של הסנקציות על איראן בלי לבקש הצבעה בקונגרס על כך. גם אם הדמוקרטים יצליחו לשמור על שליטתם בסנט, בבחירות בנובמבר (דבר שאינו בטוח כלל), הגיעו יועצי אובמה למסקנה שסנטורים דמוקרטים ייצטרפו לרפובליקאים ויצביעו נגד השעיית הסנקציות. לכן, "לא נבקש הצבעה בקונגרס על הסכם מקיף (עם איראן) בשנים הבאות", אמר מקור בממשל ל"טיימס".

לדברי ה"טיימס", אותתו האיראנים שהם מוכנים להסכים, לפחות זמנית, להשעיית הסנקציות, שחוללו ירידה דרסטית בהכנסותיהם מיצוא נפט וגדעו את קשריהם עם המערכת הבנקאית המערבית.

דוברי הממשל טוענים, שהקונגרס אינו צריך להיות מופתע מכוונת הממשל להתעלם מהמחוקקים בסוגיית איראן. "הבהרנו, שתחילה תהיה השעיה של הסנקציות האמריקאיות והבינלאומיות; הן יבוטלו כליל רק אחרי שהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית תאשר שאיראן אכן קיימה את התחייבויותיה לפי אמות מידה רציניות ומשמעותיות", אמרה דוברת במועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ברנאדט מיהאן. היא טענה, שהסכם בין איראן לבין המדינות שמנהלות עמה מו"מ (ארה"ב, בריטניה, צרפת, גרמניה, רוסיה וסין) אינו אמנה פורמלית ולפיכך הוא אינו טעון אישור של שני שלישים מהסנט.

אולם הסנטור הרפובליקאי מארק קרק, אחד ממותחי הביקורת על המו"מ עם איראן, אמר ל"טיימס": "הקונגרס לא יתיר לנשיא לפרק באופן חד-צדדי את הסנקציות על איראן, שהסנט קיבל ברוב של 99 קולות (מתוך 100) ועם אפס מתנגדים".

השר לעניינים אסטרטגיים, יובל שטייניץ, כותב במאמר אופ-אד ב"ניו-יורק טיימס", שישראל מודאגת עמוקות מהמסלול שבו מתנהל המו"מ עם איראן. "השיחות מתנהלות בכיוון הלא נכון, בעיקר בנושא הליבה של העשרת אוראניום", כתב שטייניץ. למרות שאיראן שינתה את הטון שלה באחרונה, אין כמעט שינוי מהותי בין עמדותיה הנוכחיות, בתקופת הנשיא חסאן רוחאני, לבין עמדותיה בתקופת הנשיא הקודם, מחמוד אחמדיניג'אד. האיראנים עדיין שואפים להחזיק את הרוב הגדול של 9400 הצנטריפוגות להעשרת אוראניום שנמצאות ברשותם עתה.

שטייניץ אף ציין, שישראל חוששת שהקמפיין שמתנהל עתה נגד דאע"ש יבוא על חשבון המאבק הקריטי נגד התוכנית הגרעינית של איראן.

מסקנתו: עדיף לא להגיע להסכם מאשר לחתום על הסכם גרוע. "בחירה באופציה של 'אין עסקה' תניב קרוב לוודאי לחץ נוסף על איראן, לרבות סנקציות חדשות מסוימות, וכתוצאה מכך אי חתימה על הסכם עשויה לסלול את הדרך לעסקה טובה יותר בעתיד הקרוב".