תיק ההשקעות המומלץ של אורי מי-דן מיובנק

מי-דן, ראש צוות יועצים, ממליץ על פיזור גלובלי של ההשקעות, "תוך שימוש בניהול אקטיבי איכותי מוכח" ■ "בתקופה מאתגרת זו לא ראוי לבחור צורת השקעה פאסיבית"

אורי מי-דן / צילום: תמר מצפי
אורי מי-דן / צילום: תמר מצפי

על רקע המגמה הגוברת בשנים האחרונות של המשקיעים המוסדיים המקומיים, להגדיל את החשיפה המנייתית והאג"חית לשוקי חו"ל, ביובנק מפנים בתיק ההשקעות שלהם זרקור לרכיב החוב הגלובלי, לו הם מקצים 20% מהתיק.

כלכלני הבנק מסבירים כי "פיזור ההשקעות לכלכלות נוספות בעולם, הן במובן המנייתי והן במובן האג"חי, מוביל לגיוון מקצועי ולניהול סיכונים נכון יותר של התיק. זאת, על ידי פיזור המאפשר למשקיעים ליהנות מהבדלים במחזורי עסקים על פני אזורים גיאוגרפיים, וממגמות משתנות במגזרים עסקיים שונים".

אורי מי-דן, ראש צוות יועצים ביובנק סניף כיכר המדינה, אומר כי "לאחר שלושה עשורים של ירידת ריביות, רמת התשואות של אג"ח בעולם נמוכה מאוד. בשפל היסטורי". במצב כזה, "קשה לראות כיצד יתאפשרו עוד רווחי הון", הוא אומר.

כדוגמאות למצב שוק האג"ח הממשלתיות, הוא מזכיר את אג"ח ממשלת שוויץ לחמש שנים הנסחרת ברמת תשואות אפסית, ואת אג"ח ממשלת גרמניה ל-10 שנים, הנסחרת ברמה של כ-0.9%. ביובנק מדגישים כי "אנו מאמינים כי בתקופה של סביבת ריבית אפסית ורמת התשואות הנוכחית, אג"ח ארוכות אינן מתמחרות כראוי סיכונים שונים, כגון הרעה בסביבה העסקית או העלאת ריבית. בתקופה מאתגרת זו לא ראוי לבחור צורת השקעה פאסיבית".

בהתאם לכך, ההמלצה ביובנק היא "לגוון את תיק האג"ח על ידי פיזור גלובלי, תוך שימוש בניהול אקטיבי איכותי בעל רקורד מוכח על פני שנים רבות. זאת, לצורך ניהול סיכון הריבית והשגת תשואות עודפות - אם מסדרות האג"ח המוחזקות ואם מניצול הזדמנויות על פני הגלובוס".

"להיחשף גלובלית עם קרנות מנוהלות"

מי-דן אומר כי "כיום הדרך הטובה והיעילה ביותר לייצר חשיפה במרכיב האג"ח הגלובליות היא דרך קרנות נאמנות מנוהלות אקטיביות (mutual funds) בחו"ל". את הקביעה הזו הוא מבסס בין היתר לנוכח סביבת התשואות הנמוכות בעולם, הקושי במציאות פתרונות לכספי המשקיעים, הציפיות להעלאת ריבית בארה"ב, הסיכונים הכרוכים בחשיפה למטבעות שונים ועלויות הכרוכות בעסקאות מסוג זה.

לדבריו, קרנות אלה שציין, המשקיעות באג"ח, "יודעות לייצר תשואה מקבלת החלטות מאקרו וניצול הזדמנויות ברחבי העולם כולו". מי-דן מונה כמה יתרונות שמספקות קרנות מסוג זה, בהם ניהול מקצועי ורקורד מוכח, יכולת לבחור את השווקים הראויים להשקעה ולהחליפם באופן אקטיבי, פיזור רחב של מאות סדרות, ניהול אקטיבי של מטבעות ויכולת קבלת החלטות לגבי מח"מ הקרן ואחוז הנזילות בה.

3 דרכים להקטנת סיכון הריבית

בנוסף לקרנות ההשקעה המוזכרות ככלי השקעה מומלץ, מי-דן גם מציג את דרך ההשקעה הנכונה לראיית יובנק בתיק האג"ח הגלובלי, המשלבת כמה גישות להשקעה ואשר מטרתה להקטין סיכונים. "בעולם בו הדיון אינו האם הריבית בארה"ב תעלה, אלא מתי היא תעלה, אנו רואים יותר מתמיד מקום לשילוב של שלוש דיסציפלינות השקעה בתיק האג"ח, אשר אמורות להקטין את הסיכון האמור, הידוע כ'סיכון הריבית'", הוא אומר.

הנדבך הראשון כולל את מה שמי-דן מגדיר כ-Short duration בשילוב ניהול מטבעי - גישה המציבה במוקד את רגישות מחיר האג"ח לתנועות ולשינויים בשיעור הריבית.

כדוגמה לקרן אג"ח מסוג זה הוא מציין את Templeton Global Bond, שלדבריו משלבת ניהול מטבעי ושמירה על מח"מ קצר של כשנתיים ומפזרת את השקעתה על יותר מ-450 סדרות במדינות שונות ברחבי העולם. הנדבך השני באפיק האג"ח הגלובלי של מי-דן מוגדר כ-Floating rate - ובו לפי מידן "שיעור הריבית של אג"ח דולרית עם ריבית משתנה מבוסס על ריבית הליבור, ולכן סיכון הריבית כמעט ואינו קיים בסוג זה של אג"ח".

לדבריו, "מנגנון ריבית משתנה מומלץ במצבים בהם הריבית במגמת עלייה. היצע האג"ח בריבית משתנה נמוך בכל העולם, ויש קושי באיתור אג"ח וברכישתו. כאן יש משמעות גדולה לניהול איכותי ואקטיבי".

הנדבך השלישי שמציג מי-דן מכונה Duration Hedge (גידור מח"מ), לגביו הוא אומר כי "בשל הביקוש העצום לפתרונות גידור בקרב חברות ביטוח, מנהלי פנסיה, בנקים ומשקיעים אחרים, מדובר באחד משוקי האג"ח הרחבים והעמוקים בעולם. חוזים עתידיים, עסקאות החלף (SWAPs) ומכשירים דומים אחרים קיימים כבר עשרות שנים".

דוגמה לקרן הפועלת בדרך זו היאDiversified Income Duration Hedged Fund של פימקו, שלדברי מי-דן "מנהלת כ-2.3 מיליארד דולר ומשתמשת בגידור ונגזרים כדי להשיג מח"מ של 0.3 שנים ותשואה פנימית של כ-3%. הקרן משקיעה באג"ח קונצרניות אמריקאיות וגלובליות במגוון של מטבעות".

הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך

אורי מי-דן - עושה שוק
 אורי מי-דן - עושה שוק