מגדל זכתה גם בביטוח הבריאות הקבוצתי לעובדי חברת HP

מגדל מחליפה את הראל בביטוח לעובדי החברה בהמשך לבנק הפועלים, מגמה שנובעת מחששה של הראל מהרווחיות הנמוכה בתחום הביטוח הקבוצתי

עופר אליהו / צילום: יוסי כהן
עופר אליהו / צילום: יוסי כהן

קבוצת הביטוח מגדל ממשיכה במאמציה להגדיל את הנתח שלה בשוק ביטוחי הבריאות הקבוצתיים. ל"גלובס" נודע כי זמן קצר לאחר שזכתה במכרז ביטוח הבריאות הקולקטיבי של עובדי בנק הפועלים, זכתה מגדל גם במכרז ביטוחי הבריאות הקבוצתיים שערכה חברת HP. מדובר במכרז מהגדולים והמובילים בשוק ביטוחי הבריאות, והזכייה בו ממחישה שמבחינת מגדל מדובר לפי שעה ביעד אסטרטגי.

לאורך שנים שוק ביטוחי הבריאות הקבוצתיים, כמו גם שוק ביטוחי הבריאות הפרטיים, נשלט על-ידי הראל (שביטחה עד כה את עובדי בנק הפועלים ו-HP), הפניקס וכלל ביטוח. לא מן הנמנע כי החברות הללו שינו את תפיסתן לגבי ביטוחי הבריאות הקבוצתיים, שמאופיינים ברווחיות נמוכה, ולעתים גם ללא רווחיות.

המבטחת הקודמת ב-HP, כמו גם בבנק הפועלים, הנה הראל, שגורמים בכירים בסביבתה מביעים בשנים האחרונות דאגה מהרווחיות המועטה ואף מההפסדים שמאפיינים חלק ניכר מהביטוחים הקבוצתיים מהסוג הזה, ולכן סבורים כי עדיף לשים דגש על תחום הפרט. נציין כי הראל לא התמודדה במכרז של בנה"פ מבחירתה.

עם הזכייה בביטוח הבריאות הקבוצתי של בנק הפועלים מסר עופר אליהו, מנכ"ל מגדל, כי "הזכייה מהווה נדבך נוסף במימוש האסטרטגיה של מגדל להוביל גם בביטוחי הבריאות הקולקטיבים".

למעשה, לאחר שנים רבות של היעדרות משוק ביטוחי הבריאות הקבוצתיים תחת הנהלות ובעלים קודמים, חזרה מגדל לתחום הקולקטיבים לפני שנים אחדות. את תחום ביטוחי הבריאות במגדל מנהלת ד"ר נאוה ניב סרודיו. עם הקולטיבים שמגדל מבטחת בביטוחי בריאות נמנים אינטל, ארגון עובדי צה"ל ואוניברסיטת ת"א.

מרבית חברות הביטוח רואות בתחום ביטוחי הבריאות מנוע צמיחה חשוב לעתיד. עם זאת, תחום ביטוחי הבריאות הקבוצתיים לא זוכה לקונצנזוס דומה, ויש הטוענים שמדובר בתחום בעייתי עבור חברות הביטוח.

מפרסומי האוצר עולה כי ב-2013 כ-35% מדמי הביטוח בביטוחי הוצאות רפואיות התקבלו באמצעות ביטוחים קבוצתיים, הזולים בהרבה מיתר הביטוחים - שנמכרו באמצעות ביטוחי פרט. למול זאת, היקף התביעות ברוטו ששולמו בביטוחי ההוצאות הרפואיות הקבוצתיים עמד ב-2013 על כ-836 מיליון שקל - המהווים כ-56% מסך התביעות שהוגשו (ולמרות שביטוחי הפרט שילמו פרמיות גבוהות משמעותית).

לא רק זאת, שיעור התביעות ברוטו מסך דמי הביטוח בביטוחים הקבוצתיים עמד ב-2013 על 92%, בעוד שבביטוחי הפרט היקרים יותר דובר על שיעור נמוך משמעותית של 39%. עם זאת, יש להדגיש כי המספרים הללו אינם ניתנים להשוואה מלאה, משום שביטוחי הפרט הנם ביטוחים לתקופה ארוכה ונמשכת, ואינם מתחדשים מדי כמה שנים.

כאמור, תחום ביטוחי הבריאות לפרט רווחי בהרבה ומרכז עניין רב בקרב כל חברות הביטוח הגדולות, וכן בחברות איילון ואיי.די.איי ביטוח. בניגוד לביטוחים הקבוצתיים שמתחדשים מדי 3-5 שנים, ביטוחי הפרט הם לתקופות ארוכות ואינם נגמרים כל עוד המבוטח ממשיך לשלם את הפרמיה.

זה זמן שתחום ביטוחי הבריאות זוכה לביקורת רבה שנובעת מהכפל הביטוחי שכלול בו ביחס לשירותי הבריאות שניתנים ללקוחות על-ידי הסל הממלכתי ועל-ידי הביטוחים המשלימים של קופות החולים. נושא זה נדון במסגרת ועדת גרמן ועשוי להיות במרכזה של רגולציה מקיפה.