מי שלא מזגזג - שיקום

לבני מטיחה בביבי שאינו עקבי, אלא שגם היא לא עקבית במיוחד

ציפי לבני / צילום: חן גלילי
ציפי לבני / צילום: חן גלילי

בכל פעם שאני שומע פוליטיקאי מאשים פוליטיקאי אחר בזגזגנות, זה משעשע אותי.

בא לי לשאול אותו, תגיד לי, אתה (או את) לא מזגזג? על הפוליטיקה נאמר, בצדק, שהיא אמנות האפשרי, וזה כולל את האפשרות לשנות דעה והתחייבויות. המקרה שהביא אותי אל נושא זה הוא מה שקרוי חוק הגיור, שיזם אלעזר שטרן מ"התנועה".

לאחר שהבטיח את תמיכתו בחוק, הודיע נתניהו שלשום כי הוא חוזר בו מהתמיכה, ואז הושמעה המילה זיגזג, כמילת גנאי כמובן. ועל ידי מי הושמעה ביקורת זו? על ידי פוליטיקאים שבעצמם זיגזגו בעבר לא מעט. מכל מקום, אני קרוב לפוליטיקה שנים רבות ולא פגשתי פוליטיקאי שלא שינה את טעמו ודעותיו במהלך הקריירה שלו.

הזיגזוג של לבני

אי אפשר לעבוד אחרת. כשביבי הביע תמיכה בחוק, הנסיבות היו כאלה שאפשרו לו זאת. לפחות זו הייתה הרגשתו. היום הנסיבות שונות, לדעתו. המשך תמיכה בחוק עלול לעלות לו ביוקר, אם לא בקואליציה הזאת, אז בבאה אחריה. יכול להיות שהוא טועה לגמרי, אבל אם זה מה שהוא חושב, אפשר לבוא אליו בטענות?

לבני היא מראשי משמיעי טענת הזיגזוג. ומה היא עשתה כדי להצטרף לממשלה זו? האם לא הפרה כמה מעמדות היסוד שלה? שנים קודם לכן, כאשר הייתה ראש המפלגה הגדולה ביותר (קדימה), היא סירבה למחול על עקרונותיה והפסידה את ראשות הממשלה. רבים מחבריה ירדו לחייה על כך.

יותר מאוחר, כאשר עמדה בראש סיעה קטנה מאוד, היא "זיגזגה" כדי להיות בממשלה. אז מה יותר נכון? מה היה טוב יותר מבחינה ציבורית - שלבני תהיה שרת המשפטים כשהיא "מזוגזגת", או שתמשיך באופוזיציה עם עקרונות שהיא לא יכולה לקדם משם?

אני מקווה שחוק הגיור יעבור גם בלי תמיכתו של ראש הממשלה. אני מניח שהוא לא יצטער על כך.

לחקור גם את מרגלית

כתבתי כאן לא פעם שפרשת הרפז לא יכולה להסתיים מבלי שתיחקר לעומק מעורבותם של ברק ואנשיו. לאחרונה נראה שהאסימון אולי נפל, ודווח כי נערכת חקירה אם מסמכים סודיים ביותר הגיעו מלשכת ברק אל חברת הפרסום מקאן אריקסון. החקירה בעניין זה חייבת לכלול כמה עיתונאים המקורבים מאוד לברק ומשרתים אותו בעבודתם.

הבולט שבהם הוא העיתונאי דן מרגלית: הוא בן בית אצל ברק; פרסם ספר על פרשת הרפז ששירת את ברק; הוא חתנו של אילן שילוח, הבעלים של מקאן אריקסון. יודגש שזה כמובן לא מוכיח כלום. לכן צריך לחקור.

אחלה עיתונאי

קראתי שבן בראדלי מת היום והוא בן 93. ללא האינטגריטי שלו, פרשת ווטרגייט אולי הייתה נקברת תחת עול הלחצים שממשל ניקסון הפעיל נגד ה"וושינגטון פוסט", שהוא היה עורכו. היה אחלה עיתונאי.