כיל: "נמשיך לצמצם; חשש שהמלצות ששינסקי ישונו לרעתנו"

למרות ההקלות בדוח הסופי של ועדת ששינסקי, ההנהלה מתעקשת לסגור מפעלים, לפטר עובדים ולהקפיא השקעות ■ יו"ר ועד העובדים: "אווירת העבודה עכורה ומסוכנת מבחינה בטיחותית"

מנכ"ל כיל מוצרים תעשייתיים, צ'רלי ווידהאס, מזהיר כי המלצות הוועדה לבחינה תקבולי המדינה ממשאבי הטבע בראשות פרופ' איתן ששינסקי, שהוגשו בשבוע שעבר, עשויות להשתנות לרעת החברה במסגרת הדיונים עליהן בממשלה או בכנסת.

ההמלצות הסופיות של ועדת ששינסקי 2 נחשבות מקלות יותר על כיל (כימיקלים לישראל) מאלה שהובאו במסגרת דוח הביניים שהיא פרסמה במאי השנה. לפי ההמלצות הסופיות, החברה תחויב לשלם מס רווחי יתר של תוצרי כרייה רק לאחר שתעבור את תקרת התשואה של 14%, במקום 11% כפי שהומלץ בדוח הביניים. בנוסף, הוועדה המליצה כי מפעל תרכובות ברום ומפעל המגנזיום של קבוצת כיל ימשיכו לשלם מס חברות מופחת, בשיעור של 9% בניסיון לצמצם את הפגיעה בהם בעקבות יישום ההמלצות.

אלא שמבחינת כיל, ההמלצות הסופיות של הוועדה לא שונות באופן מהותי מהמלצות הביניים, ולפיכך אינן משפיעות על התוכנית שאושרה באחרונה בדירקטוריון הקבוצה לסגור את מפעל המגנזיום בסדום, לפטר את 400 עובדיו ולצמצם את מספר העובדים בתרכובות ברום. במכתב ששיגר היום (א') ווידהאס ליו"ר ועד העובדים של מפעל המגנזיום, אבי בן שושן, נאמר כי "עיון ולימוד ראשוניים של המלצות הוועדה מלמדים כי הן לא שונו באופן מהותי כך שיתאפשר לכיל לממש את תוכניות ההשקעה והתעסוקה שתכננה לבצע ערב הקמת הוועדה". ווידהאס הוסיף כי "דוח ועדת ששינסקי מהווה נדבך נוסף - לאחר שהממשלה כבר החריגה את כיל מהחוק לעידוד השקעות הון ולאחר שכפתה עליה תשלום של מיליארדים על פרויקט קציר המלח".

כיל מתכוונת לסגור את מפעל המגנזיום בסדום בינואר 2017, זמן שבו ההמלצות ששינסקי ייכנסו לתוקף. לצד החלטה על סגירת המפעל, החברה הודיעה לפני כחודשיים על עצירת השקעות על פיתוח תעשייתי בהיקף של מיליארדי שקלים שתוכננו בדרום לשנים הבאות ועל התייעלות כללית בקבוצה. בעקבות ההמלצות הסופיות של ששינסקי, החברה הודיעה כי תבחן תוכנית לצמצום נוסף בהשקעות החברה בישראל.

במכתבו ווידהאס מגיב למכתב ששיגר אליו בן שושן, ובו דרש ממנו לבטל את התוכנית לסגירת המפעל בעקבות ההקלות בדוח הסופי של ועדת ששינסקי: "ההודעה על סגירת המפעל כבר הביאה לפגיעה ולנזקים מול הלקוחות ויצירת אווירת עבודה עכורה ומסוכנת מבחינה בטיחותית, בגלל חששות של העובדים מעתיד המפעל. את הסחף הזה צריך לעצור באופן מידי", הזהיר בן שושן.