לפיד: "המטרה שלי - שזוג צעיר יוכל להרשות לעצמו דירה"

שר האוצר בכנס לשכת יועצי המס: "הדור השלישי של מעמד הביניים הוא הדור הראשון שהוא עני יותר מהוריו - ואת זה באנו לתקן" ■ "נפתור את משבר הדיור הישראלי לפני שמפלצת המחירים הזו זוללת דור שלם בישראל"

יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור
יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור

"הדור השלישי של מעמד הביניים הישראלי - הילדים שלי ושלכם - הוא גם הדור הראשון של ישראלים ממעמד הביניים שהם עניים יותר מהוריהם - ואת זה באנו לתקן. בשביל זה חברי ואני הלכנו לפוליטיקה", כך אמר הערב (א') שר האוצר יאיר לפיד בכנס השנתי של לשכת יועצי המס.

לדברי השר, "מעמד הביניים הזה לא יכולים להרשות לעצמם לקנות דירה. הם לא גומרים את החודש, ולפעמים גם לא יודעים איך להתחיל אותו. יוקר המחיה שוחק אותם יום אחרי יום, והם חושבים פעמיים לפני כל מוצר שהם מוסיפים לעגלה בסופר. שיחת הטלפון שהכי מטלטלת אותם היא מהפקידה בבנק שמודיעה שהמינוס שוב גדל והם מותשים מהמרדף התמידי אחרי כל שקל.

"ואם לא מספיקה השחיקה היומיומית, התסכול שלהם מתעצם נוכח התחושה המוצדקת של משחק לא הוגן. לקחו את כספי המסים שהם משלמים, וחילקו אותם למי שהיה הכי קרוב לצלחת. זה משחק שאיפשר לשכבה דקה של טייקונים ומנהלים בכירים להתעשר באופן שאין לו שום קשר לביצועים העסקיים שלהם - הוא קשור רק למערכת הקשרים שהם פיתחו והיכולת שלהם להטות לטובתם את החוקים".

לפיד התייחס בנאומו גם לשוק הדיור הישראלי ולמחירי הדירות המעיקים: "במקביל, אנחנו ממשיכים במאמץ הכולל שלנו לפתור את משבר הדיור הישראלי, האתגר הגדול ביותר שלנו, לפני שמפלצת המחירים הזו זוללת דור שלם בישראל. לי יש רק מטרה אחת: שזוג צעיר ממעמד הביניים יוכל להרשות לעצמו לרכוש דירה. וזה יהיה אפשרי".

"כולם מדברים על מע"מ אפס, וזה בסדר, והתוכנית תעבור בכנסת בתחילת המושב הקרוב, אבל מע"מ אפס היא רק נדבך אחד, ואפילו לא הגדול ביותר, בתוכנית דיור רחבה הרבה יותר, שעוסקת ברובה בהגדלת ההיצע. מלבד מע"מ-0 יש גם את מחיר מטרה, את פינוי מחנות צה"ל, את תכנית 'נתיב לדירה', את הרפורמה ברשות מקרקעי ישראל, הסכמי הגג שיגיעו בשנה הבאה למאה אלף יחידות דיור, את חוק הותמ"לים שהעברנו בכנסת בסוף המושב ויאפשר לנו תכנון בהליך מואץ לעשרות אלפי יחידות, את 'חוק שכירות הוגנת' שאותו נעביר במושב הקרוב ולא יאפשר הקפצות מחירים לשוכרי דירות וצעדים רבים נוספים".

השר הוסיף, כי "בעשור האבוד של שוק הנדל"ן, המטרה המרכזית היתה למקסם את רווחיה של המדינה. המטרה שאני מציב למשרד היא אחרת. מדינת ישראל לא רואה יותר בקרקע מקור למקסום הכנסות המדינה אלא תשתית ציבורית שנועדה לשרת את אזרחי ישראל. היום, בפעם הראשונה, יודעים זוגות צעירים שהמדינה מוכנה להכניס את היד לכיס ולהוציא מיליארדים, העיקר להוריד את מחירי הדיור. זו בדיוק המשמעות של שינוי סדרי העדיפויות. והחודש, לראשונה מאז 2007, מחירי הדיור ירדו. הרפורמות שלנו מתחילות לתת אותותיהן. זה לא מספיק, זה עוד לא קרוב למספיק, אבל נמשיך לעשות כל מה שאנחנו יכולים, בכל יום, עד שזה יקרה".

לפיד אומר כי תקציב 2015 הופך את המשוואה. "הוא תקציב שבא לעזור לאזרחים במקום לבקש מהם עזרה", לדבריו. "התקציב מגדיל את ההשקעה בחינוך ב-1.8 מיליארד שקל, את ההשקעה בבריאות ב-3.1 מיליארד שקל, את היקף ההשקעה בבטחון האישי בכמיליארד שקל, את היקף ההשקעה ברווחה ב-1.7 מיליארד שקל ומאפשר לראשונה לנקוט בפעולות ממשיות להוצאת אוכלוסיות ממעגל העוני".

עוד הוסיף השר, כי "בתקציב 2015 אין משהו מאוד חשוב - אין בו העלאת מסים. זה לא סוד שהיו לא מעט גורמים, בבנק ישראל ובמקומות אחרים, שלחצו עלינו להעלות מסים גם השנה. זוהי עמדה מקצועית ראויה, אבל סירבתי לה, מפני שצריך לפעמים להרים את העיניים מגיליונות האקסל ולהסתכל בפריזמה רחבה על המציאות. מדינת ישראל העלתה מסים לאזרחיה ב-2012, העלתה מסים ב-2013, הם ישבו במקלטים ב-2014. אזרחי ישראל והכלכלה הישראלית זקוקים לשנת הפוגה מן המעגל הזה. שנה של אנחת רווחה".

"דרך התקציב הזה אנחנו ניאבק ביוקר המחיה בישראל, במחירי המזון ומוצרי היסוד", הוסיף השר. "יוקר המחיה מאיים לדרוס תחתיו את אזרחי ישראל, ואנחנו לא נשתמט מאחריותנו לטפל במחירים. טיפלנו ונמשיך לטפל במחירי מוצרי המזון, מעונות יום, תעריפי החשמל בישראל ותעריפי המים ועוד", אמר השר.

לפיד סיכם את נאומו ואמר: "לפעמים קל לשכוח שכלכלה בעצם אינה עוסקת במספרים, אלא בבני האדם העומדים מאחוריהם. כשאנחנו מדברים על נתונים כלכליים שיש לפעול לפיהם אנחנו צריכים תמיד לזכור שגם פחד הוא נתון כלכלי, אי בטחון הוא נתון כלכלי, ותקווה - או היעדרה - היא הנתון הכלכלי המשמעותי מכולם. זה העיקרון העומד בבסיס התקציב. זה העקרון שהבאנו למרכז העשיה של משרד האוצר: המיקוד במעמד הביניים, ולאדם שעושה צבא, עובד, משלם מסים ומגדל את ילדיו בישראל - שהמדינה אינה בורחת לו מבין האצבעות. המדינה הזו היא שלו, והיא חוזרת עכשיו לעבוד בשבילו".