כיל מוכרת את עסקי האלומיניום, הכימיקלים לנייר וטיהור מים

היקף העסקה: כ-250 מיליון אירו ■ מגזר מוצרי התכלית נפרד מעסקי ה-APW שלו בגרמניה, כחלק מהאסטרטגיה של כיל להתמקד בעסקי הליבה בשווקי המזון, החקלאות והחומרים המורכבים ■ השלמת העסקה - לקראת סוף 2014

עוד עסקת ענק לחברת כיל . חברת קוריטה (Kurita Water Industries) היפנית, המספקת כימיקלים לטיהור מים, מתקני טיהור ושירותי תחזוקה, תרכוש מכיל את היחידות העסקיות של מוצרי אלומיניום, כימיקלים לתעשיית הנייר וטיהור מים (APW) השייכות למגזר מוצרי התכלית של כיל וממוקמות בלודוויגשאפן ובדיסלדורף, גרמניה, וכן אתרים נוספים של כיל מוצרי תכלית באירופה ובסין.

תמורת העסקה הינה כ-250 מיליון אירו. השלמת העסקה (Closing) צפויה להתקיים לקראת סוף שנת 2014, כפוף להתקיימותם של מספר תנאים מתלים הנקובים בהסכם המכירה, לרבות קבלת אישורים רשויות מוסמכות וכן הסכמת חלק מהעובדים למעבר להעסקה על-ידי החברה הרוכשת.

יחידות ה-APW של כיל מייצרות מרכיבים פעילים, נוסחאות ופתרונות מותאמים לטיהור מים לשימוש התעשייה ורשויות מקומיות. על פי ההסכם, קוריטה תרכוש גם את עסקי התוספים הכימיים לתעשיית הנייר, השייכים למגזר מוצרי התכלית של כיל ותרכובות אלומיניום קשורות שמיוצרות על-ידי כיל מוצרי תכלית במפעליה בלודוויגשאפן ובדיסלדורף, גרמניה כמו גם באתרים אחרים של כיל מוצרי תכלית באירופה ובסין.

מכיל נמסר עוד כי מכירת יחידות ה-APW העסקיות תואמת את אסטרטגיית "הצעד הבא קדימה" עליה הודיעה כיל בשלהי 2013. על פי אסטרטגיה זו, כיל תממש את העסקים שאינם בליבת העסקים של החברה ותתמקד בעסקי הליבה שלה בשוקי המזון, החקלאות והחומרים המורכבים על מנת לייעל את מעמדה בשווקים אלה. המוצרים שמייצרות יחידות ה-APW העסקיות שנמכרו לקוריטה אינם מבוססים על מינרלי הליבה של כיל.

נשיא ומנכ"ל כיל, סטפן בורגס, מסר: "כיל מיישמת את האסטרטגיה שלה באמצעות התמקדות בעסקי הליבה ותשתמש בתמורה ממכירת עסקי ה-APW, כמו גם ממכירת נכסים אחרים שאינם בליבת עסקינו, על מנת לחזק את עסקי הליבה שלה בשוקי המזון, החקלאות והחומרים המורכבים".

אתמול, אגב, דיווחנו ב"גלובס" כי מנכ"ל כיל מוצרים תעשייתיים, צ'רלי ווידהאס, הזהיר כי המלצות הוועדה לבחינה תקבולי המדינה ממשאבי הטבע בראשות פרופ' איתן ששינסקי, שהוגשו בשבוע שעבר, עשויות להשתנות לרעת החברה במסגרת הדיונים עליהן בממשלה או בכנסת.

ההמלצות הסופיות של ועדת ששינסקי 2 נחשבות מקלות יותר על כיל (כימיקלים לישראל) מאלה שהובאו במסגרת דוח הביניים שהיא פרסמה במאי השנה. לפי ההמלצות הסופיות, החברה תחויב לשלם מס רווחי יתר של תוצרי כרייה רק לאחר שתעבור את תקרת התשואה של 14%, במקום 11% כפי שהומלץ בדוח הביניים. בנוסף, הוועדה המליצה כי מפעל תרכובות ברום ומפעל המגנזיום של קבוצת כיל ימשיכו לשלם מס חברות מופחת, בשיעור של 9% בניסיון לצמצם את הפגיעה בהם בעקבות יישום ההמלצות.

אלא שמבחינת כיל, ההמלצות הסופיות של הוועדה לא שונות באופן מהותי מהמלצות הביניים, ולפיכך אינן משפיעות על התוכנית שאושרה באחרונה בדירקטוריון הקבוצה לסגור את מפעל המגנזיום בסדום, לפטר את 400 עובדיו ולצמצם את מספר העובדים בתרכובות ברום. במכתב ששיגר אתמול (א') ווידהאס ליו"ר ועד העובדים של מפעל המגנזיום, אבי בן שושן, נאמר כי "עיון ולימוד ראשוניים של המלצות הוועדה מלמדים כי הן לא שונו באופן מהותי כך שיתאפשר לכיל לממש את תוכניות ההשקעה והתעסוקה שתכננה לבצע ערב הקמת הוועדה". ווידהאס הוסיף כי "דוח ועדת ששינסקי מהווה נדבך נוסף - לאחר שהממשלה כבר החריגה את כיל מהחוק לעידוד השקעות הון ולאחר שכפתה עליה תשלום של מיליארדים על פרויקט קציר המלח".

כיל מתכוונת לסגור את מפעל המגנזיום בסדום בינואר 2017, זמן שבו ההמלצות ששינסקי ייכנסו לתוקף. לצד החלטה על סגירת המפעל, החברה הודיעה לפני כחודשיים על עצירת השקעות על פיתוח תעשייתי בהיקף של מיליארדי שקלים שתוכננו בדרום לשנים הבאות ועל התייעלות כללית בקבוצה. בעקבות ההמלצות הסופיות של ששינסקי, החברה הודיעה כי תבחן תוכנית לצמצום נוסף בהשקעות החברה בישראל.