התחדש מכרז טיילת ת"א: אתרים מחקה סעיפים מפלים לכאורה

המכרז נוגע לבינוי, שדרוג, שיפוץ וחידוש שטח טיילת תל-אביב בקטע שבין חוף פרישמן ועד חוף בוגרשוב (כולל) ובמבנה חוף בוגרשוב

טיילת חוף תל אביב מלונות / צלם: בלומברג
טיילת חוף תל אביב מלונות / צלם: בלומברג

לאחר דחייה בסגירת מכרז לעבודות בינוי בטיילת של תל-אביב-יפו בעקבות עתירה שהגישה חברה קבלנית כנגד חברת אתרים ועיריית תל-אביב, הגיעו הצדדים לפשרה והמכרז יוארך עד תחילת נובמבר. במסגרת הפשרה הוסכם על מחיקת שני סעיפים מהמכרז המקורי שעל בסיסם הוגשה בין היתר העתירה ועל שינוי בדרך ניקוד החברות במסגרת המכרז.

מדובר במכרז שפרסמה חברת אתרים בחוף תל-אביב, חברה ממשלתית הנמצאת בבעלות המדינה ועיריית תל-אביב ב-14 באוגוסט שהיה אמור להיסגר ב-21 בספטמבר ונדחה בעקבות טענות של קבלנים על סעיפים מפלים. המכרז נוגע לבינוי, שדרוג, שיפוץ וחידוש שטח טיילת תל-אביב בקטע שבין חוף פרישמן ועד חוף בוגרשוב (כולל) ובמבנה חוף בוגרשוב.

המכרז נדחה בעקבות בקשה לעצירת הליכי המכרז שהגישה חברת רם חברה לעבודות הנדסיות בניין ושוברי גלים לבית המשפט לעניינים מנהליים בתל-אביב ובעקבותיה הוחלט על מתן צו מניעה זמני וצו ארעי שאסר על פתיחת ההצעות שכבר הוגשו למכרז.

החברה הקבלנית שהגישה את הבקשה לצו ארעי כנגד המכרז טענה כי סעיפים במכרז אינם מאפשרים תחרות הוגנת. מדובר בסעיף אחד שקבע שלחברה הניגשת למכרז צריכה להיות בעלות אחת במשך 10 שנים, ועל שנה נוספת של אותה הבעלות בחברה תוסיף ניקוד במכרז. במקביל, סעיף אחר במכרז קבע כי יופחתו עשרות נקודות בחישוב המכרז לחברה שהגישה בעבר תביעה נגד מפרסמת המכרז או עיריית תל-אביב, ללא קשר לתוצאות התביעה בסופו של דבר.

כאמור, במסגרת הסכם הפשרה הסכימה מפרסמת המכרז לבטל את הסעיפים האמורים והמועד להגשת הצעות למכרז נדחה ל-2 בנובמבר. את חברת אתרים ייצגו עורכי הדין חיים סאמט ואריאל דיסנצ'יק. את חברת רם לעבודות הנדסיות ייצגו עורכי הדין רועי שובל וליאור רוזנר.

"ההחלטה המקורית של חברת אתרים, לקבוע תנאי סף הפוסלים קבלנים מלהשתתף במכרז, בין היתר, על רקע היותם בהליכים משפטיים נגד מזמין העבודה, או תנאים נוספים שאינם קשורים לפרויקט, לוקה בחסר ובעייתית", אמר היום (ב') אליאב בן שמעון, מנכ"ל התאחדות בוני הארץ שסייעה לחברה שהגישה את העתירה. "תנאי הסף לא יכולים למנוע השתתפות קבלנים שאין בהם דופי מבחינה מקצועית, ואסור שתנאי הסף יהיו כלי מאיים בידי מזמין העבודה שימנע מקבלנים לעמוד על זכויותיהם החוקיות או לאיסור השתתפות קבלנים במכרז משיקולים שאינם ממן העניין. החלטת חברת אתרים לבטל את הסעיפים הפסולים במכרז הטיילת היא החלטה נכונה".

מעיריית תל-אביב-יפו, בשם חברת אתרים, נמסר כי "אתרים והקבלן אשר הגיש את העתירה הגיעו להסדר פשרה אשר קיבל תוקף של פסק דין על-ידי בית המשפט, ובהתאם הליך המכרז חודש".