הדולר היציג נחלש ל-3.76 שקלים בעקבות החלטת הריבית

האירו היציג איבד 0.5% ל-4.78 שקלים ■ בנק ישראל הותיר את הריבית לנובמבר ב-0.25% ורמז על הקלה כמותית ■ הערכות בשוק המט"ח: הדולר יכול לתקן ולרדת אפילו ל-3.68 שקלים - אבל הוא יחזור להתחזק

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר thinkstock
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר thinkstock

יום אחרי החלטת הריבית המפתיעה של בנק ישראל, בה הוחלט לא להוריד את הריבית בניגוד לציפיות בשוק, השקל מתחזק מול הדולר והאירו והבורסה נסחרת בעליות.

הדולר נחלש ב-0.6% ושערו היציג נקבע על 3.765 שקלים, בעוד שהאירו היציג איבד 0.5% ל-4.78 שקלים.

בנק ישראל החליט אתמול להותיר את הריבית במשק לנובמבר ללא שינוי ברמה של 0.25%, ויותר חשוב - רמז כי ייתכן שישיק תוכנית הקלה כמותית בהמשך - כמו רכישות אג"ח. הבנק כתב בהודעת הריבית כי "בנק ישראל ישתמש בכלים העומדים לרשותו, ויבחן את הצורך בשימוש בכלים שונים על מנת להשיג את מטרותיו".

אנליסטים בשוק ההון ציפו כי בנק ישראל יפחית את הריבית ל-0.1%-0.15% וכעת הם מעריכים כי בנק ישראל מודה למעשה שהורדת הריבית כבר לא אפקטיבית ומכין את הקרקע להקלה כמותית.

בעולם, הדולר נסחר ביציבות תוך היחלשות קלה מול המטבעות המרכזיים: ב-1.27 דולר לאירו, ב-1.6125 דולר לליש"ט ומול הין הוא נסחר ב-107.85 ין לדולר.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר כי "ייתכן והספקולנטים יבחרו כעת לממש רווחים ונראה נסיגה, לפחות עד החלטת הריבית של הבנק הפדרלי ביום רביעי.
עוד טרם ניתן לאמוד את השפעת הפחתות הריבית של החודשים האחרונים על המשק הישראלי, והורדת ריבית נוספת לרמת אפס היתה עשויה לשדר מסר של פאניקה וחוסר אמון במשק הישראלי.

"ואולם, ההימנעות מהורדת ריבית לא צפויה לשנות את מגמת העלייה של הדולר-שקל בחודשים הקרובים, וזאת לאור פערי הצמיחה והריבית לטובת הדולר. אירוע המפתח הבא שיניע את הצמד יהיה החלטת הריבית של הפד' ביום רביעי, כאשר הודעה על סיום ההרחבה הכמותית ורמיזות באשר להעלאות ריבית עתידיות צפויות לחזק את הדולר", לדבריהם.

בפריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות מעריכים, כי "על רקע התייצבות הדולר בזירה הגלובלית, והעובדה כי לא בוצע תיקון שערים משמעותי במהלך התחזקות הדולר אל מול השקל, הרי שהפוטנציאל לתיקון השערים גבוה. כל זמן שהדולר נסחר ברמות מעל 3.58-3.62 ש', המגמה הפרו-דולרית דומיננטית, אולם תיקון שערים בתבנית של מדרגות עשוי לאפשר את היחלשות הדולר לעבר התחום 3.72-3.74 שקלים ועם פריצת תחום זה אף לעבר רמת 3.68 שקלים".