הסחבת באישור מע"מ 0% נמשכת: ועדת הכנסת תצביע שוב

הסעיף שנמצא היום במרכז: בקשה לשנות את רף הזכאות להטבה למי שלא שירת בצבא או בשירות לאומי-אזרחי למיליון שקל במקום 950 אלף שקל

בנייה חדשה בחדרה / צילום: תמר מצפי
בנייה חדשה בחדרה / צילום: תמר מצפי

ועדת הכנסת, בראשותו של ח"כ יריב לוין, התכנסה היום (ד') כדי להמשיך ולדון בתוכנית מע"מ 0%. לאחר שני דיונים שכבר התקיימו בנושא בוועדה, הגיעו היום חברי הכנסת לשלב ההצבעות, לאחריו הייתה אמורה לחזור הצעת החוק להמשך דיון בוועדת הכספים לקראת אישורה לקריאה שניה ושלישית.

רוב הנושאים שעלו כנושאים חדשים בישיבה לא אושרו ככאלה, ולכן לא יתקיים בגינם דיון נוסף, והם יישארו במסגרת הצעת החוק ויאושרו בהצבעות שיתקיימו בועדת הכספים. עם זאת, בסוף הדיון ביקשו שוב חברי כנסת מהאופוזיציה להגיש רוויזייה על כל הדיון בוועדת הכנסת, ולכן על פי חוקי הועדה, היא תצטרך להצביע על כל הנושא מחדש. נכון לרגע זה מתקיימים מאמצים לקיים את הדיון הנוסף עוד היום (ד') אולם אין ודאות שהדבר יקרה וייתכן והצעת החוק תיאלץ להמתין לישיבה הבאה של ועדת הכנסת עוד טרם תעבור חזרה לוועדת הכספים.

הדיון בוועדת הכנסת היה קצר ובסופו רק נושא אחד הוגדר כנושא חדש שיעלה לדיון שוב בועדת הכספים. מדובר בבקשה לשנות את רף הזכאות להטבה למי שלא שירת בצבא או בשירות לאומי-אזרחי למיליון שקל במקום 950 אלף שקל. נזכיר שבמקור עמד סכום זה רק על 650 אלף שקל, מה שעורר סערה בשל הטענה כי אין כלל דירות כאלו במלאי הקבלנים ברחבי הארץ. כעת ועדת הכספים תצטרך לדון שוב בנושא זה.

נושא נוסף שיחזור לדיון בועדת הכספים הוא נושא קבוצות הרכישה שהוסר מסדר היום של ועדת הכנסת על ידי יו"ר ועדת הכספים ניסן סלומינסקי. גומרים הבקיאים בנושא הסבירו שמדובר בעניין טכני וככל הנראה קבוצות הרכישה לא יכללו בחוק. גם קבוצות הרכישה כבר מתכוננות לתוצאה זו ועל פי נציגי פורום קבוצות הרכישה הם כבר התחילו לעבוד על עתירה שתוגש לבג"צ בנושא.

חבר הכנסת משה גפני, מהמתנגדים הבולטים להצעת החוק, התייחס לנושא במסגרת הדיון ואמר: "גם יו"ר ועדת הכספים אומר שהוא נגד חוק מע"מ אפס אבל הולך לאשר אותו. איך זה קורה? מי ישלם את הגירעון?".