ארה"ב תוקפת את ישראל באו"ם: בנייה בירושלים - מדאיגה

בדיון על ירושלים במועצת הביטחון קרא הנציג האמריקאי לישראל להקל את ההגבלות על מוסלמים שרוצים להתפלל בהר הבית ■ שגריר ישראל באו"ם: "כשיהודים בונים בירושלים, רעש בעולם; כשהם נרצחים בה, דממה"

היחסים בין ישראל לארה"ב, שנעכרו פעם נוספת בעקבות חשיפת התבטאויות פוגעניות של פקידי ממשל אמריקאיים על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ספגו עוד מכה בדיון על ירושלים במועצת הביטחון, שנערך אמש (ד'). ארה"ב, שמזה שנים בולמת, או מנסה לבלום, יזמות אנטי-ישראליות בגופי או"ם, תקפה במילים קשות את מדיניות ההתנחלות של ישראל במושב המועצה.

סגן שגריר ארה"ב באו"ם, דייוויד פרסמן, אמר בנאום: "הכרזת ישראל על תכניות לקדם פרוייקט לבניית יותר מ-1000 יחידות דיור מעוררת דאגה עמוקה. מעבר להתפתחות הזו, ראינו גם דיווחים, שגורמים שלטוניים בישראל נפגשו היום ודנו באישור מאות פרוייקטים שנועדו להרחיב את תשתית ההתנחלויות בגדה המערבית, לרבות עבודות מים, רשתות קווי חשמל וכבישים, במקביל ל'לגליזציה' (המרכאות במקור, ר.ד.) של האחזויות שממשלת ישראל עצמה הגדירה אותן כבלתי חוקיות".

"ארה"ב מודאגת עמוקות מהתפתחויות אלה", הוסיף הדיפלומט האמריקאי. "אנו קוראים לכל הצדדים להימנע מפעולות פרובוקטיביות, לרבות פעילות ההתנחלויות של השלטונות בישראל. פעילות ההתנחלויות רק תחריף עוד יותר את המתיחויות שכבר עתה גבוהות דיין".

הוא הדגיש, שארה"ב רואה בפעילות ההתנחלויות "התנהלות בלתי חוקית": "הבהרנו באופן חד-משמעי את התנגדותנו לצעדים חד-צדדיים, שעלולים להשפיע על עתידה של ירושלים בהסדר פוטנציאלי, בדיוק כפי שהבהרנו את את התנגדותנו לכל צעד חד-צדדי לעקוף את העבודה הקשה שכרוכה במו"מ בין הצדדים ולפנות לאו"ם". (זו היתה תכנית העבודה הפלסטינית, אך השגריר האמריקאי לא נקב בשם יוזמיה, ר.ד.)

השגריר הביע צער על מות שני קרבנות הפיגוע בתחנה של הרכבת הקלה בירושלים, ביקש למסור את תנחומיו לבני המשפחות וגינה את ההתקפה כצעד של אנשים "חסרי מצפון". הוא לא ציין שהמפגע היה פלסטיני ולא דרש מהרשות לחקור את נסיבות האירוע. בה בעת הוא הביע צער גם על מותו של אזרח אמריקאי בן 14, ש"נהרג ע"י כוחות צה"ל" בסילוואד ב-24 באוקטובר. "קראנו לשלטונות בישראל לערוך חקירה מהירה ושקופה בנסיבות התקרית ואנו מצפים שהם יעשו כן", אמר השגריר.

בחלק אחר של נאומו קרא נציג ארה"ב להקל את ההגבלות על מוסלמים שמבקשים להתפלל על הר הבית.

ביקורות דומות משמיעים פקידי ממשל אובמה, וממשלים קודמים, מזה שנים רבות, בפורומים רבים (אך בדרך כלל לא באו"ם), אבל ההתקפה של הדיפלומט האמריקאי במועצת הביטחון מקבלת משמעות מיוחדת על רקע המאמר של העיתונאי ג'פרי גולדברג, שחשף את הדברים הפוגעניים שנאמרו על נתניהו בממשל. גולדברג כתב, כי ארה"ב עלולה לנטוש את ישראל בזירת או"ם כבר ב-2015.

תת-מזכ"ל או"ם לעניינים פוליטיים, ג'פרי פלטמן (לשכבר בכיר בממשל אובמה), אמר בדיון: "המציאות היא, שהמשך פעילות ההתנחלויות בשטחים הפלסטיניים הכבושים יפגע במידה משמעותית באפשרות להשגת שלום בר-קיימא ויגרום לכך שהצדדים יתקרבו למציאות של מדינה אחת".

"הסטטוס-קוו אינו אופציה בת-קיימא", אמר פלטמן. "התעלמות מהקריאות של הקהילה הבילנאומית למו"מ, בגלל כל תירוץ שהוא, רק תחולל אלימות נוספת באזור שכבר רווי בה".

שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, הכריז: "אני נמצא כאן כדי לתת ביטוי לאמת פשוטה. עם ישראל אינו כובש ואנו לא מתנחלים. ישראל היא ביתנו וירושלים היא הבירה הנצחית של מדינתנו הריבונית. איומים רבים קיימים במזה"ת, אך קיומם של בתי יהודים במולדת היהודית מעולם לא היה אחד מהם".

"אפשר ללמוד הרבה מכך, שהקהילה הבינלאומית קוצפת כאשר יהודים בונים בתים בירושלים, אך היא אינה אומרת מילה כאשר יהודים נרצחים בירושלים, רק מפני שהם חיים בה", אמר פרושאור. "הצביעות זועקת לשמיים".

"המכשול לשלום אינו ההתנחלויות", הוסיף השגריר. "הפלסטינים נאחזים במיתוס הזה כדי לחמוק מפשרות ומהחלטות קשות. המכשול האמיתי הוא סירובם להכיר בישראל כמדינת הלאום היהודי".

כשהוא אוחז תנ"ך בידו, אמר פרושאור: "אנו קוראים על דוד המלך, שהניח את יסודות ממלכתו לפני 3000 שנה. זה דוד המלך מבית-לחם, לא דוד המלך מהגדה המערבית, ולא דוד המלך מהשטחים הכבושים".

המשפט הזה לא עשה הרבה נחת לשגריר הרשות הפלסטינית, ריאד מנסור, שיש לו השקפות שונות לגמרי על אופיה של ירושלים. הוא הכריז שלירושלים היתה מאז ומתמיד זהות ערבית ומוסלמית, והיא "תוסיף לשמור על זהות זו".

הוא טען שירושלים נתונה במצור וקבל על המאמצים ה"פזיזים" של ישראל לשנות את אופיה של העיר, לזייף את ההיסטוריה שלה, להמיר את הדמוגרפיה שלה ולשלול את זכויות הפלסטינים.