קבינט הדיור יקדם בשבוע הבא מספר החלטות להוזלת הדירות

קבינט הדיור ידון בין היתר בהקמת 2,000 יחידות דיור להשכרה ארוכת טווח במתחם הגדנע בת"א

יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור
יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור

קבינט הדיור ידון ביום שני הקרוב בתכנון מזורז של 6,000 יחידות דיור במתחמים שיוגשו לאישור הותמ"ל באור יהודה שם מתוכננות 2600 יחידות דיור, שוהם שם מתוכננות 1,800 יחידות דיור, צור הדסה שם מתוכננות 1000 יחידות דיור וטורעאן שם מתוכננות 1,005 יחידות דיור.

נושא מהותי נוסף שבו ידון הקבינט, הוא התקשרות המדינה עם חברת "דירה להשכיר" לצורך הקמה של 2,000 יחידות דיור להשכרה ארוכת טווח בשנים 2015-2016. זאת בדרך של קניית יחידות דיור מיזמים, בניית דירות, איכלוסן בשוכרים ומכירתן לשוק המוסדי כנכס מניב להשכרה. לצורך ביצוע החלטה זו תעמיד המדינה לחברה הלוואה בסך 200 מיליון שקל בשנת 2014. ככל שביצוע התוכנית יתקדם בהתאם לתחזיות, תינתן לחברה הלוואה נוספת בסך של 200 מיליון שקל בשנת 2015.

אחת הדרכים למימוש ההצעה היא הסכם עם חברת חלמיש לגבי מתחם הגדנ"ע בתל אביב, בו תשווק "דירה להשכיר" דירות להשכרה. בהצעת ההחלטה נקבע כי התקבולים ממכירת המתחם יועברו במלואם למשרד הבינוי והשיכון לטובת רכישת דירות לזכאי הדיור הציבורי.

בנוסף ידון קבינט הדיור בנושא הקצאת קרקע חומה (ציבורית) במחיר סמלי לרשויות מקומיות להקמת דיור להשכרה בהישג יד. על פי הצעת ההחלטה, קרקע המיועדת להשכרה תוקצה לרשויות המקומיות בדמי חכירה סמליים מהוונים בסך 18 שקל לתקופה של 49 שנים, וזאת בתנאי שהקרקע מיועדת גם לצורכי ציבור נוספים. תנאי נוסף להטבה הוא ששיעור זכויות הבנייה לדיור להשכרה מסך זכויות הבנייה למגורים בתכנית שבה יועדה הקרקע לדיור להשכרה לא עולה על 15%.

תנאי נוסף קובע גם כי בתוכניות יהיה שיעור הפרשות לצרכי ציבור. ההצעה קובעת כי במידה ושונה ייעוד הקרקע ליעוד שאינו צורך ציבורי נוסף, או הופסק השימוש ביחידות הדיור כיחידות דיור לדיור להשכרה, הקרקע תושב לרשות מקרקעי ישראל או יושלמו דמי החכירה לשיעור הנהוג בשוק. כמו כן, ככל שמתקיימים התנאים להקצאה בדמי חכירה סמליים, ניתן יהיה להקצות עד 10% מהיקף ההקצאה לדיור להשכרה, לשימוש מסחרי באותם תנאים.

בדיון אף תוצג בפני לפיד סקירה בנוגע למצב הדיור במגזר המיעוטים ולצרכיו המיוחדים. את הסקירה יעבירו נציגים מהמגזר ונציגי הממשלה האמונים על הנושא.