חלומות באקזיט

רוצה להיות מיליונר? אל תהיה יזם. גם באקזיט לא תקבל הרבה כסף

עובדי חברת פלימוס לאחר האקזיט /צלם: תמר מצפי
עובדי חברת פלימוס לאחר האקזיט /צלם: תמר מצפי

חושבים שתצליחו כיזמים? הסטטיסטיקה, לרעתכם: רק 1 מכל 10 סטארט-אפים שמתקבלים ל-ycombinator - האקסלרטור הטוב בעולם שנוסד על ידי פול גרהם - מצליחים בסופו של דבר.

וכאן אנו מדברים רק על הסטארט-אפים הטובים ביותר בעולם, שנבחרו מתוך רשימה של 10,000 חברות המגישות מועמדות לאקסלרטור מדי שנה. אגב, גם אם הראיתם התקדמות וגייסתם כסף, עדיין יש סיכוי של 3 ל-4 שתיכשלו בסוף.

ומה לגבי להיות עשיר? רבים מהיזמים חושבים שאם הסטארט-אפ שלהם יצליח, הם ירוויחו לא מעט כסף לאור עליית שווי האחזקות שלהם בחברה לאורך הזמן. המציאות, לעומת זאת, שונה מאד: גם אם הסטארט-אפ שלכם צלח את הסטטיסטיקה והצליח (יחסית), רוב הסיכויים שתישארו עם שיעור החזקה נמוך מאד בזמן הנפקה או אקזיט, ועד אז - תצטרכו לבנות סטארט-אפ מעולה באמת ובעל שווי עצום, כדי להתעשר מכל העניין.

כך למשל, גם אם ייסדתם סטארט-אפ שהגיע לשווי חלומי של - נאמר - 100 מיליון דולר, החזקה של 10% ממניות החברה שלכם עדיין תשאיר אתכם "רק" עם 10 מיליון דולר - הייתם מקבלים סכום זהה אם הייתם פשוט מצטרפים כעובד ה-100 ל חברה המפעילה את שירותDropbox , למשל, וחוסכים לעצמכם את כאב הראש של בניית וניהול סטארט-אפ. (עוד נתונים תוכלו לקרוא כאן).

אגב, אם הייתם מצטרפים כעובד ה-1,000 של פייסבוק, הייתם שווים היום 20 מיליון דולר - לא רע וכנראה לא יותר מסובך סטטיסטית, מלהקים סטארט-אפ משלכם ולקוות שיצליח בשיעורים דומים.

מעבר לזה, יזמים לא באמת נהנים מפריווילגיות רבות שאנו טועים לחשוב שנתונות לעצמאיים למיניהם: הם לא באמת "הבוס של עצמם" - יש להם אחריות כלפי משקיעים, לקוחות, הצוות ובאופן כללי הם נדרשים להיות זמינים כמעט 24 שעות ביממה; והם לא זוכים לגמישות רבה - כי כדי להצליח באמת, הגמישות היחידה בחייהם היא הגמישות לעבוד עוד, גם בשעות בהן אחרים כבר עם המשפחה.

אז למה בכל זאת כן להיות יזמים? כי אתם באמת רוצים לשנות את העולם, כי אתם רוצים לשפר את חייהם של אנשים אחרים (באופן מסוים) וכי אתם רוצים לבנות עסק אשר עשוי להתקיים לאורך זמן - שילוב כל שלושת המרכיבים האלה, נמצא בדרך כלל רק בסטארט-אפ, וקשה למצוא את כולם יחדיו במקומות אחר.

הכותב הוא מנהל אקסלרטור 8200 EISP - תוכנית היזמות של בוגרי יחידה 8200