דיויד גילה מסביר למה הוא מפחד "לעשות משהו" עם 'לוויתן'

הרוחות התחממו היום בוועידת אנרגיה ועסקים כשהנושא הכי שנוי במחלוקת עלה על הפרק: פיקוח על "לוויתן" ■ יחימוביץ': "דיויד גילה קיבל איום מפורש" ■ יו"ר רשות החשמל: כל דולר במחיר הגז = מיליארד שקל של חשמל זול יותר

פרופ' דיויד גילה / צילום: יונתן בלום
פרופ' דיויד גילה / צילום: יונתן בלום

האם להטיל פיקוח על מחירי הגז של יצחק תשובה ונובל אנרג'י? זו השאלה המרכזית שעלתה היום (ב') בוועידת אנרגיה ועסקים, כאשר ח"כ שלי יחימוביץ' האשימה את הממונה על ההגבלים העסקיים פרופ' דיויד גילה כי הוא חושש להתעמת עם קבוצת דלק ונובל אנרג'י.

מנכ"לית משרד האנרגיה אורנה הוזמן יצאה נגד הפיקוח: "כולם מדברים על פיקוח וזאת מילה פופולרית מאוד בהקשר לשוק הגז; אבל האם מישהו באמת בדק את הכשלים שכולם מדברים עליהם? האם מישהו בדק אילו שחקנים חדשים צפויים להיכנס לשוק הזה? העיקר זה לא להוציא את נובל ודלק מלוויתן רק כדי לומר עשינו פיקוח. צריך ליצור לשוק הזה וודאות ולא לטלטל אותו בכל פעם. כולם מדברים על יצירת תחרות, אבל חוסר הוודאות הרגולטורית היא מה שמנציחה את המונופול כי לא ייכנסו שחקנים חדשים".

בתגובה ענתה לה יו"ר רשות החשמל, עו"ד אורית פרקש הכהן: "דולר אחד הבדל במחיר גז זה מיליארד שקל של חשמל זול יותר. כל הקידוחים נכשלו אז צריך להודות שמשהו כאן לא עובד. יש כשל שוק עמוק במשק הגז הטבעי".

הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, אמר כי "אנחנו מוגבלים במה שאנחנו יכולים לעשות. אם ננסה לעשות משהו עם מאגר לוויתן נמצא עצמנו בבתי משפט 10 שנים - והציבור הישראלי הוא זה שייפגע מזה. אנחנו פעלנו להוציא את מאגרי כריש ותנין הבינוניים מידיהם של דלק ונובל, ומאגרים אלו יכולים לספק חשמל למשק המקומי להרבה שנים. אין זה בסמכותנו להוציא את דלק ונובל מלווייתן ואנחנו גם לא רוצים לעשות את זה כדי לא לגרום לעליית מחירים כתוצאה מכך".

שלי יחימוביץ תקפה את גילה ואמר: "דיויד גילה קיבל איום מפורש שאם הוא יעשה משהו עם דלק ונובל הוא ייגרר לבתי משפט ל-10 שנים. הממונה גם הציג כאילו הוא נלחם מול דלק ונובל להוצאת המאגרים הקטנטנים".