יציבות בנעילה בבורסה; פוטומדקס צנחה, בבילון עלתה

ירידות שערים בוול סטריט ובבורסות אירופה ■ תחזית הצמיחה בגוש האירו הופחתה ■ טבע מרחיבה את ההתוויה של הלקווינימוד ■ נועם לניר רכש עוד מניות בבבילון

בנין הבורסה החדש / צילום: תמר מצפי
בנין הבורסה החדש / צילום: תמר מצפי

יום המסחר בבורסה של תל אביב ננעל היום (ג') ביציבות אל מול ירידות שערים בוול סטריט ובבורסות אירופה. מחזור המסחר הסתכם בכ-945 מיליון שקל.

המסחר בבורסה הושפע היום בעיקר מהנעשה בוול סטריט, שם מתקיימות היום בחירות אמצע לסנאט והרפובליקאים צפויים לנצח. עם זאת, המירוץ עדיין צמוד בחלק מהאזורים וקשה לומר בוודאות איזו מפלגה תשיג שליטה בסנאט. בבית הנבחרים מקווים הרפובליקאים להגדיל את הרוב שלהם, אך כאמור הסנאט הוא התעלומה. כמו כן, באירופה הופחתה תחזית הצמיחה ל-2014 ל-0.8% מ-1.2%.

מדד S&P 500 זינק בכ-8.3% לאחר שנגע בשפל של חצי שנה ב-15 באוקטובר, בעקבות מיני-טלטלה בשווקים. דוחות כספיים טובים ופרסום נתוני מקרו חזקים סייעו למדד להתרומם ולמשוך עימו גם את הבורסה בת"א.

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, אינו צופה מפולת או שוק דובי בשוקי ההון בטווח הקצר - וגם אחרי העלאת הריבית בארה"ב. על רקע התנודתיות בשווקים בשבועות האחרונים והחשש של חלק מהמשקיעים ממפולת בשווקים כאשר תעלה הריבית בארה"ב, כותב חברון בסקירתו השבועית כי "הטענה לתמחור הגבוה של שוקי המניות מסתכמת פעמים רבות בחשש מפני העלאת ריבית. משקיעים רבים חוששים שהדלק של שוק המניות בשנים האחרונות יהפוך לחרב פיפיות עם העלאת הריבית. אנחנו, מצידנו, טוענים כבר תקופה ארוכה כי המערב לא סובל מאינפלציה גבוהה במיוחד ולכן העלאת ריבית תגיע רק על רקע התאוששות כלכלית. התאוששות כזו, המלווה בעליית מחירים, רצויה וטובה עבור שוק המניות וגם אם היא מובילה לתיקון זמני, הוא יהיה קצר מאוד ואין מדובר במפולת או שוק דובי".

מניות במוקד

בבילון ריכזה עניין רב לאחר שבעל השליטה נועם לניר הגדיל אתמול החזקות, וכך גם קופות הגמל של מיטב דש.

אתמול דיווחנו כי החלטת בנק ישראל מהשבוע שעבר לבטל את חובת הנזילות בנגזרי מט"ח מתחילה להשפיע על השוק. החלטה זו שחררה לבנקים נזילות ב-5.8 מיליארד שקל בקירוב. הנתון מבוסס על הערכות בבנקים בעקבות הפרסום משלשום של בנק ישראל לגבי נתוני הנזילות של המערכת הבנקאית. נוסף על כך, בבנקים מעריכים כי בעקבות ביטול חובת הנזילות תתבצע הסטה של פעילות משקיעים זרים לעבוד בתחום זה מול הבנקים הישראליים, על חשבון הבנקים הזרים, כעת כאשר הוסרה מהבנקים המקומיים מגבלת הנזילות. מניות הבנקים, ביניהן לאומי והפועלים , רשמו ירידות חדות למדי בימים האחרונים.

מניית טבע המשיכה לעלות. החברה הודיעה היום כי היא מרחיבה את ההתוויה של הלקווינימוד בניסוי הקליני שהיא עורכת בתרופה. (לסיפור המלא)

פריון וסיליקום עלו על רקע פערי ארביטראז' חיוביים. מנגד, פוטומדקס צנחה.