"העלאת ריבית תביא תיקון קצר מאוד ולא תהיה מפולת"

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס: שוק המניות באירופה מתומחר ברמת מכפילים נמוכה 16-15 ועם תשואות דיבידנד של 3%-4% לעומת אג"ח ממשלת גרמניה שנסחר ברמה של 0.85% - זהו טריגר אמיתי לרכישת מניות

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, אינו צופה מפולת או שוק דובי בשוקי ההון בטווח הקצר. על רקע התנודתיות בשווקים בשבועות האחרונים והחשש של חלק מהמשקיעים ממפולת בשווקים כאשר תעלה הריבית בארה"ב, כותב חברון בסקירתו השבועית כי "הטענה לתמחור הגבוה של שוקי המניות מסתכמת פעמים רבות בחשש מפני העלאת ריבית. משקיעים רבים חוששים שהדלק של שוק המניות בשנים האחרונות יהפוך לחרב פיפיות עם העלאת הריבית. אנחנו, מצידנו, טוענים כבר תקופה ארוכה כי המערב לא סובל מאינפלציה גבוהה במיוחד ולכן העלאת ריבית תגיע רק על רקע התאוששות כלכלית. התאוששות כזו, המלווה בעליית מחירים, רצויה וטובה עבור שוק המניות וגם אם היא מובילה לתיקון זמני, הוא יהיה קצר מאוד ואין מדובר במפולת או שוק דובי".

חברון מציין גם כי "עונת הדו"חות בארה"ב בסך הכל טובה, בעיקר לעומת ציפיות מתונות יחסית. חלק מהמחירים אכן גבוהים ולא מתקנים בכדי, יחד עם זאת בשורת הרווח החברות מציגות גידול נאה. כלכלת ארה"ב מתאוששות ורמת המחירים תעלה בהדרגה, התחזקות הדולר אומנם עשויה להעיב מעט על התוצאות בחברות בהמשך אבל בכל זאת ההחזקה היא דולרית".

לגבי שוקי המניות אחרים בעולם מציין חברון כי "שם המחירים זולים להפליא אבל מצב המאקרו טוב הרבה פחות. שוק המניות באירופה מתומחר ברמת מכפילים נמוכה 16-15 ועם תשואות דיבידנד של 3%-4% לעומת אג"ח ממשלת גרמניה שנסחר ברמה של 0.85% - זהו טריגר אמיתי לרכישת מניות. בנוסף תוכנית הרכישות של הבנק המרכזי בגרמניה תוביל לחולשה של האירו ותזרים כסף מחודש מה שיספק ככל הנראה רוח גבית נוספת".

ביחס לשוק המקומי מציין חברון כי "השוק המקומי תמחר בחודש האחרון אפשרות להורדת ריבית, כאשר שבועיים לפני ההחלטה החלו להתפרסם הערכות לגבי אפשרות של הרחבה מוניטרית בלתי קונבנציונלית, בניסיון להרים את ציפיות האינפלציה. האינפלציה בישראל מצויה עמוק מתחת לרף התחתון וברמה שלילית של מינוס 0.3% - דפלציה ומאיימת על הצמיחה".

יחד עם זאת, "החולשה בצמיחה נובעת בעיקר מהייצוא, שצפוי להשתפר בעקבות הפיחות וההשקעות בנכסים קבועים שיתאוששו ברגע שהקיפאון בשוק הנדל"ן יפשיר, ובכלל בשנים הקרובות בעקבות גידול בתשתיות (בעיקר גז ומוליכות גז). בשורה התחתונה, אנחנו חושבים שהערכות הריבית המתומחרות בשוק נמוכות משמעותית, ביחס ישר להערכות האינפלציה המאוד נמוכות. האינפלציה תתאושש בהמשך בעקבות הפיחות וגם מחירי הנדל"ן יתייצבו, אבל זה ייקח זמן".