חברות הנפט לא שוות כל-כך הרבה

מדוע קרנות הפנסיה בנורבגיה, אוסטרליה והולנד אינה נוטה להשקיע בהן?

נפט / צלם: רויטרס
נפט / צלם: רויטרס

מחירי החוזים על הנפט נפלו בימים האחרונים לכ-76 דולר לחבית, שפל של כ-4 שנים. באתרים הכלכליים מסבירים את הירידות החדות הן על רקע 'התרגיל הסעודי" והן על רקע הורדת תחזית הצמיחה באירופה.

אולם מתחת לפני השטח מתקיימים תהליכים מקבילים שבעתיד צפויים להשפיע על מחיר הנפט ולהוריד את שווין של מניות חברות הנפט. בעולם כבר מבינים כי על מנת להבטיח את המשך הפעילות הכלכלית התקינה השימוש במקורות אנרגיה מזהמים, כגון נפט, צריך להיות מוגבל מאוד, על מנת שהתחממות כדור הארץ לא תעלה על 2 מעלות צלזיוס, שנקבעו כקו האדום.

מנתונים שפרסמה סוכנות האנרגיה העולמית (IEA) עולה כי שריפת רזרבות הדלקים הפוסיליים הטמונים במאגרים המוכחים שנמצאו עד כה בעולם, תוביל להתחממות של יותר מ-2 מעלות צלזיוס. למעשה, להערכת סוכנות האנרגיה העולמית "לא ניתן יהיה לצרוך מעל לשליש מסך כל הרזרבות המוכחות של הנפט בעולם לפני שנת 2050, אם העולם ירצה לעמוד במטרה שהציב לעצמו - שהחום הממוצע בכדור הארץ לא יעלה ביותר מ-2 מעלות צלזיוס".

השיח'ים הסעודים שמחזיקים ברזרבות הנפט הגדולות בעולם, כבר מבינים כי הביקוש לנפט צפוי להיות מוגבל בעתיד ולכן הכריזו השבוע כי הם מורידים את המחיר בו הם מוכרים נפט לאמריקה. מצד אחד, צעד זה הוביל לירידה מידית של מחיר הנפט הגולמי - מה שלכאורה פוגע ברווחיות של הסעודים. אולם מצד שני, המטרה ארוכת הטווח שלהם במהלך הזה היא להפחית את הכדאיות בפיתוחם של פרויקטים צפון אמריקנים להפקת נפט, שעומדים כיום על הפרק. חוסר הכדאיות לפיתוח הפרויקטים באמריקה יחזק את הסיכוי של סעודיה להמשך לשלוט בשוק הנפט העולמי גם בעתיד.

דוגמה לדילמה שיוצר "התרגיל הסעודי" בקרב המשקיעים, ניתן לקשור גם לאזהרה שפרסם ארגון ה-CTI, (ארגון בריטי ללא כוונות רווח שעוקב אחרי טביעות הרגל הפחמניות בעולם) ביחס לפרויקטים הענקיים שמתכננות חברות מובילות בחולות הנפט שבקנדה. הארגון הזהיר כי "אם מחירי הנפט ירדו בשנים הקרובות - המשקיעים בפרויקטים היקרים בחולות הנפט הקנדיים מסתכנים בהפסד כספם".

על פי הערכות, העלויות של פיתוח הפרויקטים בחולות הנפט הקנדים נאמדות בכ-270 מיליארד דולר בעשור הקרוב. על מנת להרוויח רווח הוגן מהשקעה זו, מחירה של כל חבית נפט שתופק בפרויקטים אלה צריך לעמוד על כ-95 דולר, כ-20 דולר מעל למחירה של חבית כזו כיום בשוק. על רקע חוסר הכדאיות בפיתוח מאגרים אלה, כבר הודיעו מספר חברות נפט בינלאומיות מובילות כגון רויאל דאץ' של, טוטאל וסטאט אויל, כי הן מחזירות השנה את התוכניות שלהן לפיתוח פרויקטים אלה למדף.

בשנים האחרונות מתגברת בעולם ההשקעות הגלובלי ההבנה שעל המשקיע האחראי לבחור השקעה לא רק על פי שורת הרווח היום, אלא על פי התמונה הרחבה והכוללת המצטיירת מפעילותה של החברה הנבחנת להשקעה.

אין ספק שחברות הנפט הן בהחלט חברות שמצדיקות בחינה מדוקדקת על ידי כל משקיע שמחשיב עצמו כאחראי. משקיעים אחראיים צריכים כיום לשאול את עצמם האם שווין של חברות הנפט הענקיות, כדוגמת אקסון מובייל או שברון, שהוא מהגבוהים ביותר בוול סטריט, הוא אכן מוצדק. כיום נגזר שווין של אותן חברות ברובו מהשווי הפוטנציאלי של המאגרים היבשתיים או הימיים שלהן, כלומר השווי נובע מתמחור של המאגרים שהנפט עדיין לא הופק מהם, אבל השאלה היא האם בכלל שווה להפיק אותו בעתיד הנראה לעין?

נראה, כי המשקיעים האחראיים כבר מבינים שהעולם לא יכול להרשות לעצמו להשתמש בכל כך הרבה נפט, כמו שהשתמש בעבר. משקיע אחראי שמסתכל על התמונה הרחבה יכול להבין כעת, שהסיכוי שרוב הנפט המצוי באותם מאגרים אכן יופק בעתיד הוא נמוך ביותר, ולכן גם אין כל הצדקה להמשך התמחור המופרז של הנפט עצמו ושל המניות של יצרניות הנפט.

בפועל אנו רואים בשנים האחרונות משקיעים אחראיים גדולים, כגון קרנות הפנסיה הנורבגיות, האוסטרליות וההולנדיות, מסיטים את השקעותיהם לתחומים אחרים על פני ההשקעה בחברות האנרגיה המזהמות.

נגה לבציון נדן היא מנכ"לית חברת Greeneye