ג'נט ילן: התמיכה של הממשלות בכלכלה חלשה מדי

בנאומה בפריז תלתה יו"רית הפדרל ריזרב חלק מהאשמה בהתאוששות האיטית מהמשבר בסיוע לא מספק מצדם של גורמים פוליטיים

ג'נט ילן Janet Yellen / צילום: רויטרס
ג'נט ילן Janet Yellen / צילום: רויטרס

יו"רית הפדרל ריזב, ג'נט ילן, אמרה היום (ו') כי פוליטיקאים ברחבי העולם צריכים לוודא שמצבן הפיסקאלי של המדינות שלהם שפיר בזמנים הטובים, כדי שיוכלו לתמוך בכלכלות כשהעניינים מידרדרים. ילן תולה חלק מהאשמה בשיקום האיטי בתמיכה חלשה מצד הממשלות.

לדברי ילן, בזמן המשבר הפיננסי ב-2008, הבנקים המרכזיים נאלצו להיעזר בכלים לא-קונוונציונליים כגון תוכניות רכישת אג"ח בהיקפים גדולים, כדי לתמוך בכלכלות שלהם. כלים אלה סייעו לתמוך בהתאוששות המקומית ובצמיחה הכלכלית הגלובלית, אולם סיוע נוסף מהרשויות הפיסקליות היה יכול להועיל, היא אומרת.

"בארה"ב, המדיניות הפיסקאלית הייתה הרבה פחות תומכת בהשוואה להתאוששויות קודמות ממשברים", אמרה ילן בנאום כתוב בסימפוזיון של הבנק של צרפת בפריז. ילן הביאה נתונים שהישוו בין העלייה הגדולה בעובדי ממשלה אחרי המיתון של 2001, לירידה של 650,000 במשרות ממשלתיות אחרי 2008.

יו"רית הפד לא התייחסה למדיניות המוניטרית של ארה"ב. היא אמרה שבנקים מרכזיים ברחבי העולם יצטרכו לנרמל את המדיניות שלהם, בד בבד עם חזרה הפעילות הכלכלית והאינפלציה לרמות נורמליות, אם כי העיתוי והקצב של מהלך כזה ישתנו בהתאם למדינות השונות. הנרמול עשוי להוביל לתנודתיות פיננסית, הזהירה ילן.