"נמתג מחדש את צ. לנדאו; יש האטה בגלל חוק המע"מ"

אלי גבאי, מנכ"ל קבוצת בנאי: "צ. לנדאו היתה חברה טובה שבנתה אלפי דירות. אולי הם התפזרו יותר מדי או שהיו סכסוכים פנימיים בין בני המשפחה שבראש החברה, אני באמת לא יודע"

אלי גבאי / צילום: תמר מצפי
אלי גבאי / צילום: תמר מצפי

קבוצת גבאי ממתינה בימים אלה לאישור בית המשפט המחוזי בתל אביב, בנוגע להצעתה לרכוש את חברת צ. לנדאו, אשר נקלעה לקשיים כלכליים. הקבוצה הציעה תמורת החברה 44 מיליון שקל, וחברות נדל"ן נוספות הביעו עניין ברכישתה, בעיקר בשל הפוטנציאל של שלושה פרויקטים יזמיים שנמצאים בתחילת דרכם בראש העין, באשקלון ובקרית גת.

- מה הטעם בקניית חברה הנושאת חובות לבנקים?

"מצאנו שהפוטנציאל נמצא בפרויקטים היזמיים בראש העין ובאשקלון, ופחות בפרויקטים שבהם החברה הייתה רק חברה מבצעת. את המגרש בראש העין רכשה צ. לנדאו לפני ארבע שנים, וקידמה תוכנית עד שלב של אגרות להיתר בנייה. זה בעצם לרכוש קרקע זמינה לבניית 52 דירות ו-450 מ"ר מסחר באזור מצוין בראש העין. אשקלון זה מגרש הבית שלנו. אנחנו בונים 600 יחידות דיור ב-10 בניינים בשכונת ברנע בעיר, ואנחנו מכירים שם את השוק היטב. קרית גת זה פרויקט יותר מורכב, אבל מאחר שהנאמנים חיפשו פתרון רחב ככל שניתן, החלטנו שניקח גם את קרית גת, למרות שאולי נרוויח פחות על הפרויקט שם. אנחנו מסתכלים על ההצעה שלנו כחבילה אחת".

- לא בעייתי להיכנס לנעלי חברה שנפגעה תדמיתית ולשווק פרויקט שלה?

"כשאנחנו באים בכובע של קבוצת גבאי, בעיקר במקום כמו אשקלון שמכירים אותנו, כל סימני השאלה שהיו למי שקנה כבר דירה בפרויקט נעלמים. כשאנחנו ניכנס לפרויקט עם בנק מלווה, עם ערבויות, עם זרוע הביצוע שלנו, זה ייתן וודאות. ממש היום אישרו אותנו בבנק ירושלים כבנק מלווה לפרויקט".

- מה ראיתם בחברה שיזמים אחרים לא ראו?

"אנחנו מאמינים שהמחירים בפרויקטים שאנחנו רוכשים יעלו, מה גם שלנו בניגוד ליזמים אחרים יש זרוע ביצוע. לצ. לנדאו היה צוות טוב של מנהלים, מהנדסים, מנהלי חשבונות, אנחנו נכניס אותם לחברת הביצוע שלנו ונרחיב אותה. התחייבנו בפני הנאמנים להעסיק אותם".

- למה לדעתך צ. לנדאו קרסה?

"צ. לנדאו היתה חברה טובה שבנתה אלפי דירות. אולי הם התפזרו יותר מדי או שהיו סכסוכים פנימיים בין בני המשפחה שבראש החברה, אני באמת לא יודע".

- איך השוק עכשיו?

"יש האטה בשוק בגלל חוק המע"מ, ומי שזכאי ליהנות מהפטור, ממתין. באשקלון למשל יש לנו בקשות הרשמה ל-30 דירות בבניין אחד, ובשנייה שהחוק יעבור כל הבניין יימכר. אבל מי שיודע מראש שהוא לא זכאי להטבה, כמו משקיעים ומשפרי דיור, לא מחכה. אנחנו מתחילים עכשיו בעבודות חפירה להקמת פרויקט בשכונת כפר שלם בתל אביב, על קרקע שרכשנו לפני הרבה שנים בעסקת קומבינציה ומזומן ונבנה 170 דירות ו-1,100 מ"ר שטחי מסחר. יוצאים לשיווק בתוך 10 ימים. מדובר בפרויקט שיציע דירות 4 חדרים ב-1.7 מיליון שקל, סמוך למקום שתעבור אליו מכללת אפקה, עם פארק פרטי לדיירים. אין מוצר כזה בתל אביב".