מדד גלובס-הומלס: מוכרי דירות יד-שנייה לא מתפשרים

מדד גלובס-הומלס לחודש אוקטובר: המשקיעים ומשפרי הדיור חוששים שמחירי הדירות יעלו וגם נהנים מריבית אפסית

שלט למכירה של אנגלו סכסון / צילום: איל יצהר
שלט למכירה של אנגלו סכסון / צילום: איל יצהר

אחרי החגים - והשגרה נמשכת. לוח מחירי הדירות למכירה באתר הומלס מלמד כי מוכרי דירות יד שנייה לא מיהרו גם בחודש אוקטובר להוריד מחירים כדי למכור.

באף אזור מבין 15 האזורים שנבדקים לא נרשמה בחודש החולף ירידות במחירים המפורסמים בכל סוגי הדירות. בארבעה אזורים נרשמה עלייה במחיר המבוקש לכל סוגי הדירות - בבאר שבע והדרום, אשדוד-אשקלון, בת ים-חולון ורמת-גן-גבעתיים. למה בעצם להתפשר על המחיר? רק ביום חמישי האחרון פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את נתוני מכירת הדירות החדשות לספטמבר, שלימדו שהישראלים חוזרים ורוכשים גם דירות חדשות. על פי נתוני הלמ"ס, בספטמבר נמכרו ברחבי הארץ 2,006 דירות חדשות, המספר הגבוה ביותר מאז פברואר השנה. מי קונה? קרוב לוודאי שאת מקומם של מחוסרי הדירות שיושבים על הגדר תופסים משקיעים ומשפרי דיור.

בשבועות הקרובים אמורות לצאת לדרך שתי התוכניות הגדולות והמתוקשרות של הממשלה, שעלותן השנתית לקופת המדינה היא מיליארדי שקלים. תוכנית מע"מ אפס של שר האוצר יאיר לפיד תעניק החזר מע"מ לזוגות צעירים שירכשו דירה ראשונה חדשה מקבלן. במקביל, מכרזי "מחיר מטרה" של שר השיכון אורי אריאל אמורים לקבוע מחירי תקרה לדירות (20% פחות ממחירי השוק) בקרקעות שתשווק המדינה.

לשני השרים ברור שהצלחת התוכניות והשפעתן של מחירי הדירות מותנית ביכולתן להשפיע על שוק הדירות הישנות. אם בעלי דירות למכירה לא יחושו בשינוי כיוון בשוק וימהרו למכור את דירותיהם בהנחה, קשה לראות כיצד קומץ של דירות חדשות ומסובסדות שתציע המדינה מצליח לחולל את השינוי המיוחל.

למרות ההיעדר ההשפעה (לפחות לפי שעה) על כלל השוק, גם החודש ניתן לראות כי בעיר מודיעין הסנטימנט השלילי נמשך. כזכור, החודש ייסגרו מכרזי ענק בשכונת נופים החדשה בעיר (1,850 דירות), ולא מעט יזמים ומארגני קבוצות רכישה זריזים כבר מוכרים דירות "על הנייר" (עוד לפני שזכו בקרקע) במחירים נמוכים במיוחד של מעט יותר ממיליון שקל לדירה חדשה, מהלך שכנראה כבר יוצר לחצי מחיר על הדירות בעיר.

מתודולוגיה:

להבדיל מהלוחות האינטרנטיים האחרים, אתר הומלס גובה כסף מכל אחד מאלפי המפרסמים בלוח, מה שכמובן מייצר מחיר מתוקנן ביחס לציפיות של כל מוכר פוטנציאלי ומנטרל "טרמפיסטים".

המדד מציג 2 פרמטרים - המחיר המבוקש לדירה והתשואה הממוצעת בכל אזור, בהינתן מחיר השכירות.

חשוב לזכור, שמחיר השכירות הוא ברוטו. חודש ללא שוכר, הוצאה לתחזוקת הנכס, מיסוי (במידה והשכירות גבוהה מכ-4,500 שקל לחודש) ועוד עשויים לגרוע כ-10% בממוצע. המדד מציג את התשואה לדירה - שקלול של מחירה מול מחיר השכירות. גם בהנחה שיש הטיה במחירים המפורסמים למכירה או להשכרה, הם אמורים להתקזז משמעותית במונה מול המכנה.

מחיר מבוקש לדירת 4 חדרים 6-11-14
 מחיר מבוקש לדירת 4 חדרים 6-11-14

תשואה
 תשואה