מו"מ ראשוני למכירת מניות אדלר-חומסקי ל-WPP

שלומי אבנון, יו"ר קבוצת WPP ישראל, מנסה לקדם את העסקה, אך הדרך למימושה עוד ארוכה

האם משרד הפרסום אדלר-חומסקי בדרך למכירת מניות לקבוצת הפרסום הבינלאומית WPP? ל"גלובס" נודע כי בין הצדדים מתנהל בשבועות האחרונים משא-ומתן ראשוני, במסגרתו הגיע לארץ אנדרו סקוט, מנכ"ל אזור אירופה, המזרח התיכון ואפריקה של WPP, לסדרת פגישות עם בכירי אדלר-חומסקי כדי להתניע מהלך בכיוון.

מי שנחשב לרוח החיה מאחורי התנעת המהלך הוא שלומי אבנון, יו"ר קבוצת WPP ישראל.

אדלר-חומסקי מייצג מזה שנים ארוכות את סוכנות הפרסום grey - עוד טרום העידן ש-grey הבינלאומית נרכשה על-ידי WPP.

עם השנים נעשו מספר ניסיונות לבחון אפשרות של מכירת מניות המשרד לקבוצה הבינלאומית, אך אף אחד מהם לא צלח. המשא-ומתן המשמעותי ביותר היה חודשים ספורים לפני מכירת המניות של ראובן אדלר לשותפים האחרים במשרד - איל חומסקי, אורי עיני, אמיר גיא ועומר גרשון.

לקבוצת WPP יש בישראל מספר זרועות: בתחום הפרסום היא כוללת את y&r ישראל (לשעבר שלמור-אבנון-עמיחי), שנמצאת בבעלות מלאה של הקבוצה; את JWT ישראל, בה מחזיקה הסוכנות הבינלאומית ב-75% מהמניות; ואת משרדי הפרסום אדלר-חומסקי ופוגל-אוגילבי, הקשורים עימה בהסכמי ייצוג. אדלר-חומסקי מייצג כאמור את סוכנות grey, ופוגל את סוכנות אוגילבי.

בנוסף מחזיקה WPP ב-75% ממניות חברת המדיה יוניון וקשורה בהסכמי ייצוג עם משרדי יחסי הציבור שטרן אריאלי וטריוואקס.

היסטוריה של רכישות

קבוצת WPP הייתה בין הראשונות שהחלה לרכוש מניות בחברות ישראליות, וגם זאת שנכוותה הכי הרבה בעסקאות אלה: JWT נרכש על-ידי הקבוצה עוד כשנקרא טמיר-כהן, וחווה שנים ספורות אחרי הרכישה התרסקות דרמטית שהפכה אותו ממשרד גדול למשרד בינוני-קטן.

שנים ספורות לאחר מכן חזר על עצמו הסיפור עם שלמור-אבנון-עמיחי, שהתרסק בין-רגע לאחר השלמת מכירת מלוא מניות המייסדים, ותוך שנתיים יצא מחמשת משרדי הפרסום הגדולים לחמישייה הרביעית.

אפילו בכל הקשור להסכמי ייצוג לא רוותה הקבוצה נחת - משרד הפרסום פוגל המייצג את סוכנות אוגילבי הולך ומידרדר עם השנים ואיבד לחלוטין את מעמדו כמשרד מוביל.

למעשה החיבור היחיד בתחום הפרסום שהתברר כמוצלח הוא לאדלר-חומסקי, שהולך גדל ומתפתח.

אייל חומסקי אישר את הידיעה ומסר בתגובה: "WPP הוא תאגיד הפרסום הגדול בעולם, ואם האינטרסים של שני הצדדים ייפגשו, נשמח להיות חלק ממנה".

את תגובתו של שלומי אבנון לא ניתן היה להשיג.

פרשנות: יש אינטרס למכור?

קבוצת WPP נשלטת על-ידי מרטין סורל - איש עסקים אנגלי ממוצא יהודי. בדומה לנשיא פובליסיס, מוריס לוי, שניהם מחזיקים קבוצת פרסום בארץ - אך כאן מסתיים הדימיון: גם לוי הימר לא מעט על עסקים בישראל שלא הוכיחו עצמם (אריאלי, גלר-נסיס וכדומה) - אך בניגוד לסורל, לוי המשיך לנסות שוב ושוב, עד שבסופו של דבר הבין שכדי למצוא קטר חזק לקבוצה הוא חייב להמר על משרד גדול, ולכן רכש את באומן-בר-ריבנאי.

סורל, לעומתו, נחשב כמי שהעסקים בישראל רחוקים מראש סדר העדיפויות שלו. עם זאת, לפני כשנה נרשם איתות לאפשרות לשינוי, כששלומי אבנון מונה ליו"ר הקבוצה בישראל. הייתה זאת הפעם הראשונה שבה מונה יו"ר לקבוצה, ובכתב המינוי נכתב כי אבנון יפעל גם להרחבת עסקי הקבוצה בארץ.

עם זאת, גם כעת יש להתייחס למשא-ומתן בזהירות: כל השותפים באדלר-חומסקי טרם עברו את גיל 50, ויש להניח כי לפניהם עוד שנים ארוכות של פעילות במשרד. העסקאות בתחום הפרסום שנעשות בשנים האחרונות הם על מכפילים נמוכים מאוד, ולכן לא ברור אם לשותפים באדלר יש אינטרס למכור.

מהצד השני, ב-WPP יש פוסק אחד ויחיד - מרטין סורל - והניסיון מראה שהוא לא מהסס לדחות אפילו הצעות תפורות ומאושרות על-ידי מנהליו. גם במקרה זה לא ברור אם תהיה עסקה בסוף הדרך.