ב"י: ההחלטה שלא להוריד את הריבית התקבלה פה-אחד

חברי הוועדה המוניטארית סברו כי טרם מוצו השפעותיהן של הפחתות הריבית שבוצעו בחודשים האחרונים, וכי הריבית הנמוכה תומכת בפעילות הריאלית ובמחירים

ההחלטה האחרונה של חברי הוועדה המוניטארית בבנק ישראל שלא להוריד את הריבית התקבלה פה אחד. כך עולה מפרסום הפרוטוקולים של ישיבת הוועדה האחרונה.

בדיון על הריבית לחודש נובמבר 2014 התקבלה ההחלטה להשאיר את הריבית ללא שינוי, ברמה של 0.25%. נזכיר כי רבים מכלכלני המאקרו העריכו כי בבנק ישראל יחליטו להוריד את הריבית ל-0.15% או 0.1% על רקע ההאטה במשק והאינפלציה האפסית.

בהתייחסות לפעילות במשק ציינו חברי הוועדה כי האינדיקטורים מצביעים על כך שקצב הצמיחה של המשק האט ברבעון השלישי, בהמשך להתמתנותו ברבעון השני, אך הם הסכימו כי ההאטה נובעת במידה רבה מהשפעותיו הממתנות של מבצע "צוק איתן". נוסף על השפעות אלה תרמו להאטת הצמיחה ההתכווצות המתמשכת ביצוא והקיפאון המתמשך בהשקעות. הצריכה הפרטית, לעומת זאת, תרמה לצמיחה בתקופה האחרונה.

באשר לשוק הדיור, חברי הוועדה ציינו כי נמשכת מגמת הירידה בהיקף העסקאות, והיא מלוּוה בהתמתנות בקצב נטילת המשכנתאות. במקביל חלה האטה בקצב עלייתם של מחירי הדירות, והנתון האחרון אף הצביע על ירידה במחירים. את ההתפתחויות האלה מייחסים חברי הוועדה לחוסר הוודאות המלווה את ההמתנה לחוק "מע"מ אפס". חברי הוועדה ציינו כי קשה להעריך כיצד התבהרות התמונה בתחום זה תשפיע על שוק הדיור.

בדיון על האינפלציה הנמוכה במשק (שלילית בשיעור של 0.3% ב-12 החודשים האחרונים) העריכו חלק מחברי הוועדה שירידת המחירים, ובעיקר הירידה במחירי המזון, נובעת בחלקה מתהליך התאמה מבני שהתפתח בעקבות הלחץ הציבורי סביב יוקר המחיה. חברי הוועדה דנו בירידה במחיריהם של המוצרים הסחירים וסברו כי היא הושפעה מהירידה במחירי האנרגיה והסחורות בעולם ומהתיסוף המתמשך במחצית הראשונה של השנה; אל מול כוחות אלו ניצבת מגמת הפיחות בשקל שהחלה להתפתח לפני כשלושה חודשים, אך לדעת חברי הוועדה היא טרם באה לידי ביטוי מלא במחירים.

כמו כן דנו חברי הוועדה בהתמתנות שחלה בחודשים האחרונים בעלייה במחיריהם של המוצרים הבלתי סחירים - ביטוי להתמתנות בביקושים המקומיים. חברי הוועדה התייחסו לכך שהציפיות לאינפלציה לשנה קדימה ירדו אל מתחת לגבול התחתון של תחום יציבות המחירים (1%-3%), אך הדגישו כי הציפיות לאינפלציה לטווחים הארוכים נותרו מעוגנות בתוך תחום היעד.

לסיכום, חברי הוועדה סברו כי טרם מוצו השפעותיהן של הפחתות הריבית שבוצעו בחודשים האחרונים, וכי הריבית הנמוכה תומכת בפעילות הריאלית ובמחירים. יתר על כן, חברי הוועדה סברו כי רמת הריבית הנוכחית עקבית עם משטר גמיש של יעד האינפלציה, משטר המאפשר - על-פי חוק - לסטות זמנית מתחום יציבות המחירים. מאחר שכלי הריבית קרוב למיצוי החליטה הוועדה לבחון שימוש בכלים נוספים, לפי הצורך.