גאולה נוני, 2014-1942: עוד נכס שאבד לתרבות הישראלית

השחקנית גאולה נוני, שנפטרה אמש ממחלת הסרטן בגיל 72, הייתה עוגן של התרבות הישראלית מראשיתה

"אנחנו מאבדים את החברים שלנו", אמרה גילה אלמגור כשנודע לה דבר פטירתה של השחקנית והזמרת גאולה נוני, שנפטרה אמש (א') ממחלת הסרטן, בגיל 72. אלמגור, במילותיה, מבטאת את מה שלבטח חשים גם אלה שלא הכירו באופן אישי את אותם חברים שאליהם מתכוונת אלמגור.

בשנים האחרונות נפרד הקהל הישראלי משחקנים וזמרים שבחייהם היוו עוגנים תרבותיים. הם ויצירותיהם. אריק איינשטיין, ספי ריבלין, יפה ירקוני, שמוליק קראוס, חנה מרון, זהרירה חריפאי, מני פאר ורבים וטובים אחרים. גם נוני הייתה אחת כזו, עוגן של התרבות הישראלית מראשיתה.

את פרסומה עשתה בלהקת הנח"ל, משם הועברה מיד אל במות התיאטרון ואל אתרי הצילומים של סרטי התקופה. נוני כיכבה במשך 4 עשורים - עם הפסקות שבהן שהתה בחו"ל, על במות "הבימה", "הקאמרי", "תיאטרון באר-שבע", ואף הופיעה בהצגות פרינג' בתיאטרון "הסימטה" וב"צוותא", ובתיאטרון "היידישפיל".

הופעותיה הזכורות ביותר הן במחזמר "אירמה לה דוס", לצד אריק איינשטיין (משם הדואט האלמותי "לי ולך"), "סוף המירוץ", "קומדיה של טעויות", "שולחנות נפרדים", "המשרתות", "עבודה זרה". עבודותיה האחרונות בתיאטרון היו בתיאטרון הקאמרי, למעט "הכתובה" (2010) בתיאטרון היידישפיל.

בקולנוע היו אלה "איי לייק מייק", "סלאח שבתי", "צ'רלי וחצי", "משפחת צנעני", סרטים שהפכו לסרטי פולחן, וכן ב"אבא גנוב 3" ו"סימה וקנין מכשפה". נוני שיחקה ב"אקסודוס" ההפקה ההוליוודית הראשונה שצולמה בישראל. בטלוויזיה הופיעה עד לא מכבר, עד התגברה מחלתה. נוני שיחקה בסדרה "בלו נטלי" אשר שודרה ביס, ולפני כן בטלנובלה "לגעת באושר".

חיים טופול, קולגה של נוני עוד מימי "סאלח שבתי", ספד לה הבוקר (ב'): "הכרתי אותה מגיל 16. לצערי הרב בשנתיים האחרונות ביקרתי אותה בחוליה, נפגשתי איתה לאחרונה, ידענו מה מחכה לה והיא גם ידעה. זה מצער אותנו כל-כך. בשנתיים האחרונות אף אחד לא יכול היה לעשות כלום, זה עצוב".

נוני הייתה חברה באמ"י - ארגון אמני ישראל, וגם באקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה. "האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה נפרדת בצער עמוק מגאולה נוני, שחקנית נפלאה, אדם אהוב וחברת הנהלת האקדמיה", כך נמסר מהנהלת האקדמיה.

נוני הותירה אחריה בת ו-3 נכדים. ארונה הוצב היום בשעה 14:00 על בימת אולם קאמרי 3. טקס ההלוויה נערך בבית העלמין נחלת יצחק בתל-אביב.