האם "חייבים להחליף את נתניהו"?

לא נכשל, גם לא הצליח. במקומות מתוקנים נהוג לפנות את המקום

בנימין נתניהו - מבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס

עמיר פרץ הלך מהממשלה. בדרכו החוצה הוא טען שבנימין נתניהו הוא "הבעיה". על פי פרץ, ראש הממשלה אחראי לכל הצרות שיש לנו בתחום המדיני, כלומר כל ענייני פלסטין. האם הוא צודק? ובכן, מבחינה פורמלית, בוודאי שכן. ראש הממשלה, מי שלא יהיה, אחראי למצבה של המדינה בכל תחום. אבל האם פרץ צודק במסקנתו ש"חייבים להחליף את נתניהו"?

מרחב תמרון מצומצם

מרחב התמרון של ראש ממשלה בישראל בתחום הפלסטיני מצומצם מאוד. אני אומר "פלסטיני" ולא "מדיני" כי זה התחום הקבוע עבורנו, וכי בו בולט מאוד מרחב התמרון הקטן. עובדה. היו לנו ראשי ממשלה בעבר, הם עשו שלום עם מצרים וירדן, מקיימים במשך שנים רבות יחסי דו-קיום עם סוריה. אבל בעניין הפלסטיני לא חל שום שינוי.

נתניהו אשם? אפשר להטיח בו את מכרזי הבנייה ושאר פרובוקציות שהן בוודאי מיותרות. אפשר לומר עליו שהוא הולך עם הפלסטינים בדרך שמוכתבת על ידי קיצוני הימין, אבל בואו נשאל עצמנו ביושר: נניח שנתניהו לא היה מוציא ולו מכרז בנייה אחד בשטחים; נניח שהיה יוצא בכל יום שני וחמישי ביוזמות שלום כאלה ואחרות; נניח אפילו שהיה עושה כל מה שברק ורבין, ואפילו פרס, היו מוכנים לעשות - האם זה היה מביא שלום עם הפלסטינים?

מה חושבת ציפי לבני?

אני כבר לא בטוח אם אפילו ציפי לבני מאמינה בכך. היא הרי הממונה על המשא ומתן עם הפלסטינים מטעם הממשלה. זהו מנדט חשוב מבחינת האידיאולוגיה של פרץ ושלה. נראה שהיא שרת משפטים טובה, אבל איפה המשא ומתן? עליה אי אפשר לומר שלא ניסתה, שלא דחפה, שלא עשתה ככל האפשר כדי לקדם את הנושא. אבל היא, כמו רבים לפניה, בתוכם ראשי ממשלה, מגיעים בשלב מסוים לקיר אטום של תביעות פלסטיניות בלתי אפשריות, או פסילה טוטאלית של כל הצעה ישראלית.

בגלל שלא הצליח

אם נתניהו צריך לפנות את מקומו, זה לא בהכרח בגלל שנכשל, אלא בגלל שלא הצליח. כן באשמתו, לא באשמתו, אחרי כל כך הרבה שנים זה לא רלוונטי. במקרה כזה מקובל בכל מוסד וחברה, שצריך לתת למישהו אחר הזדמנות. לאו דווקא מישהו מאסכולה אחרת. אתם בוודאי שמעתם על הבעל שעזב את אשתו לא משום שהוא רוצה אישה יפה או חכמה או עשירה יותר, אלא כי הוא רוצה "אישה אחרת".

זה, פחות או יותר, המקרה של נתניהו. כל אדם מביא לתפקיד איכויות אחרות, רעיונות שונים, אישיות אחרת וכיו"ב. נתניהו אינו ראש ממשלה לא טוב, הוא פשוט לא מספיק טוב. וזה מצדיק את הצורך בראש ממשלה "אחר". כך שבשורה התחתונה פרץ צודק, אבל לא בגלל הסיבות שהוא מציג.